ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دستاورد تازه محققین MIT: ربات هایی که یاد می گیرند و آموزش می دهند

محققین MIT موفق به توسعه سیستم جدیدی شدند که با استفاده از آن، ربات ها می توانند مهارت های جدیدی که یاد می گیرند را به دیگر هم نوعان خود آموزش دهند. سیستم جدید که «C-LEARN» ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

محققین MIT موفق به توسعه سیستم جدیدی شدند که با استفاده از آن، ربات ها می توانند مهارت های جدیدی که یاد می گیرند را به دیگر هم نوعان خود آموزش دهند.

سیستم جدید که «C-LEARN» نام دارد، توسط محققین آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی MIT طراحی شده است. جالب اینجاست افرادی که تجربه برنامه نویسی کامپیوتری را ندارند هم می توانند نحوه انجام کارهایی مثل انداختن بطری درون سطل را، با تعریف قواعد ساده و نمایش چگونگی انجام کار، به ربات ها آموزش دهند.

با استفاده از این سیستم، ربات می تواند آموخته های خود را به ربات های دیگر انتقال دهد، حتی اگر از لحاظ فیزیکی با هم متفاوت باشند؛ در نتیجه کارخانه های تولید ربات با بهره گیری از C-LEARN قادر خواهند بود انواع مختلفی از ربات ها را بدون نگرانی از بابت نیاز به آموزش جداگانه هر کدام، تولید کنند.

در حالت عادی دو راه برای آموزش ربات ها وجود دارد؛ یادگیری از طریق مشاهده انجام کار، و یادگیری از طریق برنامه نویسی مستقیم الگوریتم های حرکتی. در یادگیری از طریق مشاهده، ربات نمی تواند آموخته خود را در شرایط متفاوت و با تغییر جزئیات به کار بگیرد، فرآیند برنامه نویسی مستقیم هم بسیار زمان بر بوده و به نیروی انسانی متخصص نیاز دارد.

محققین پروژه با ترکیب دو روش یاد شده، کاستی های هر دو را از میان برده و سیستمی کارآمد طراحی کرده اند. «کلاودیا پرز دی آرپینو» یکی از پژوهشگران C-LEARN در این باره می گوید:«با ترکیب خلاقیت روش مشاهده و دقت روش برنامه ریزی الگوریتم های حرکتی، ربات ها می توانند وظایف جدیدی که تاکنون قادر به انجامشان نبودند را بیاموزند.»

برای آموزش، ابتدا باید اطلاعات مربوط به نحوه دسترسی و گرفتن اجسام مختلف را در اختیار ربات قرار داد و در مرحله بعد، یک متخصص با استفاده از رابط کاربری سه بعدی، نحوه انجام کار مربوط را به ربات نشان می دهد.

دقت یادگیری خودکار ربات ها با این فناوری به 87.5 درصد می رسد

در آزمایش های انجام شده، ربات پس از مشاهده نمونه ارائه شده توسط کاربر، با استفاده از پایگاه دانش خود کار مربوط را انجام داده و منتظر تایید یا اصلاح روند فرآیند توسط متخصص می ماند. اگر اپراتوری در کار نباشد، ربات صرفاً بنا به حدس خود عمل می کند که در نتایج به دست آمده، 87.5 درصد مواقع با موفقیت همراه بوده است.

در آزمایشگاه MIT، محققین مجموعه ای از وظایف را به رباتی به نام «اپتیموس» آموزش دادند که در ادامه این ربات توانست آموخته های خود را به رباتی متفاوت به نام «اطلس» منتقل کند. در پایان آزمایش، هر دو ربات علی رغم تفاوت های فیزیکی، توانایی باز کردن درها، انتقال اجسام و برداشتن اشیا را داشتند، در حالی که اطلس هیچ آموزش یا اطلاعاتی از سوی پژوهشگران دریافت نکرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی