ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اینستاگرام بیش از هر شبکه اجتماعی دیگری، سلامت ذهنی افراد جوان را تهدید می کند

بنابر گزارشی از سوی انجمن سلامت عمومی انگلیس، اینستاگرام مضرترین اپلیکیشن شبکه اجتماعی برای سلامت ذهن افراد جوان است و اسنپچت هم با فاصله کمی در رده دوم قرار دارد. این انجمن، نزدیک به 1500 ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

بنابر گزارشی از سوی انجمن سلامت عمومی انگلیس، اینستاگرام مضرترین اپلیکیشن شبکه اجتماعی برای سلامت ذهن افراد جوان است و اسنپچت هم با فاصله کمی در رده دوم قرار دارد. این انجمن، نزدیک به 1500 نوجوان و جوان 14 الی 24 ساله را مورد نظرسنجی قرار داده تا متوجه شود که پلتفرم های شبکه اجتماعی، تا چه حد سلامت ذهن را در حوزه هایی مانند نگرانی، افسردگی، شناخت خود و تصویر بدن تحت تاثیر قرار می دهد.

نتایج تحقیقات نشان داد که یوتوب بیشتری تاثیر مثبت را روی نوجوانان و جوانان می گذارد اما اینستاگرام، اسنپچت، فیسبوک و توییتر، همگی تاثیرهای منفی خاص خود را روی سلامت ذهنی افراد داشته اند.

اینستاگرام سبب می شود تا زنان جوان خودشان را با نسخه ای فتوشاپی، فیلتر شده و غیرواقعی از واقعیت مقایسه کنند

اینستاگرام، یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی فعلی با بیش از 700 میلیون کاربر در سراسر جهان، از نظر تاثیرات منفی خصوصاً روی زنان جوان، در صدر لیست قرار دارد. مت کراچر، یکی از نویسندگان گزارش می گوید که اینستاگرام سبب می شود تا زنان جوان «خودشان را با نسخه ای فتوشاپی، فیلتر شده، دستکاری شده و غیرواقعی از واقعیت مقایسه نمایند».

برای حل این مشکل، انجمن مورد اشاره با پلتفرم های شبکه اجتماعی ارتباط برقرار کرده تا با قرار دادن نوعی هشدار روی تصاویری که به صورت دیجیتالی دستکاری شده اند، به مقابله با احساس «عدم کفایت» و «اضطراب» در میان کاربران جوان بپردازند. کراچر می گوید:

ما از این پلتفرم ها نمی خواهیم که فتوشاپ یا فیلترگذاری را ممنوع کنند، اما هنگامی که تصاویر دچار تغییر شده اند، به مردم اطلاع داده شود تا کاربر احساس نکند تصویر مورد نظر واقعی است. ما واقعاً می خواهیم ابزارها و دانش لازم را در اختیار افراد جوان قرار دهیم تا نه تنها از پلتفرم های شبکه اجتماعی به شکلی مثبت استفاده کنند، بلکه سلامت ذهنی شان هم بهبود یابد.

در جمع بندی این گزارش گفته شده که گرچه اینستاگرام تاثیری منفی روی تصویر بدن، الگوهای خواب و افزایش «ترس از جداماندگی - FOMO» می گذارد اما تاثیری مثبت در خود بیانی و شناخت از خود در میان بسیاری از کاربران جوانش داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • Mohammad Reza Baghban
    Mohammad Reza Baghban | ۱ خرداد ۱۳۹۶

    یکی از بهترین تصمیماتم تا به الان این بوده که 3 سال از این شبکه اجتماعی اومدم بیرون. اینقدر که تورو در رویداد های و لحظات بی اهمیت زندگی سایرین که تمام تلاش شده تا با اهمیت جلو داده بشه درگیر میکنه اون هم عمده افرادی که در عمل در مسیر اهداف زندگیت هیچ نقشی رو بازی نمیکنن، نکردند و نخواهند کرد.

    عمدتا بصورت شدید در ضمیر ناخودآگاه یا بازهم بصورت شدید در ضمیر نا خود آگاه همواره ذهن درگیر مسائل مطرح شده در این شبکه میشه و همه اینا برای زمانی هست که استفاده بصورت درست باشد و درگیر زندگی کردن برای لذت بردن دیگران از لحظاتتون نشید که اگر نه محل تباهی عمر و وقت است . بگذریم از از فساد های بلقوه اش بخصوص دریده شدن حیا و مجموعه عظیم برای تحریک قوای شهوانی در جهت کسب رضایت دیگران یا جلب دنبال کننده

    هرچند زمانی که بنده اینستاگرام رو رها کرده بودم نه دایکرت داشت نه لایو و نه استوری و البته امکاناتی که من از اونها الان اطلاع ندارم

  • Ali
    Ali | ۱ خرداد ۱۳۹۶

    جای تاسف داره که یوتیوب تو کشور ما فیلتره???

  • Me.n.KHOF4SH
    Me.n.KHOF4SH | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    تاثیر مخرب رو وقتی میبینید که برید تو بخش لایو! استریپ و لخت شدن برای جذب فالوئر بین خارجیا مد بود، کم کم داره سمت ایرانیا هم میاد. واقعا جای تاسف داره از امکانات به بدترین شکل ممکن استفاده میکنن!!!

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    من خیلی وقته پاکش کردم ، چون حسابی وقتمو میگرفت ،

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی