ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شارژ بی سیم اتومبیل ها؛ راهکار کوالکام برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی

با توجه به روند کنونی شکی در این وجود ندارد که آینده متعلق به خودروهای برقی است. این خودروها با وجود مزایای بسیار، با معایبی نیز مواجهند که از جمله آنها می توان به مواردی مثل ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

با توجه به روند کنونی شکی در این وجود ندارد که آینده متعلق به خودروهای برقی است. این خودروها با وجود مزایای بسیار، با معایبی نیز مواجهند که از جمله آنها می توان به مواردی مثل مسافت قابل پیمایش محدود، ایستگاه های شارژ کم و همچنین مدت زمان نسبتا زیاد برای شارژ مجدد باتری ها اشاره کرد.

یکی از راهکارهایی که به نوعی هر سه ایراد موجود را برطرف می کند، DEVC نام دارد و در صورت عملی شدن امکان پیمایش مسافت بی نهایت را برای خودروهای الکتریکی فراهم خواهد کرد.

این فناوری که مخفف عبارت شارژ الکتریکی دینامیک خودرو (Dynamic Electric Vehicle Charging) است، با استفاده از تکنولوژی شارژ بی سیم می تواند مدام خودروی در حال حرکت را تغذیه کند.

کمپانی نام آشنای کوالکام که بیشتر با چیپست های موبایلی خود شناخته می شود، در حال تحقیق بر روی فناوری مشابهی بوده و برخی از یافته های خود را به نمایش گذاشته است.

این شرکت آمریکایی با همکاری کمپانی فرانسوی VEDECOM یک مسیر آزمایشی صد متری را در شهر ورسای طراحی نموده تا سیستم DEVC خود را در آنجا آزمایش کند.

این پروژه 10 میلیون دلاری که چند شرکت دیگر در آن همکاری دارند، FABRIC نامگذاری شده است. مسیر این پروژه طوری طراحی شده که بتواند خودروی الکتریکی رنو ZE را هنگام حرکت با توان 20kW شارژ کند.

اگر چه در بیانیه رسمی انتشار یافته به میزان موفقیت این آزمایش اشاره ای نشده، اما کوالکام اعلام کرده که در آینده تست های دیگری در مسیر مورد نظر انجام خواهد داد که از جمله آنها می توان به تایید هویت خودروها هنگام ورود به مسیر، تنظیم میزان نیروی انتقالی بین مسیر و وسیله نقلیه، تنظیم سرعت و همچنین هم ترازی خودرو با مسیر اشاره نمود.

اخبار مربوط به سیستم DEVC کوالکام در حالی منتشر می شود که چند روز پیش یک کمپانی دیگر اتوبوس های الکتریکی مجهز به این فناوری را تست کرده بود. به نظر می رسد که این فناوری در کانون توجه برخی شرکت ها قرار گرفته و در آینده شاهد رویارویی کمپانی های زیادی در این عرصه خواهیم بود.

فارغ از این تکنولوژی در هفته های اخیر شاهد توسعه روش های جایگزین دیگری برای شارژ خودروها به وسیله تیر چراغ برق و توسعه نسل جدید باتری ها با قابلیت دست یابی به پیمایش 1000 کیلومتری نیز بوده ایم، از این رو به نظر می رسد که مشکل مربوط به باتری و پیمایش خودروهای برقی ظرف چند سال آینده تا حد زیادی کمرنگ شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • lowren-zo azn
    lowren-zo azn | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    سایپا... مطمعن

  • high end
    high end | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    فک کنم هزینه ی ساخت چنین مسیری سر سام آور باشه

مطالب پیشنهادی