ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

گوگل اسیستنت در آیفون چگونه عمل می کند؟

این روزها بازار دستیارهای صوتی هوشمند به شدت داغ شده و هر کمپانی برای خود دستیار اختصاصی طراحی کرده است. دیروز گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان خود اعلام کرد دستیار دیجیتالی اش یعنی «اسیستنت» (Assistant) ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

این روزها بازار دستیارهای صوتی هوشمند به شدت داغ شده و هر کمپانی برای خود دستیار اختصاصی طراحی کرده است. دیروز گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان خود اعلام کرد دستیار دیجیتالی اش یعنی «اسیستنت» (Assistant) را در قالب اپلیکیشن مجزا به سیستم عامل iOS می آورد و بدین ترتیب، دستیار هوشمند گوگل در زمین حریف به مصاف سیری خواهد رفت.

اپلیکیشن گوگل اسیستنت از طریق اَپ اِستور قابل دانلود است

هرچند پیش از این نیز با دانلود پیام رسان «Allo» روی آیفون، امکان دسترسی به هوش مصنوعی گوگل اسیستنت وجود داشت، اما در این حالت، کارکردهای دستیار مذکور بسیار محدود است؛ حالا می توان با نصب اپلیکیشن مستقل Google Assistant که امروز در اپ استور قرار گرفت، به قابلیت های بیشتری دست پیدا کرد.

گوگل اسیستنت به دلیل برخی محدودیت ها، هنوز به اندازه دستیار پیش فرض آیفون در iOS کاربردی نیست. نخستین و مهم ترین مانع، نوشته شدن کدهای سیری در زیرساخت سیستم عامل اپل است در حالی که گوگل اسیستنت یک اپلیکیشن شخص ثالث به حساب آمده و اجازه دسترسی به برخی امکانات را ندارد. به علاوه در آیفون می توان با نگه داشتن دکمه هوم، سیری را فراخواند که این کار برای دستیار گوگل نیازمند باز کردن اپلیکیشن مخصوص است.

برای استفاده از Google Assistant باید حساب کاربری گوگل داشته باشید

زمانی که برای نخستین بار گوگل اسیستنت را در iOS اجرا می کنید، باید با استفاده از آدرس جی میل و پسورد خود وارد حساب کاربری گوگل شوید. پس از این مرحله، دستیار هوشمند خودش را معرفی کرده و از شما دعوت می کند هرآنچه می خواهید از او بپرسید. شما می توانید با لمس آیکن میکروفون، درخواست خود را شفاهی مطرح کرده و یا آن را به وسیله کیبورد تایپ کنید.

نخستین درخواستی که به ذهن می رسد، برقراری تماس و ارسال پیام است که این امور به وسیله Google Assistant قابل اجرا هستند، البته تجربه کاربری در آن کمی با سیری متفاوت است.

مثلاً زمانی که می خواهید برای یکی از دوستانتان پیامک ارسال کنید، دستیار گوگل ابتدا شما را به اپلیکیشن پیام ها هدایت کرده و در آنجا باید ارسال یا عدم ارسال پیام مربوط را تایید کنید؛ در صورتی که سیری این کار را در محیط خود انجام داده و کاربر را به اپلیکیشن دیگری راهنمایی نمی کند.

فرآیند پخش موسیقی از طریق دستیار هوشمند گوگل اسیستنت کمی پیچیده تر است؛ وقتی اولین بار از اسیستنت می خواهید یک قطعه موزیک برایتان پخش کند، باید میان Apple Music و YouTube یکی را به عنوان پیش فرض انتخاب کنید. اگر یوتوب را انتخاب کنید، به اپلیکیشن مربوط هدایت شده و در آنجا می توانید به موزیک مورد نظرتان گوش دهید.

حال اگر بخواهید اپلیکیشن پیش فرض خود را تغییر داده و از Apple Music استفاده کنید، با فرمان «Play on Apple Music» می توانید تغییرات مذکور را انجام دهید که البته پس از تغییر، امکان بازگشت به سرویس یوتوب وجود ندارد و جالب اینجاست که در بعضی موارد، با اینکه به نظر می رسد موسیقی در حال پخش است، صدایی به گوش نمی رسد.

