ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فرمت MP3 به خاطرات می پیوندد

تصور دنیای موسیقی دیجیتال بدون فرمت محبوب MP3 تقریبا محال است. این فرمت در موسسه «Fraunhofer»، و با کمک دانشگاه «Friedrich-Alexander» در آلمان غربی توسعه یافت و تبدیل به عامل اصلی دسترسی عمومی به موزیک، خصوصاً از ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

تصور دنیای موسیقی دیجیتال بدون فرمت محبوب MP3 تقریبا محال است. این فرمت در موسسه «Fraunhofer»، و با کمک دانشگاه «Friedrich-Alexander» در آلمان غربی توسعه یافت و تبدیل به عامل اصلی دسترسی عمومی به موزیک، خصوصاً از طریق دانلودهای غیر مجاز، از دهه 90 میلادی به بعد شد.

حالا موسسه مدارهای مجتمع فرانهوفر، اعلام کرده بخشی از پتنت های مربوط به تکنولوژی MP3 را از بین برده است؛ به بیان دیگر آنها معتقدند در سال 2017 روش های بهتری برای ذخیره فایل های صوتی وجود دارد و لزومی نمی بینند تا ابد از فرمت MP3 پشتیبانی کنند.

برنارد گریل مدیر موسسه فرانهوفر، فرمت AAC را استاندارد روز دنیا معرفی می کند

فرانهوفر که از طریق فروش لیسانس MP3 تا کنون درآمد قابل توجهی کسب کرده، بیان می کند فرمت «Advanced Audio Coding «AAC، که موسسه مذکور در توسعه آن هم نقش داشته، استاندارد حال حاضر موسیقی و ویدئو برای تلفن های همراه است؛ این فرمت بهینه تر و با کیفیت تر از MP3 بوده و کارکردهای بیشتری ارائه می دهد.

در زمان معرفی، MP3 تقریباً 10 درصد فضای فایل اصلی را اشغال می کرد که در آن زمان دستاورد بزرگی بود. البته سنگ اندازی های شرکت های بزرگ، که به خاطر دسترسی غیر قانونی کاربران به محتواها از طریق فرمت MP3 متحمل ضررهای بزرگی شده بودند، و همچنین بعضی مشکلات فنی، فرمت مذکور را با خطر نابودی مواجه کرد که با آزادسازی حق استفاده از آن توسط موسسه سازنده، از بحران جدی نجات یافت.

تا پایان دهه 90، MP3 تبدیل به سلطان بلامنازع دنیای اشتراک غیر مجاز موسیقی شده بود و کاربران می توانستند با یک کلیک و بدون پرداخت هزینه به صاحب اثر، آخرین موزیک های روز را به راحتی دانلود کنند. البته بازار قانونی فرمت مورد بحث تحت سلطه اپل با دستگاه iPod و سرویس iTunes قرار داشت که موسیقی را به صورت مجاز و با پرداخت حقوق هنرمندان، در اختیار کاربران قرار می داد.

به هر حال MP3 به عنوان فرمتی که پتانسیل اصلی اشتراک گذاری در اینترنت را به دنیا معرفی کرد، جایگاه ویژه ای در تاریخ دنیای دیجیتال خواهد داشت.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

    Mp3 اشغاله...
    فاتحه میخونه به بیس و تریب صدا
    انتقالش از طریق بلوتوث بی نهایت کیفیت رو پایین میاره و تنها مزیتش حجم کمش هست...
    امیدوارم زودتر این فرمت به کل برداشته بشه از دنیای موسیقی... واقعا فرمت های aac و flac و m4a و dsd و... واقعا مفهوم موسیقی رو میرسونن
    خودم همون aac رو ترجیح میدم چون بقیه برای کاربرد عامه مردم نیست و برای کار در استودیو هست و ابزار حرفه ای

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی