ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

معنای پیشرفت؛ مقایسه ایمنی تویوتا کرولای قدیمی با تویوتا کرولای جدید [تماشا کنید]

اگر یک خودروی ساخت سال 2012 را با یک خودروی مدل 2017 مقایسه کنیم، خواهیم دید که پیشرفت های بسیاری در عرض این زمان نسبتا کم حاصل شده است. حال چنانچه به اواخر سده قبل ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

اگر یک خودروی ساخت سال 2012 را با یک خودروی مدل 2017 مقایسه کنیم، خواهیم دید که پیشرفت های بسیاری در عرض این زمان نسبتا کم حاصل شده است. حال چنانچه به اواخر سده قبل بازگردیم و یک خودروی مدل 1998 را با آخرین مدل کنونی مقایسه نماییم، این سوال را از خود خواهید پرسید که افراد حاضر در جاده ها چطور زنده مانده اند؟!

برای نشان دادن میزان پیشرفت ایمنی خودروها از زمان ورود به قرن بیست و یکم، شاخه استرالیایی NCAP اخیرا تصادفی آزمایشی بین دو نسل از یک اتومبیل ترتیب داده و به نتایج بسیار جالبی دست یافته است.

در این تصادف یک دستگاه تویوتا کرولای مدل 1998 و یک دستگاه کرولای مدل 2015 با هم دیگر برخورد می کنند. در اثر این تصادف قسمت جلویی کرولای جدیدتر به بهترین نحو ضربه را جذب نموده و تا حد زیادی از انتقال آن به کابین جلوگیری کرده است. به همین جهت کابین خودرو تقریبا شکل اولیه خود را حفظ کرده و تغییر چندانی در ساختار آن دیده نمی شود؛ درها نیز به راحتی قابل باز شدن هستند.

از سوی دیگر بررسی تصاویر ضبط شده از دوربین های داخل کابین نشان می دهد که ایربگ ها در لحظه برخورد تا چه حد نجات بخش بوده و می توانند با کمک کمربند ایمنی مانع از وارد شدن ضربات شدید به سر و قفسه سینه راننده شوند.

در طرف مقابل قسمت جلویی کرولای قدیمی که از تکنولوژی ساخت به مراتب پایین تری برخوردار است، در اثر ضربه متلاشی شده و با انتقال ضربه به کابین، این بخش نیز کاملا تغییر شکل داده است. ویدیوهای دوربین داخل حکایت از وضعیتی بحرانی در لحظه تصادف دارند؛ زیرا به علت ضربه فرمان و داشبورد به سمت راننده حرکت نموده و به دلیل نبود ایربگ به شدت با سر و قسمت فوقانی بدن آدمک برخورد می کنند که قطعا در شرایط واقعی چنین اتفاقی باعث صدمه جدی و حتی مرگ راننده می شود.

بر اساس داده های انکپ استرالیا، چنانچه فردی در یک خودروی ساخت قرن بیستم دچار سانحه رانندگی شود، احتمال اینکه جان خود را از دست بدهد دو برابر بیشتر از خودروهای ساخت قرن بیست و یک است. آزمایش انجام شده نیز تا حد زیادی این مساله را اثبات می کند.

نکته ای که ذکر آن ضروری است این است که اکثر خودروهای ساخت داخل به دلیل تکنولوژی قدیمی در تصادف های رخ داده عملکردی مشابه یا حتی ضعیف تر نسبت به کرولای مدل 1998 از خود نشان می دهند.

کم نیستند تصادفاتی که در آنها علاوه بر قسمت جلویی، کابین خودروها نیز به کلی تغییر شکل داده و حتی متلاشی شده اند. شکی در این وجود ندارد که اگر خودروهای سانحه دیده در جاده های کشور از ایمنی هم تراز با کرولای 2015 برخوردار بودند، میزان جان باختگان تا حد بسیار زیادی کاهش می یافت.

در واقع از نتایج این تحقیق می توان دریافت که چنانچه حدود هشت هزار نفر از تلفات ناشی از تصادفات رانندگی را از سرنشینان خودرو بدانیم (براساس آمار حدود هشت هزار نفر از آمار 16 هزار نفری مربوط به افراد پیاده و موتور سواران هستند) و از این رو با تغییر خودروهای دهه 90 به خودروهای سال 2000، حدود چهار هزار نفر از این تعداد تلفات کاسته می شود.

حال آنکه پلت فرم و ساختار اکثر قریب به اتفاق خودروهای تولیدی در کشور مربوط به دهه 80 میلادی است و حداقل 30 سال با تکنولوژی روز صنعت خودروسازی جهان فاصله دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • DYBALA
    DYBALA | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    ما ک رفتیم آلمان
    خداکنه ایران هم خودشو یکم بکشه بالا بتونیم راحت تو وطنمون زندگی کنیم...

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    ولی خدایی طراحی همون بازه زمانی تا ۲۰۰۸ قشنگتر از ۲۰۱۵ است...

  • sepehri
    sepehri | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

    متاسفانه کشور نیست که از تغذیه بگیر تا هوایی که تنس میکنیم و همه چیز داغونه ماشی خارجیم که به قیمت چندین برابر فروخته میشه و همه نمیتونن سوار بشن و مردم مجبورن این ماشین های بی کیفیت و قدیمیه مونتاژ ایران رو سوار شن و اخرشم میشه مرگه هموطنانه ایرانیمون افسووووس

  • تکنولوژی برتر
    تکنولوژی برتر | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

    از خدا میخوام هرکی یا هر عده ای که باعث این اوضاع خراب مملکتمون شدن که الان هیچ چیز خوبی برای استفاده نداریم همه چیزمون قیمت وسایلای خارجیرو داره ولی یک دهم کیفیت اونارو نداره به زمین گرم بخورن خودشونو هرکسی از خانوادشون که میتونستن جلوشو بگیرن که مردمو بیچاره نکنه دردشون باشه ولی مرگشون نباشه الهی آمین.

    • DYBALA
      DYBALA | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

      با دعا حل نمیشه
      وقتی ملت برای خرید محصول بی کیفیت وطنی صف میکشن و دست و پا میشکنن، حالا حالا ها وضع همینه ://

  • Mohammadreza pashapour
    Mohammadreza pashapour | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

    داشتم مطالبو با همراه یه آهنگ غمگین که گوش میدادم میخوندم وقتی آخر مطلب رسیدم گریم گرفت این خودرو ساز های داخلی رو ...

مطالب پیشنهادی