ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همه پرسی در سوئیس و پایانی بر انرژی هسته ای در این کشور

کشورهایی مانند انگلستان از طرفداران پر و پا قرص استفاده از انرژی هسته ای هستند، اما سویسی ها ظاهرا نظری غیر از این دارند. این کشور به تازگی استفاده از انرژی هسته ای را مورد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۰:۳۰

کشورهایی مانند انگلستان از طرفداران پر و پا قرص استفاده از انرژی هسته ای هستند، اما سویسی ها ظاهرا نظری غیر از این دارند.

این کشور به تازگی استفاده از انرژی هسته ای را مورد همه پرسی قرار داده است و نتیجه آن شد که طی یک برنامه دراز مدت، استفاده از این انرژی پایان پیدا کند و در عوض صنایع و بخش های مختلق سوئیس به استفاده از انرژی های تجدید پذیر نظیر خورشید و باد روی بیاورند.

گفتنی است هنوز برنامه مدونی برای تعطیلی نیروگاه های هسته ای این کشور که در جریان همه پرسی اخیر مقرر گردید، تهیه نشده است با این همه پیش بینی شده که از ژانویه 2018 میلادی، تلاش ها برای این منظور آغاز خواهد شد.

مخالفان این طرح مدعی اند که با نصب پنل های خورشیدی چشم اندازهای طبیعی سوئیس از بین می روند

البته روشن است که این برنامه مخالفانی هم دارد و استدلالشان این بوده که با این کار هزینه ها افزایش و دسترسی به انرژی های قابل اتکا کاهش می یابد. آنها همچنین مدعی شده اند که با تخصیص فضاهای قابل توجه به پنل های خورشیدی و احداث مزارع بادی، مناظر طبیعی زیبای سوئیس از بین می روند.

هرچند، با در نظر داشتن اینکه غیرفعال کردن یک رآکتور دست کم چندین دهه به طول می انجامد، می توان مطمئن بود که این تصمیم دست کم در کوتاه مدت تاثیر قابل توجهی روی محیط زیست یا ایمنی بومی ندارد.

در هر صورت این تصمیم مردم سوئیس را می توان به نوعی تغییر در نگرش مردم آن کشور قلمداد کرد. باید اضافه کنیم دولت سوئیس لایحه مذکور را نخستین بار در سال 2011 میلادی و در واکنش به فاجعه فوکوشیما مطرح کرد که ابتدا با آن مخالفت شد اما در ادامه دیدگاه و نگرش مردم این کشور در خصوص انرژی های تجدیدپذیر دستخوش تغییرات عمده ای گردید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • مجید
    مجید | ۱ خرداد ۱۳۹۶

    متاسفانه امثال دیجیاتو جوری القا می کنند که انرژی هسته ای یعنی فقط نیروگاه! انرژی هسته ای کاربردهای دیگه ای هم داره، مثل رادیو داری ها و بسیاری از موارد دیگه ای که در تصویر برداری هسته ای (برای بیماری و ...) استفاده میشه
    همین آمریکا به نظر شما زیر دریایی ها و ناوهای هواپیمابرش با ذغال سنگ و نفت مگه کار می کنن؟! اکثر پیشرانه با فناوری هسته ای دارن!
    بماند که داشتن فناوری هسته ای خودش یک عامل بازدارنده هست!
    وگرنه این خیلی ساده لوحانه است که بگیم انرژی هسته ای و عکس نیروگاه بزاریم!
    نیروگاه اراک رو که با سیمان پر کردن، فقط ۴۰ کیلووات تولید برق داره! کاربرد اصلیش آب سنگین هست! اگر مشکل غربی ها با تولید برق به وسیله ی انرژی هسته ای بود، هیچ وقت نمیزاشتن نیروگاه هزار کیلوواتی بوشهر ساخته بشه یا درخواست تعطیلی اون رو میدادن! وگرنه ۴۰ کیلووات اراک که عددی نیست! اینا دنبال این هستن که ما به پیشرفت برای تولید رادیو دارو، پیشرانه های اتمی و ... نرسیم. والبته ترس از بمب اتم (هرچند که دنبالش نیستیم و نخواهیم بود) ولی اگر همین عربستان که دیروز قرارداد ۵۰۰ میلیارد دلاری (۱۱۰ میلیارد دلارش فقط تسلیحات بود)، بخواد به ایران حمله کنه، شاید داشتن امکان بالقوه ساخت بمب، بتونه یک نیروی بازدارنده باشه نه اینکه الان به لطف دوستان همون رو هم نداشته باشیم و اینا جری تر بشن!

  • سعید
    سعید | ۱ خرداد ۱۳۹۶

    دم روسیه گرم که تکنولوژی زمان شوروی کپک زده خودشو با کلی پول انداخت به ما و دم امریکا گرم که همین دیشب با استفاده از همین طرح روسه و ایجاد فضای ایران حراسی که ما خوب کمکشونم کردیم با اتش زدن سفارتهای کشور های مختلف تونست ۱۰۰ میلیارد صلاح بروشه و مجمعه قرارداد نزدیک به چهارصد میلیارد دلاری با هربستان ببنده
    اون وقت بگید کی خره ما عرب ها روس ها یا امریکایی ها

  • مهدی
    مهدی | ۱ خرداد ۱۳۹۶

    کشورهای دیگه چطور؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی