ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

طبق اعلام دانشمندان 4.4 میلیارد سال پیش سرتاسر زمین از آب پوشیده شده بود

شاید عجیب به نظر بیاید اما ذرات ریز مواد معدنی حرف های زیادی در رابطه با نخستین دوره های زمین شناسی برای گفتن دارند و پژوهشگرانی که به بررسی این ذرات می پردازند اخیرا اعلام ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

شاید عجیب به نظر بیاید اما ذرات ریز مواد معدنی حرف های زیادی در رابطه با نخستین دوره های زمین شناسی برای گفتن دارند و پژوهشگرانی که به بررسی این ذرات می پردازند اخیرا اعلام کرده اند که 4.4 میلیارد سال قبل، زمین کاملا فاقد گیاه و بافت کوهستانی بوده و به غیر از چند جزیره تمام سطح آن از آب پوشیده شده است.

این پژوهش به همت جمعی از محققان دانشگاه ملی استرالیا انجام شده و سرپرستی اش را هم دکتر آنتونی برنهم (Antony Burnham) برعهده داشته است.

ماده معدنی مورد استفاده در پژوهش زیرکون نام دارد که با قدمت 4.4 میلیارد ساله اش از قدیمی ترین صخره های موجود روی زمین از منطقه موسوم به جک هیلز غرب استرالیا به دست آمده.

از این دوران زمین تحت عنوان Hadean Eon یا پیشازیستی یاد می گردد و متاسفانه اطلاعات اندکی در رابطه با آن موجود است چراکه هیچ نمونه صخره ای متعلق به آن تاکنون یافت نشده. لذا دانشمندان برای انجام بررسی های بیشتر از ریزذرات موسوم به زیرکون استفاده کرده اند.

اگر زمین را به کتابچه ای بدل کنیم، آنگاه از فصل اول آن هیچگونه نمونه صخره ای بر جای نمانده و دانشمندان تلاش دارند که با استفاده از این ماده معدنی به اطلاعات بیشتری در این رابطه دست پیدا کنند. لذا این ذرات را به نوعی میتوان همان صفحات گم شده از کتاب زمین در نظر گرفت.

نام علمی این ماده سیلیکات زیرکونیوم است و تقریبا در هر نقطه ای از پوسته زمین یافت می شود. در جریان این پژوهش اما روی یکی از مشتقات این ماده به نام زیرکونیوم آواری (detrital zircon) تمرکز شده که در صخره های آذرین تشکیل می شود و آنقدر در جای خود می ماند تا تبدیل به رسوب شود.

دانه های زیرکونیوم عموما خیلی ریز هستند و ابعادشان از 0.1 تا 0.3 میلیمتر تجاوز نمی کند.

خود زیرکون نیز غالبا در برگیرنده توریم و اورانیوم است که این یعنی به واسطه روش های قدمت سنجی مدرن به راحتی می توان سن و سال آن را تشخیص داد.

زیرکون می تواند از بسیاری فرایندهای جغرافیایی جان سالم ببرد و به راحتی از بین نمی رود.

دانه های زیرکون حدودا 500 میلیون سال بعد از شکل گیری زمین در ماگما به صورت کریستالی درآمدند و در نتیجه اطلاعات نادری را پیرامون شرایط زمین در آن دوران ارائه میکنند.

دکتر برنهم از دانشکده علوم زمینی دانشگاه ملی استرالیا که مدیریت این تحقیقات را بر عهده داشته در این باره گفت: تحقیقات ما نشان می دهد که در جریان هفتصد میلیون سال نخست از شکل گیری زمین خبری از کوهستان یا برخوردهای قاره ای در این سیاره خاکی نبوده است و مدت زمان زیادی طول کشیده تا زمین به شکل امروزی اش در بیاید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    نظریه ای هست که اعلام میکنه ممکنه دنباله‌دار ها،آب را به سیاره ما آورده باشند

مطالب پیشنهادی