ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی یک پرسش: آیا آلودگی لنز دوربین موبایل روی کیفیت عکس تاثیر دارد؟

وجود کثیفی اثر انگشت روی لنز دوربین موبایل، کیفیت عکس های ثبت شده را کاهش می دهد؟ خلاصه ترین پاسخ این است که بله؛ اما با این توضیح که نه الزاماً و نه آن طور که ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

وجود کثیفی اثر انگشت روی لنز دوربین موبایل، کیفیت عکس های ثبت شده را کاهش می دهد؟ خلاصه ترین پاسخ این است که بله؛ اما با این توضیح که نه الزاماً و نه آن طور که همیشه محسوس باشد.

یکی از نویسندگان سایت مشهور Cnet برای این منظور آزمایشی ترتیب داده و عکسهایی با آیفون ۷ (بررسی دیجیاتو)، پیکسل گوگل (بررسی دیجیاتو)، گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) و موتو جی ۵ موتورولا ثبت کرده است.

در این آزمایش با هر موبایل ۲ تصویر ثبت شده که یکی از آنها با لنز تمیز بوده و دیگری با دوربینی که روی لنز آن اثر انگشت کاربر قرار داشته است. جالب است بدانید عکسی که آیفون ۷ با لنز کثیف ثبت کرده کاملاً تار بوده و طبعاً کیفیت قابل قبولی نداشته است، اما این موضوع در مورد موبایل های دیگر صدق نمی کند.

نویسنده سی نت می گوید هر دو عکس ثبت شده با دوربین گلکسی اس ۸ پلاس و پیکسل اکس ال کیفیت تقریباً یکسانی داشته و همکاران وی در تیم تحریریه قادر نبودند مشخص کننده کدام تصویر با لنز کثیف به ثبت رسیده است.

البته کثیفی لنز روی قابلیت فوکوس کردن موتورولا جی ۵ پلاس تاثیر داشته و به ثبت سوژه ی تار منجر شده است. در ادامه می توانید عکس های ثبت شده در این آزمایش را مشاهده کنید. در کدام تصاویر کثیف بودن لنز برای شما مشهود است؟

عکسها به ترتیب با پیکسل اکس ال، آیفون ۷ پلاس، گلکسی اس ۸ پلاس و جی ۵ پلاس ثبت شده اند. عکس اول با لنز تمیز و دومی کثیف است.

اثر انگشت در حقیقت یک لایه چربی روی تصویر قرار می دهد و تعجبی ندارد اگر به کاهش کیفیت عکس منجر شود، اما به نظر می رسد شرایط تلفن هوشمند هم تا حد زیادی در این مورد تاثیر گذار باشد.

برای نمونه لازم است اشاره کنیم که آیفون ۷ مورد استفاده در این آزمایش حداقل ۷ ماه به عنوان موبایل شخصی کاربر مورد استفاده قرار داشته و احتمالاً در این مدت پوشش شیمیایی روی لنز تا حدی اثر خود را از دست داده باشد. همانطور که لایه ضد چربی روی نمایشگر دستگاه هم کمی بی اثر شده و حالا جای اثر انگشت روی نمایشگر این تلفن هوشمند بیشتر از گذشته باقی می ماند.

نویسنده سی نت برای رسیدن به پاسخ همان تصویر را با آیفون ۷ دیگری که کمتر مورد استفاده قرار داشته ثبت کرده و نتیجه این بار به شکل قابل توجهی بهتر بوده است، هرچند باز هم تار بودن تصویر کاملاً به چشم می آید.

گلکسی اس ۸ و پیکسل اکس ال که در این آزمایش عملکرد خوبی داشتند هم بسیار کم مورد استفاده قرار گرفته و تقریباً نو محسوب می شوند.

در بررسی گلکسی اس ۸ گفته بودیم اینکه سنسور اثر انگشت به کنار لنز دوربین پشت بدنه منتقل شده باعث می شود گاهی اشتباهاً به جای آن لنز دوربین را لمس کنید.

شرکت سازنده هم البته به این موضوع توجه دارد و اگر حسگرهای دستگاه تشخیص دهند لنز کثیف شده، با نمایش یک نوتیفیکیشن از کاربر می خواهند پیش از استفاده آن را تمیز کند.

اما جالب اینجاست که بر اساس تجربه ی این آزمایش می توان گفت چندان هم الزامی به این موضوع وجود ندارد و حداقل تا وقتی موبایل شما کم کارکرد باشد می توانید بدون نگرانی در مورد تمیزی لنز عکسهای عالی خلق کنید.

اما با این وجود اگر می خواهید روزه ی شک دار نگرفته باشید، می توانید لنز دستگاه را به همان روشی که سازنده توصیه کرده پاکسازی کنید. سامسونگ و اپل هردو اعتقاد دارند بهترین روش برای پاک کردن لنز دوربین استفاده از یک پارچه ی بدون پرز مثل میکروفایبر است و نیازی هم به پاشیدن مواد تمیز کننده مثل شیشه شور وجود ندارد.

اگر کثیفی بیشتر از آن است که با دستمال خشک پاک شود کافی است کمی آب مقطر را با الکل یا سرکه مخلوط کنید، البته اگر انتشار کمی بوی سرکه از تلفن هوشمند شما را آزرده نمی کند!

در نهایت توصیه می کنیم اگر از قاب محافظ استفاده می کنی، آن را خارج کرده و با دقت تمیز کنید، چرا که احتمالاً مقداری گرد و غبار و کثیفی در گوشه های لنز و پشت قاب دستگاه جمع شده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • 208Arya
    208Arya | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    همینجوری بریم جلو نویسنده مینوسه اس ۸ دارای قابلیت توربو شارژرم هست مواقع لزوم جون صاحبشو نجات میده
    بل ما اینیم

  • Javad Javadi
    Javad Javadi | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    هرچی لنز تمیز تر، عکس شارپتر
    خصوصا تو عکاسی HDR

  • loganlegend
    loganlegend | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    نکنه اینم از فناوری های سامسونگ سبزی فروش خخخ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی