ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استفاده از سلول های بنیادی جایگزین پیوند مغز استخوان خواهد شد

سلول های بنیادی در علم پزشکی نوین بسیار کاربردی بوده و با استفاده از آنها می توان تقریباً همه اعضای بدن را ساخت. به گزارش «New Scientist»، دانشمندان اخیراً موفق شده اند با استفاده از ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

سلول های بنیادی در علم پزشکی نوین بسیار کاربردی بوده و با استفاده از آنها می توان تقریباً همه اعضای بدن را ساخت. به گزارش «New Scientist»، دانشمندان اخیراً موفق شده اند با استفاده از این سلول های شگفت انگیز، در آزمایشگاه خود خون تولید کنند.

این دستاورد بزرگ می تواند خبر خوبی برای مبتلایان به سرطان خون باشد چرا که با روش جدید، نیازی به فرآیند دردناک پیوند مغز استخوان نیست و پیدا کردن اهدا کننده نیز چندان کار سختی نخواهد بود.

دانشمندان در تحقیقات خود به ترکیبی از پنج پروتئین دست یافته اند که می تواند سلول های بنیادی را برای تبدیل شدن به سلول های خونی تحریک کند؛ تیم آزمایش زمانی موفقیت خود را جشن گرفت که با قرار دادن سلول های جدید در بدن موش های آزمایشگاهی، این سلول ها شروع به تولید گلبول های سفید و قرمز و نیز پلاکت کردند.

گروه دیگری نیز به طور همزمان آزمایش مشابهی را با موش های بالغ و سلول های ریه انجام دادند که البته هدف نهایی، استفاده از سلول های بنیادی برای تعویض خون بدن بیماران خواهد بود.

با این حال زمان زیادی تا عملی شدن این روش برای انسان ها باقی مانده و باید مراحل مربوط به آزمایشات بالینی و دریافت مجوزهای مربوط طی شود. البته هنوز احتمال جهش این سلول ها و تبدیل شدن به سلول های سرطانی وجود دارد؛ به همین خاطر، فعلاً برنامه دانشمندان تولید گلبول قرمز و پلاکت است چرا که بدون وجود سلول، جهش سلولی هم وجود نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی