ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا کنفرانس بیلد 2017 مایکروسافت آینده ای هیجان انگیز را نوید می دهد؟

کنفرانس بیلد مایکروسافت مخصوص توسعه دهندگان است و این موضوع را قطعا تاکنون با پیگیری اخبار متوجه شده اید. فرانک شا، معاونت بخش ارتباطات شرکت روز قبل از شروع کنفرانس ها این موضوع را به ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

کنفرانس بیلد مایکروسافت مخصوص توسعه دهندگان است و این موضوع را قطعا تاکنون با پیگیری اخبار متوجه شده اید. فرانک شا، معاونت بخش ارتباطات شرکت روز قبل از شروع کنفرانس ها این موضوع را به وضوح بیان کرد: «این یک کنفرانس برای توسعه دهندگان است، قرار است در مورد کد زدن ببینید.»

این مسائل ممکن است بیلد را تبدیل به یک گردهمایی سری و البته کمی هم حوصله سر بر کند (البته اگر یک مهندس یا توسعه دهنده نباشید). اصطلاحات عجیب و غریب که تا به حال یک بار هم نشنیده اید از جلوی چشمتان رد می شود و شما هم هیچ نمی فهمید. اما این دلیل نمی شود که بیلد بی اهمیت باشد.

در حقیقت، بیلد 2017 نه تنها آینده مایکروسافت بلکه آینده دنیای فناوری طی سال های آتی را به نمایش گذاشت.

سریع تر، هوشمندتر

طبق معمول ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت اولی شخصی بود که پا روی استیج گذاشت و فضا را برای آنچه که در لحظات آتی قرار بود ببینیم آماده کرد. او گفت که دیگر هدف مایکروسافت «فقط کلود» نیست و در عوض آن ها به پیش می روند و شعارشان به «کلود هوشمند» و «لبه هوشمند» تغییر کرده است.

کلود هوشمند ساده ترین واژه ای است که می توانید به جای همه این اصطلاحات پیچیده به کار ببرید. کلود هوشمند یعنی تکنیک های متنوعی که طراحی شده تا استفاده از داده ها را به طریق کلود، بهتر سازد. داده ها فقط در یک فضای خاص ذخیره نشده اند، بلکه پردازش، تحلیل و به کار برده می شوند تا سرویس ها و اپلیکیشن های جدید را شکل دهند.

Azure Cosmos DB مایکروسافت که در بیلد نمایش داده شد یکی از مثال های پیشرو در این زمینه است. این ابزار به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا داده ها را در سراسر جهان به کار گرفته و تکرار کنند. مثلا اگر یک اپلیکیشن در آسیا بیشتر مورد استقبال قرار گرفت، Cosmos به توسعه دهنده اجازه می دهد تا منابع خود را در آن منطقه داشته باشد، بنابراین کاربران با کاهش تاخیر و پیشرفت کیفیت مواجه خواهند بود.

هیچ یک از این مسائل برای کاربر ملموس و قابل مشاهده نیستند. اپلیکیشن فقط باید کار کند و کار هم می کند. اما ابزارهایی مثل Cosmos هستند که این انتظار منطقی کاربر را می توانند برآورده کنند.

زندگی بر لبه فناوری

عبارت دوم «لبه هوشمند» بود که نیازمند توضیحات بیشتری است. اصلا لبه فناوری کجاست؟ احتمالا به خاطر تشابه اسمی Intelligent Edge با مرورگر Edge مایکروسافت، کاربران خانگی تصور کنند که حرف از این مرورگر به وسط آمده اما در حقیقت این دو هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

مایکروسافت در عوض به دیوایس هایی اشاره دارد که لبه فناوری را تعریف می کنند. لبه فناوری جایی است که دسترسی به شبکه وجود داشته باشد. یک دیوایس متصل به شبکه می تواند هر چیزی باشد، یک دوربین امنیتی، یک یخچال یا یک اسمارتفون.

کلود به این دستگاه ها قدرتی تازه بخشیده. حالا می توان به آن ها از هر نقطه که اینترنت وجود دارد دسترسی داشت، حتی از کیلومترها دورتر. این قدرت اما با خود مشکلی هم به همراه دارد. اگر کلود در دسترس نباشد، دیوایس ها هم از کار می افتند.

برای مثال، مایکروسافت یکی از کشتی های تفریحی کارنوال کروز را مثال می زند. در حالت عادی، این کشتی ها از طریق ماهواره ها ارتباط اینترنتی دائمی دارند اما یک توفان می تواند این ارتباط را قطع کند و همه دستگاه ها را دچار مشکل سازد. مشکلات حتی می توانند در شرایط عادی هم به خاطر وجود تاخیر میان دستگاه ها و کلود پیش بیاید.

اما Azure IoT Edge یک راه حلی برای این مسئله ارائه می دهد. این ابزار به توسعه دهنده قابلیت آن را می دهد تا کدهای موجود در کلود را وارد دیوایس خود کند. بنابراین اگر کلود هم از کار افتاد یا از دسترس خارج شد، دستگاه می تواند به کار خود ادامه دهد و منتظر بماند تا کلود بازگردد.

وقتی کلود دوباره در دسترس قرار گرفت، دستگاه متصل می شود و اطلاعات ذخیره شده را دوباره با هم رد و بدل می کنند، گویی انگار هیچ قطع ارتباطی رخ نداده. Intelligent Edge مایکروسافت یعنی این. دستگاه ها می توانند بدون نیاز به کلود، متکی به خودشان باشند.

