ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان هلندی در حال آزمایش آسفالت های خود ترمیم هستند

چاله ها و گودال های به وجود آمده در روکش آسفالت خیابان ها، همواره برای شهری مدرن یک مصیبت بزرگ تلقی شده و نه تنها برای رانندگان آزار دهنده هستند بلکه سبب به وجود آمدن خطراتی ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

چاله ها و گودال های به وجود آمده در روکش آسفالت خیابان ها، همواره برای شهری مدرن یک مصیبت بزرگ تلقی شده و نه تنها برای رانندگان آزار دهنده هستند بلکه سبب به وجود آمدن خطراتی هم می شوند. حال یک تیم تحقیقاتی در هلند توانسته اند با آسفالت های خود ترمیم، راه حلی برای این مشکل مهیا کنند.

گفتنی است «Erik Schlangen»، محقق علوم مواد در دانشگاه دلف هلند در حال آزمایش آسفالتی است که درون آن فیبرهای فلزی بسیار کوچکی قرار دارند که خاصیت رسانایی را به درون آسفالت راه می دهند. بنابراین با اعمال یک جریان الکتریسیته در طول جاده (احتمالاً توسط یک آهنربای عظیم) باعث به وجود آمدن حرارت در فیبرها و آسفالت پیرامون آن شده و از همین رو می تواند سبب بسته شدن ترک ها و در نتیجه جلوگیری از به وجود آمدن گودال ها و چاله ها شود.

دمای فیبرهای فلزی موجود در آسفالت خود ترمیم، به هنگام اعمال جریان الکتریکی بالا رفته و سبب بسته شدن ترک ها می شود

لازم به ذکر است فرآیند مذکور در طول هفت سال گذشته در ده ها جاده عمومی و مختلف کشور هلند مورد تست و ارزیابی قرار گرفته و هم اکنون تمام آنها در وضعیتی بسیار خوب به سر می برند. اما باید گفت که آسفالت های معمول هم در این مدت زمان نسبتاً کوتاه عملکردی مشابه از خود نشان می دهند و «Schlangen» به دنبال آن است تا عملکرد رویه های جدید را در بلند مدت مورد بررسی قرار دهد.

ناگفته نماند تحقیقات نشان می دهند که آسفالت های با قابلیت خود ترمیمی حدود 25 درصد نسبت به روکش های معمول هزینه بیشتری را در پی خواهند داشت اما از طرف دیگر با طول عمر حدوداً دو برابری خود می توانند مبلغ قابل توجهی از هزینه های نگهداری و ترمیم را کاهش دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad Reza Baghban
    Mohammad Reza Baghban | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    اضافه کنم از نظر شاخص رضایت راننده
    هلند بهترین کشور دنیا برای رانندگی است و بعدش لیتوانی آمریکا و سوئد قرار دارند

  • Mohammad Reza Baghban
    Mohammad Reza Baghban | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    بهترین دانشگاه هلند دانشگاه دلف ، امیدوارم بشه برای مقاطع بدی تو همچین دانشگاه معتبر و صنعتی تحصیل کرد.

مطالب پیشنهادی