ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استفاده از هدست هولولنز برای مشاهده درون بدن بیمار حین عمل جراحی

شرکت «Cambridge Consultants» که به طراحی و توسعه محصولات مختلف می پردازد، اخیراً نوعی سیستم جراحی مبتنی بر واقعیت افزوده (AR) را با بهره گیری از هدست هولولنز مایکروسافت ساخته است که می تواند بینایی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

شرکت «Cambridge Consultants» که به طراحی و توسعه محصولات مختلف می پردازد، اخیراً نوعی سیستم جراحی مبتنی بر واقعیت افزوده (AR) را با بهره گیری از هدست هولولنز مایکروسافت ساخته است که می تواند بینایی پرتو اکس را در اختیار جراحان قرار دهد. با استفاده از این نوآوری، پزشکان جراح می توانند حین انجام عمل، داخل بدن بیمار را مشاهده کرده و بنابراین کمترین آسیب را به بافت های بدن وارد سازند.

واقعیت مجازی، انجام عمل های جراحی کم تهاجمی را ساده تر می کند

این دستگاه نمونه اولیه به خوبی نشان می دهد سیستم واقعیت افزوده چگونه ریسک عمل جراحی را پایین می آورد و نتایج بهتری را برای بیمار به همراه خواهد داشت. در این سامانه پیشرفته، تصویرسازی داده های حیاتی بیمار نیز صورت می گیرد تا جراح در حین عمل بتواند به سوابق بیمار و اطلاعات مورد نیازش دست پیدا کند.

کمپانی مورد بحث در این رابطه می گوید:

جراحی های کم تهاجمی علی رغم پیچیدگی، در حال حاضر اجرا می شوند و به جای ایجاد شکافی عمیق، فقط به حفره ای کوچک در بدن بیمار نیاز دارند. سیستم واقعیت افزوده ما می تواند بینش تعاملی سه بعدی از درون بدن بیمار را در زمان واقعی و به صورت بلادرنگ در اختیار پزشک قرار دهد و او را در اجرای فرایند جراحی کمک کند.

گروه Cambridge Consultants معتقد است پروژه آنها پتانسیل تبدیل شدن به یکی از روش های مرسوم انجام عمل جراحی را دارد، چون خطرات کمتری را در پی داشته و نتایج بهتری را برای بیمار به ارمغان خواهد آورد. «سایمن کارگر» از مدیران ارشد مجموعه مورد بحث در این اظهار داشت:

فناوری AR این پتانسیل را دارد که تجربه عمل جراحی را به صورت بنیادی متحول سازد، چون بُعد جدیدی از اطلاعات را به صورت کامل و ساده در اختیار جراح قرار می دهد. پلتفرم های کنونی هنوز راه درازی را برای استفاده عمومی پیش رو دارند، اما واضح است که آینده عملیات خطیری همچون جراحی از آنِ چنین فناوری هایی خواهد بود.

گفتنیست تیم مذکور پیش از این یکی از کوچک ترین ربات های جراح به نام Axsis را نیز معرفی کرده که با ابعادی در حد یک قوطی نوشیدنی و ابزار جراحی 1.8 میلیمتری برای درمان آب مروارید به کار می رود و پتانسیل استفاده از علم رباتیک را در آینده نشان می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • jafariiii bagher
    jafariiii bagher | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

    درود بر علم
    درود بر کفار

مطالب پیشنهادی