Google Assistant هماهنگی خوبی با اپلیکیشن های گوگل دارد

البته گوگل اسیستنت به خوبی با نرم افزارهای گوگل هماهنگ بوده و تجربه کاربری خوبی از آنها ارائه می دهد. به عنوان مثال ارسال ایمیل از طریق اپلیکیشن Gmail به سرعت انجام می شود و یا هنگام درخواست آدرس، دستیار گوگل از اپلیکیشن Google Maps به جای Apple Maps استفاده می کند.

یکی از ویژگی های جالب دستیار گوگل، صفحه ای به نام «Explore» است که در آن لیستی از قابلیت های اسیستنت در کنار پیشنهاداتی برای استفاده و اجرا وجود دارد. علاوه بر این، تعداد زیادی «ChatBot» شخص ثالث نیز توسعه یافته که کارکردهای جدیدی به دستیار گوگل اضافه می کنند. مثلاً یکی از این چت بات ها «Genius» نام دارد که می تواند با در اختیار داشتن بخشی از متن شعر، نام آهنگ و صاحب اثر را تشخیص دهد.

جدا از اکسپلور، صفحه دیگری به نام «Your Stuff» وجود دارد که فهرستی از برنامه ها، یادآوری ها، لیست های خرید و اپلیکیشن های پر استفاده را برای اضافه کردن به اسیستنت در اختیار کاربر می گذارد؛ مثلاً از طریق آن می توانید با دستور «Late Again» به صورت خودکار پیامی را به دوست خود ارسال کنید که وی را از تاخیر احتمالی آگاه نماید.

انجام بعضی کارها در iOS از عهده دستیار هوشمند گوگل خارج است

در مقایسه رو در رو، Google Assistant به خاطر محدودیت هایی که iOS برای اپلیکیشن های شخص ثالث قائل است، قادر به تنظیم هشدار صبحگاهی، گرفتن سلفی، اجرای اپلیکیشن ها، پست گذاشتن در توئیتر و فیسبوک، درخواست تاکسی از اوبر، یا استفاده از پیام رسان هایی مانند WhatsApp نیست، در حالی که سیری تمام این کارها را بدون کوچکترین مشکلی انجام می دهد.

دستیار صوتی گوگل، باهوش تر و دوستانه تر از Siri عمل می کند

از سوی دیگر، گوگل اسیستنت برتری محسوسی در زمینه ترجمه زبان ها و درک مسائل نسبت به سیری دارد. به عنوان مثال اگر از اسیستنت بپرسید:«رئیس جمهور آمریکا کیست؟» سپس اضافه کنید «قد او چند سانتیمتر است؟»، دستیار گوگل پاسخ خواهد داد:«دونالد جِی ترامپ» «188 سانتیمتر قد»؛ اما سیری در شرایط مشابه به سوال اول پاسخ داده اما نمی تواند به سوال دوم پاسخ دهد.

در ضمن دستیار گوگل در زمینه یادآوری امور عملکرد بهتری داشته، و زمان و مکان مورد نظر برای یادآوری کارها در آن قابل تنظیم است؛ اما سیری چنین درخواست هایی را صرفاً در فهرست یادآوری ها قرار می دهد. البته دستیار هوشمند اپل در بعضی مواقع هم رسماً اشتباه می کند، مثلاً در یک مورد جمعیت کشور مصر را 85500 نفر اعلام کرد!

در مجموع می توان گفت سیری در قیاس با گوگل اسیستنت عملکرد ضعیفتری از خود نشان می دهد، چرا که به خوبیِ دستیار گوگل متوجه فرامین نشده و نمی تواند پیش فرض های کاربران را آنطور که باید، به خاطر بسپارد. مسلماً سیری خطاها و اشتباهات زیادی دارد، اما تا روزی که به صورت پیش فرض روی تمامی آیفون ها عرضه شده و در اصطلاح کار خریداران را راه می اندازد، گوگل اسیستنت و دیگر دستیار های صوتی هوشمند برای جایگزینی با آن راه سختی در پیش خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • high end
    high end | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    اپل با سیری پیش قدم بود اما سرعت رشدش کم بود البته به نظرم گوگل اسیتنتم زیاد جالب نیس و الکسا و کورتانا بهترن میدونی آدم دوستاره کارم نداشته باشه با اونا حرف بزنه چون شخصیت دارن اما گوگل اسیتنت اسمشم این طور نیس چه برسه به خودش .البته زمان معلوم میکنه دستیار با شخصیت بهتره یا بدون شخصیت و ربات گونه که البته من با شخصیتو می پسندم

مطالب پیشنهادی