ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قانون «حق فراموش شدن» از فضای آنلاین یک بار دیگر در آستانه تغییر قرار گرفت

«حق فراموش شدن» (Right to be Forgotten) یکی از قوانین مربوط به حریم شخصی است که موتورهای جستجو را از ارائه برخی نتایج مربوط به یک فرد خاص منع می کند. گوگل به تازگی چهار ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

«حق فراموش شدن» (Right to be Forgotten) یکی از قوانین مربوط به حریم شخصی است که موتورهای جستجو را از ارائه برخی نتایج مربوط به یک فرد خاص منع می کند. گوگل به تازگی چهار درخواست مبتنی بر این قانون را نپذیرفته و به همین دلیل یکی از دادگاه های عالی اتحادیه اروپا قصد بررسی و تجدید نظر در آن را دارد.

گوگل تاکنون بیش از 720 هزار درخواست شخصی برای حذف لینک از نتایج جستجو دریافت کرده

ماه مه سال 2014 دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (ECJ) فرمان داد اشخاص حقیقی می توانند از موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ بخواهند اطلاعات ناقص یا نامربوط از نتایج حاصل از جستجوی نام آنها حذف شود و این قانون را «حق فراموش شدن» نامید. طبق جدیدترین گزارش شفاف سازی گوگل، تاکنون بیش از 720 هزار درخواست حذف به دست آنها رسیده که 43% از آنها پذیرفته شده است.

اخیراً چهار نفر که از گوگل خواسته بودند برخی لینک های صفحات وب مربوط به آنها را حذف کند، در مواجهه با مخالفت گوگل به سازمان حفاظت از داده فرانسه شکایت کردند، اما این نهاد نیز از تصمیم گوگل حمایت کرد و پرونده را به دادگاه عالی فرانسه ارجاع داد تا اینکه نهایتاً کار به دیوان دادگستری اتحادیه اروپا واقع در لوگزامبوگ رسید.

گوگل: حذف نتایج جستجو به بهانه حفظ حریم شخصی، خلاء خطرناکی در اطلاع رسانی و منافع عمومی ایجاد می کند

حال ECJ باید در این زمینه حکم کند که آیا حفظ اطلاعات حساس شخصی، از جمله گرایش سیاسی فرد یا سابقه کیفری او که در مطبوعات منتشر شده، بر منافع عمومی برتری دارند یا خیر. «پیتر فلیشر» مشاور ارشد محرمانگی گوگل در این رابطه می گوید «الزام حذف خودکار نتایج از موتورهای جستجو بدون توجه و ارزیابی منافع عمومی، خلاء بزرگ و خطرناکی را در اطلاع رسانی ایجاد می کند. این خلاء قانونی به هر کسی اجازه می دهد لینک های سودمند و آگاه کننده برای عموم را صرفاً به خاطر در بر داشتن اندکی اطلاعات حساس فردی، حذف نماید».

دادگاه فرانسه می گوید مسائل و ابهامات زیادی در تفسیر قانون «حق فراموش شدن» وجود دارد و بنابراین بازنگری در آن ضروری به نظر می رسد. گفتنیست هنوز تاریخ دقیق برگزاری دادگاه در ECJ مشخص نشده، اما مقامات گوگل تصریح کرده اند با تمام قدرت از حق اطلاع رسانی و منافع عمومی دفاع خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pendar
    pendar | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    جالب بود

مطالب پیشنهادی