اتفاق بزرگی است. برای مثال تصور کنید یک دوربین امنیتی دارید که برای تشخیص چهره اشخاص مجاز از کلود بهره می برد. اگر کلود از کار بیافتد چه اتفاقی رخ می دهد؟ هیچ کس اجازه ورود پیدا نمی کند. با Azure IoT Edge اما دستگاه به کار خودش ادامه می دهد و مشکلی پیش نمی آید. حداقل روی کاغذ که این طور به نظر می رسد.

با این حال، Azure IoT Edge هنوز در مرحله پیش نمایش قرار دارد و آماده ارائه کامل نیست. اگر به تاریخ اعتماد کنیم، احتمالا در بیلد سال آینده جزئیات بیشتری در مورد این سیستم خواهیم شنید.

برای امنیت بیشتر

برای مایکروسافت ساده است که چنین دیدگاه هایی را ارائه کند. کار سخت آنجا است که نشان دهند ترجمه این حرف ها در دنیای واقعی چه معنایی با خود به همراه دارد. خوشبختانه کمپانی برای این منظور هم آماده است.

شما را به دیدن ویدیوی زیر دعوت می کنیم.

یک کارخانه بزرگ، یک برج در حال ساخت و یا یک بیمارستان بزرگ را تصور کنید که کنترل هر ناحیه آن نیازمند یک جفت چشم باشد؛ یک جفت چشم که هر لحظه همه چیز را دنبال کنند و متوقف نشوند.

حالا تصور کنید در این کارخانه بزرگ یک آتش سوزی کوچک رخ می دهد که اگر جلوی آن گرفته نشود ممکن است تمام کارخانه را به آتش بکشد. برج در حال ساخت را تصور کنید که کارگران به دنبال ابزاری می گردند تا کار خود را سریع تر انجام دهند یا برای انجام امری خاص به دنبال مافوق خود هستند. یا در همان بیمارستان مریضی را متصور شوید که حال خوشی ندارد اما هیچ چشمی در آن اطراف نیست که هوای او را داشته باشد.

اما دوربین های مجهز به فناوری های مایکروسافت و متصل به کلود را تصور کنید که در هر لحظه همه اطلاعات را دریافت کرده و در همان آن همه چیز را تحلیل می کند و گزارشش را ارائه می دهد. اگر آتش سوزی رخ دهد سریعا گزارش خطر داده می شود، اگر شخصی به دنبال فردی باشد می تواند سریعا او را از طریق سیستم شناسایی چهره دوربین ها پیدا کند یا ببیند که ابزار مورد نظرش کجای ساختمان است. پرستارها و دکترها هم سریعا از وضعیت بیمار خود مطلع می شوند و به دادش می رسند.

این تکنولوژی واقعا پتانسیل آن را دارد که دنیا را تغییر دهد.

کورتانا، همیشه همه جا

یک دموی دیگر مربوط به کورتانا، ایده دیگری از آینده را به نمایش گذاشت.

به ادعای مایکروسافت، تجربه استفاده از فناوری باید متداوم باشد و هیچ گاه اتصال آن با انسان قطع نشود؛ دست کم اینطور برداشت می شود. اسپیکرهای مجهز به کورتانا در خانه هستند، در ماشین یک داشبورد مجهز به کورتانا دارید و موبایل را هم که همیشه به همراه داریم و کورتانا در همه این وسایل حضور دارد.

در ماشین نشسته اید و می خواهید اطلاعات را در اختیار داشته باشید و بدانید کدام مسیر بهترین راه است. نقشه را برای شما می خواند و می گوید کجا ترافیک است و مسیر پیشنهادی چیست. به محل کار خود می رسید و برای جلسه آنلاین خود به اسکایپ وصل می شوید که اتفاقا کورتانا آنجا هم هست تا به شما کمک کند.

این فقط یک مثال دیگر از چندین اتفاق مهم دیگری است که مایکروسافت در کنفرانس خود به نمایش گذاشت. قابلیت هایی که در آپدیت جدید ویندوز 10 اضافه شده اند را هم به همه این ها اضافه کنید تا ببینید منظور از تداوم حضور فناوری در لحظه لحظه زندگی ما چیست و چرا مایکروسافت در این مسیر قدم بر می دارد تا اطلاعات را در هر نقطه ای که هستید به دستتان برساند.

در انتها اما...

برای بسیاری از ما، نمایش یک لپ تاپ سرفس جدید و یا آپدیت ویندوز 10 بسیار جذاب تر از کنفرانس توسعه دهندگان مایکروسافت است ولی توجهی به این نمی کنیم که در این کنفرانس ها آینده ترسیم می شود.

آنچه در بیلد امسال اتفاق افتاد باید ادامه پیدا کند. در حقیقت حتی باید قوی تر از گذشته هم پیگیری شود. مایکروسافت از یک شرکت تولید کننده سیستم عامل تبدیل به شرکتی شده که آینده را برای ما ترسیم می کند و فردای فناوری را به ما نشان می دهد. بیلد امسال را چند سال بعد به یاد آورید تا متوجه این گفته ها شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • mohammad samaei
    mohammad samaei | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

    مطلب جالبی بود

  • Emjey
    Emjey | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

    بله کنفرانس بیلد 2017 مایکروسافت آینده ای هیجان انگیز را نوید میدهد!???

    • جواد علیزاده
      جواد علیزاده | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

      عالی

  • saeed ......
    saeed ...... | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    موبایل ? ? ?
    این شد فقط کلاد و ویندوز 10 هیچ حرفی از موبایل زده نشد

مطالب پیشنهادی