ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققین آلمانی و کشف روشی برای مشاهد افراد در پشت دیوار به کمک وای فای

می دانیم امواج وای-فای از میان دیوارها عبور می کنند، به همین دلیل است که می توانیم مودم را در هر قسمت از خانه قرار دهیم و در تمامی اتاق ها به شبکه متصل شویم. ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۰

می دانیم امواج وای-فای از میان دیوارها عبور می کنند، به همین دلیل است که می توانیم مودم را در هر قسمت از خانه قرار دهیم و در تمامی اتاق ها به شبکه متصل شویم. با این حال تمام امواج خروجی از مودم به لپ تاپ، تبلت یا موبایل ما نمی رسند، بلکه بخش زیادی از آنها به اشیاء یا افراد حاضر در محیط برخورد کرده و کم و بیش بازتاب می شوند.

دانشمندان آلمانی از همین اصل برای ساخت هولوگرام و اسکن سه بعدی اشیاء داخل محیط استفاده کرده اند. «فیلیپ هال» دانشجوی 23 ساله رشته فیزیک در دانشگاه فنی مونیخ می گوید «با استفاده از امواج وای-فای به راحتی می توان اتاق را اسکن کرد».

به عقیده «هال» فناوری توسعه یافته آنها هنوز در مراحل ابتدایی قرار داشته و رزولوشن (قدرت تفکیک) محدودی را ارائه می دهد، اما می توان آینده خوبی را برای آن پیش بینی کرد. او می گوید:

اگر یک فنجان روی میز وجود داشته باشد، فقط حضورش را متوجه می شوید اما شکل کلی آن را نمی بینید. با این حال هر شیئی که ابعادی بزرگ تر از 4 سانتیمتر داشته باشد، به راحتی و با دقت بالا قابل شناسایی است.

گفتنیست توانایی مشاهده محیط داخلی از طریق وای-فای از چندین سال قبل وجود دارد. به عنوان مثال یک یا دو آنتن وای-فای می توانند اشیاء یا افراد متحرک در محدوده خودشان را شناسایی کنند. در موارد دیگر، یک ردیف آنتن وای-فای برای تهیه تصاویر دوبعدی از محیط استفاده شده اند. با این حال تاکنون فناوری مورد بحث برای تهیه هولوگرام سه بعدی از اتاق و اشیاء داخلش به کار گرفته نشده بود.

«هال» می گوید اسکن سه بعدی با وای-فای کاربردهای گسترده ای دارد و همان طور که حدس می زنید، مهم ترین آنها در حوزه جاسوسی خواهد بود. البته تشخیص انسان های زیر آوار پس از حوادث طبیعی و غیرطبیعی هم می تواند به عنوان یکی از کاربردهای مفید این فناوری محسوب گردد. این محققین معتقدند با استفاده از یک پهپاد ظرف 20 الی 30 ثانیه می توان فضای داخل یک ساختمان را به طور کامل نقشه برداری کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • roman
    roman | ۲ خرداد ۱۳۹۶

    دیگه آدم تو خونه خودشم امنیت نداره??

مطالب پیشنهادی