ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

گاردریل نجات بخش؛ حادثه ای در مسابقه رالی که بخیر گذشت [تماشا کنید]

سرعت بالا و مسیرهای پر پیچ و خم مسابقات رالی ایجاب می کند که رانندگان حاضر در آن مهارت بسیار بالایی در کنترل خودروهای خود داشته باشند؛ طوری که حتی یک اشتباه کوچک می تواند ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۹:۱۵

سرعت بالا و مسیرهای پر پیچ و خم مسابقات رالی ایجاب می کند که رانندگان حاضر در آن مهارت بسیار بالایی در کنترل خودروهای خود داشته باشند؛ طوری که حتی یک اشتباه کوچک می تواند منجر به یک حادثه شدید شود.

در یکی از سری مسابقات رالی قهرمانی رالی اروپا که اخیرا برگزار شده، راننده ای به نام توماژ کسپرژیک (Tomasz Kasperczyk) در یک پیچ کوهستانی مرتکب اشتباه شده و ممکن بود جان خود را از دست بدهد. ویدیویی که از این سانحه ضبط شده نشان می دهد که چطور گاردریل موجود به بهترین شکل ممکن اشتباه وی را به نوعی جبران نموده و سرنشینان را از مرگ حتمی نجات داده است.

همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده می توانید مشاهده کنید، آقای کسپرژیک در حال رانندگی در یک مسیر باریک کوهستانی است؛ اما او در مواجهه با یکی از پیچ ها در انتخاب خط مسابقه مناسب (Racing Line) اشتباه نموده و به عبارتی در داخل پیچ قرار می گیرد. این مساله در کنار سرعت بالا باعث می شود وی اقدام به ترمزگیری شدید نموده که آن هم به نوبه خود باعث قفل شدن چرخ ها و از دست رفتن کنترل خودرو می شود.

پس از این اتفاق، فورد فیستا RS آقای کسپرژیک از مسیر منحرف شده و با سرعت بسیار زیادی به گاردریل ها برخورد می کند. در کمال ناباوری خودروی این راننده به جای اینکه از روی حفاظ ها عبور کرده و به پایین پرت شود، به دلیل حمایت و مقاومت بسیار خوب آنها در لبه پرتگاه متوقف می شود. اگر با دقت به مکان توقف خودروی این راننده نگاه کنیم، خواهیم دید که چرخ های سمت چپ تماس خود با زمین را از دست داده و در واقع نیمی از خودرو بر روی پرتگاه معلق است.

در این حادثه که ممکن بود عواقب بسیار ناگواری داشته باشد، خوشبختانه هیچ آسیبی به راننده و کمک راننده نرسید و آنها چند ثانیه بعد از خودرو پیاده شدند. تصاویر و ویدیوی انتشار یافته از این سانحه به خوبی اثبات می کنند که گاردریل های استاندارد و مستحکم تا چه اندازه می توانند در جبران خطای راننده و حفظ جان سرنشینان موثر باشند.

کم نبوده حوادثی که در آنها گاردریل های نصب شده وظیفه خود را به درستی انجام نداده اند. امیدواریم با این اتفاق به اهمیت حفاظ های استاندارد پی برده باشیم.

با این وجود متاسفانه این گاردریل ها در کشورمان چندان استاندارد نیستند و در موارد بسیاری خود گاردریل ها نیز باعث افزایش شدت حادثه و مجروح شدن سرنشینان می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • goyban
    goyban | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    اون تست گارد ریل تو استرالیا بود فک کنم اونو ببینید خیلی خوبه

  • zoroastrian
    zoroastrian | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    واو چه خوب جمعش کرد ! اگه گارد ریل ایران بود تا ته دره میرفت ! ? ?

  • E.A
    E.A | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    خیلی گارد ریلا ردیفی دارن خدایی

  • | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    متاسفانه چه چیزی تو کشور ما استاندارده که گاردریلش باشه؟!

  • heydar hejazi
    heydar hejazi | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    گارد ریل ما دقیقا برای یکسره کرده کار تصادف کنندها درست شده??

مطالب پیشنهادی