ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فناوری جدید برای انتقال صدا در شعاع محدود

پژوهشگران دانشگاه بریستول موفق به ساخت یک ابزار پوشیدنی شده اند که به کمک آن می توانید در یک سالن شلوغ و از فاصله دور، با دوست خود درِ گوشی صحبت کنید. این وسیله با ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

پژوهشگران دانشگاه بریستول موفق به ساخت یک ابزار پوشیدنی شده اند که به کمک آن می توانید در یک سالن شلوغ و از فاصله دور، با دوست خود درِ گوشی صحبت کنید. این وسیله با تبدیل حرکات لب و صورت به امواج فراصوت، می تواند صدا را تا فاصله 30 متری منتقل کند.

نسخه کنونی دستگاه مذکور فعلاً در حد پیش نمونه بوده و از یک اسپیکر که روی پیشانی یا قفسه سینه قرار می گیرد، و تعدادی الکترود که روی فک و لب ها نصب می شوند تشکیل شده است. این الکترودها، سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط ماهیچه های صورت در هنگام صحبت کردن را تشخیص می دهند؛ در نتیجه برای تبدیل حرکات به امواج صوتی، نیاز نیست واقعاً حرف زده و صدا تولید کنید.

محققان برای تشخیص اینکه چه سیگنال ماهیچه ای مربوط به کدام کلمه است، از الگوریتم های یادگیری ماشینی استفاده می کنند؛ سپس نتیجه پردازش به صورت امواج فراصوت و  از طریق اسپیکرهای پوشیدنی، در شعاعی محدود ارسال می شود و فقط افرادی که در مسیر آن قرار داشته باشند قادر به شنیدن پیام هستند.

سیستم مورد بحث در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و در حال حاضر فقط 10 کلمه ساده را آن هم در 80% موارد تشخیص می دهد. این فناوری که پیشرفت خوبی در زمینه ارتباطات غیر کلامی محسوب می شود، برای کسانی که نیازمند خط ارتباطی امن هستند، مانند جاسوسان یا سربازان خط مقدم، بسیار کاربردی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی