ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل آخرین نسل از پردازنده های سرور ایتانیوم را معرفی کرد

خانواده ایتانیوم (Itanium) که نخستین نسل از پردازنده های 64 بیتی اینتل برای سرورها به شمار می رفت، اکنون به آخر خط رسیده است. اینتل با معرفی چهار عضو جدید از سری 9700 این CPU ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

خانواده ایتانیوم (Itanium) که نخستین نسل از پردازنده های 64 بیتی اینتل برای سرورها به شمار می رفت، اکنون به آخر خط رسیده است. اینتل با معرفی چهار عضو جدید از سری 9700 این CPU ها که بر اساس معماری «کیتسون» (Kittson) ساخته شده اند، پایان کار این نسل را اعلام نمود.

چیپ های کیتسون اینتل بر اساس معماری 32 نانومتری ساخته می شوند

چیپ های کیتسون از چهار یا هشت هسته پردازشی برخوردارند که بر اساس فرایند 32 نانومتری اینتل موسوم به circa-2010 ساخته می شوند، یعنی همان فناوری که در نخستین پردازنده های سری Core i3/i5/i7 اینتل به کار رفته بود. تمامی چیپ های کیتسون از تکنولوژی «فراریسمانی» (Hyperthreading) و رَم های ECC DDR3 پشتیبانی نموده و چیپ های چهار و هشت هسته ای این خانواده به ترتیب با توان 130 و 170 وات عمل می کنند.

اینتل در ابتدا قصد داشت معماری کیتسون را به صورت سازگار با سوکت های زئون طراحی کند تا کاربران خانواده ایتانیوم بتوانند از چیپست های جدیدتر و حافظه های سریع تر بهره مند شوند، اما در سال 2013 این برنامه متوقف شد و کیتسون جایگزین سری قدیمی ایتانیوم 9500 و 9300 شد که از سوکت LGA 1248 استفاده می کردند.

AMD با پردازنده های 64 بیتی اپترون توانست خانواده ایتانیوم اینتل را به حاشیه براند

گفتنیست نخستین میخ بر تابوت خانواده ایتانیوم در سال 2003 توسط AMD کوبیده شد. این کمپانی در روزهای اوج خود نخستین چیپ 64 بیتی خود از خانواده اپترون (Opteron) را بر اساس معماری K8 معرفی کرد. مزیت این محصول به چیپ ایتانیوم اینتل، این بود که با وجود اجرای دستورات 64 بیتی، با کدهای 32 بیتی مرسوم x86 نیز سازگاری داشت و بنابراین کاربران به راحتی می توانستند سخت افزار خود را ارتقاء دهند، بدون اینکه به تغییر کامل نرم افزار نیاز داشته باشند.

در ادامه می توانید جدول مشخصات چهار عضو جدید و پایانی خانواده پردازنده های ایتانیوم اینتل را مشاهده کنید:

لازم به ذکر است در حال حاضر تنها شرکت اچ پی از این CPU ها در سرورهای خود استفاده می کند. این کمپانی طی قراردادی با اینتل، آنها را به ادامه ساخت چیپ های ایتانیوم تا پایان سال 2017 ترغیب کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی