ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رقیب باواریایی تسلا 3 مشخص شد؛ ب ام و سری 4 با پیشرانه برقی خواهد آمد

نهکمپانی آلمانی ب ام و با تایید ارایه سری 8 در سال 2018، باعث بروز ابهاماتی درباره سرنوشت برخی از سایر مدل ها شده است. برای مثال تولید سری 6 کوپه از ماه فوریه گذشته ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

نهکمپانی آلمانی ب ام و با تایید ارایه سری 8 در سال 2018، باعث بروز ابهاماتی درباره سرنوشت برخی از سایر مدل ها شده است. برای مثال تولید سری 6 کوپه از ماه فوریه گذشته متوقف گردیده و این احتمال وجود دارد که سایر اعضای این سری – کانورتیبل و گرن کوپه – نیز به سرنوشت مشابهی دچار شوند و یا شایعاتی مطرح شده مبنی بر اینکه سری 3 GT با سری 4 گرن کوپه ادغام خواهد شد.

به هر ترتیب اخیرا شایعاتی قوت گرفته که طبق آنها ب ام و مدل جدیدی را برای سال 2020 تدارک دیده است. بر اساس شنیده های منابع سایت انگلیسی Autocar، این مدل که به احتمال زیاد سری 4 گرن توریسمو خواهد بود، به پیشرانه الکتریکی مجهز شده و مستقیما با تسلا مدل 3 به رقابت خواهد رفت.

ظاهرا سری 4 GT بر روی پلت فرم نسل هشتم از سری 3 در حال توسعه یافتن بوده و نسخه برقی پس از مدل های بنزینی معرفی خواهد شد. همانطور که یک منبع داخلی ب ام و اشاره نموده، به دلیل فروش نه چندان بالای سری 4 گرن کوپه و سری 3 گرن توریسمو احتمال این هست که سری 4 GT جایگزین این دو مدل شود.

بر اساس پیش بینی ها، نمونه اولیه از سری 4 گرن توریسمو الکتریکی در سال 2018 تولید خواهد شد. البته آنطور که شنیده شده هنوز باواریایی ها به جمع بندی نهایی درباره مشخصات پیشرانه الکتریکی این خودرو نرسیده اند و باید از بین دو نمونه در حال توسعه یکی را انتخاب کنند.

به هر حال برای دستیابی به موفقیت، مهندسین این کمپانی باید تعادل مناسبی بین هزینه، مسافت قابل پیمایش، توانایی های فنی و خصوصیات ذاتی خودرو ایجاد نمایند.

منابع ناشناس باواریایی در صحبت های خود با اتوکار اشاره ای هم به امکان استفاده از ترکیب دو موتور الکتریکی در مدل جدید داشته و اظهار کرده اند که توانایی های این مدل باید هم تراز با 335d GT باشد.

در حالیکه ب ام و طیف نسبتا گسترده ای از محصولات دوستدار محیط زیست را بر روی خط تولید دارد، سری 4 گرن توریسمو با پیشرانه برقی یک مدل غیر منتظره بوده و جالب آنکه جزو اعضای برند سبز i نخواهد بود.

هنوز مشخص نیست که ب ام و برای ورود به عرصه خودروهای الکتریکی دقیقا چه برنامه ای دارد، همین مساله گاه و بی گاه موجب بروز شایعاتی می شود.

در واقع ب ام و نخستین خودروساز مطرح آلمانی بود که با ایجاد زیرمجموعه i برای خودروهای هیبریدی-الکتریکی خود یک برند جداگانه در نظر گرفت. اما چند سال پس از عرضه i3 و i8، مونیخی ها ظاهرا در حال عقب افتادن از فولکس واگن و مرسدس بنز هستند.

علی رغم معرفی این خودروها در سال های 2013 و 2014، ب ام و ظاهرا به فکر ارایه اتومبیلی برای مقابله با تسلا، نیسان و حتی رنو نیست. در حال حاضر این کمپانی بر روی تجهیز مدل های کنونی به پیشرانه های هیبریدی شارژی تمرکز نموده و قصد دارد دو خودروی الکتریکی را تا سال 2020 تولید کند.

از سوی دیگر به نظر می رسد ب ام و استعدادی را که در زمینه طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی داشته از دست داده و این مساله اخیرا در نسخه های باز طراحی شده سری 7 و سری 5 نمود پیدا کرده است. محصولات سبز این کمپانی یعنی i3 و i8 نیز در مقابل محصولات الکتریکی مرسدس بنز و فولکس واگن رفته رفته قدیمی خواهند شد.

همین چندی قبل بود که مرسدس بنز تصمیم گرفت خودروهای الکتریکی خود را تحت برند EQ عرضه کند؛ فولکس واگن نیز در نمایشگاه های مختلف با ارایه کانسپت های الکتریکی – مثل مدل های کوچک، سایز متوسط و میکروباس - عزم جدی خود را برای ورود به این عرصه نشان داده است.

ب ام و در طول تاریخ خود خودرویی عمومی همانند میکروباس نداشته تا آن را با پیشرانه ای الکتریکی روانه کند؛ رقیب مستقیم تسلا مدل S نیز که iNext نامگذاری شده تا قبل از سال 2021 تولید نخواهد شد. با توجه به سرعت پیشرفت خودروهای الکتریکی اولا این بازه زمانی بسیار طولانی بوده و ثانیا یک سدان گران قیمت بزرگ شاید نتواند به آمار فروش بالایی دست پیدا کند.

تمامی رقبای کنونی باواریایی ها از خودروهای گران قیمت الکتریکی که فقط افراد ثروتمند توانایی خرید آنها را دارند در حال حرکت به سمت مدل های کوچک تر و ارزان تر هستند تا مشتریان بیشتری قدرت خرید آنها را داشته باشند.

همه این مدل های الکتریکی جدید با هدف جذب مشتریان خودروهای بنزینی یا دیزلی تولید می شوند و با توجه به گسترش ایستگاه های شارژ و پیشرفت تکنولوژی ساخت باتری، از بابت مسافت قابل پیمایش و شارژ بی دردسر مشکلی در آینده وجود نخواهد داشت.

با تغییر مسیر و گرایش خودروسازان مختلف به طرف ساخت خودروهای برقی ارزان قیمت، ب ام و را می توان به راننده ای تشبیه کرد که پشت فرمان به خواب رفته است! تسلا مدل 3 را که یک سدان سایز متوسط با قیمت تقریبی 35 هزار دلار است، می توان یکی از بهترین مثال ها در این زمینه دانست.

احتمالا چندی بعد از تولید و تحویل این خودرو، سازندگان مطرح آلمانی رقیبی را برای آن تدارک خواهند دید اما آنطور که شواهد نشان می دهد در این بین باواریایی ها دست خالی خواهند ماند. شاید هم سری 3 کاملا الکتریکی سلاح مخفی آنها باشد؛ اسلحه ای که هنوز هیچ خبری از آن نیست.

در حال حاضر سبزترین خودروی ب ام و برای مقابله با مدل 3 سری 3 هیبریدی با کد 330e است که آن هم در حالت الکتریکی فقط 22 کیلومتر را می تواند طی کند. این میزان حتی کمتر از سایر خودروهای هیبریدی موجود در بازار است.

باواریایی ها در حال حاضر علاوه بر سری i، خانواده iPerformance را نیز بر روی خط تولید قرار دارند که در آنها تاکید ویژه ای بر روی کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی شده؛ با این حال عدم واکنش به موقع آنها در قبال خودروهای برقی و برنامه های بلند مدت، آنها را چند گام از رقبای اصلی عقب انداخته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی