ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اچ پی از نمونه آزمایشی ابر رایانه مبتنی بر حافظه «ماشین» رونمایی کرد

همانطور احتمالاً می دانید بخش سازمانی HP هم اکنون در حال توسعه ابر کامپیوتری با معماری رایانش نوین است و حالا خبر می رسد که این شرکت یک گام دیگر برای عرضه تجاری آن نزدیک ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

همانطور احتمالاً می دانید بخش سازمانی HP هم اکنون در حال توسعه ابر کامپیوتری با معماری رایانش نوین است و حالا خبر می رسد که این شرکت یک گام دیگر برای عرضه تجاری آن نزدیک تر شده است.

گفتنی است HP از سال 2014 مشغول مطالعه، تحقیق و توسعه ابر کامپیوتر مورد اشاره بوده از آن با نام «ماشین» یاد می شود و برای عصری که با خیل عظیمی از داده مواجه هستیم، طراحی شده است.

«ماشین» در واقع از نوع تازه ای حافظه برخوردار است که می تواند مقدار بسیار زیادی از داده را ذخیره کرده و بی درنگ آنها را آنالیز کند. نمونه آزمایشی و پروتوتایپ ابر رایانه مذکور که هم اکنون توسط HPE تولید شده، حافظه ای با ظرفیت 160 ترابایت دارد.

کمپانی HPE در نظر دارد تا مقدار حافظه «ماشین» را به 4096 یوتابایت برساند

اما کمپانی سازنده انتظار دارد تا ظرفیت مموری های نوینش را بسیار بالاتر از مقدار کنونی برده و ماشینی تولید کند که به 4096 یوتابایت (هر یوتابایت معادل با 10 به توان 24 بایت است) فضا دسترسی داشته باشد که این مقدار 250 هزار برابر بیشتر از کل داده ایست که در حال حاضر در دنیا ذخیره شده است.

«مگ وایتمن» مدیر عامل اجرایی کمپانی در این باره گفته که «ماشین» قادر است «هر سند پزشکی دیجیتالی مربوط به هر شخص روی کره زمین، تمام داده های فیسبوک، همه سفرهای اتومبیل های خودران گوگل و هر داده ای از اکتشافات فضایی» را در خود ذخیره کرده و آنها را آنالیز کند.

همچنین گفتنی است کمپانی سازنده در مسیر توسعه «ماشین»، همکاری درازمدت خود با مایکروسافت را پایان داده تا سیستم عامل تازه ای را مبتنی بر لینوکس توسعه دهد. جالب است بدانید این ابرکامپیوتر به جای پردازنده های اینتل، از چیپ های مبتنی بر معماری آرم (ARM) برای اجرای عملیات پردازشی استفاده خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • thepjt
    thepjt | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    یا خدا !!! به حق چیزهای نشنیده و ندیده !
    مایکروسافت لینوکس مینوسید !
    ابر کامپیوتر به جای پردازنده های با معماری پیچیده سیکس ، از معماری ساده آرم استفاده میکنند !!
    این همه حافظه !!!

    اگر میگفتند به جای سی پی یو ، کل ابر کامپیوتر با جی پی یو میسازند برام قابل هضم تر بود تا آرم ..

    • Hamed_P_Azad
      Hamed_P_Azad | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

      منظورت سیسک بود دیگه؟ ? ?
      آرم الان مشکلی نداره و می تونه با معماری ریسک همه کار بکنه. پیچیدگیش کمتر هست و مصرفش هم پایین تر. باید هم ازش استفاده کنند.

مطالب پیشنهادی