ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تولید گوشت مصنوعی بالاخره چه زمانی سبب کاهش کشتار حیوانات می شود؟

هرچقدر هم در مورد مزایای گیاهخواری و حقوق حیوانات صحبت کنیم، باز هم نمی شود کتمان کرد که گوشت قرمز بسیار لذیذ است. کمپانی «Impossible Foods» یکی از استارتاپ هاییست که تلاش می کند تا ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

هرچقدر هم در مورد مزایای گیاهخواری و حقوق حیوانات صحبت کنیم، باز هم نمی شود کتمان کرد که گوشت قرمز بسیار لذیذ است. کمپانی «Impossible Foods» یکی از استارتاپ هاییست که تلاش می کند تا همه طرفین این معادله را راضی نگه دارد. این شرکت نوعی گوشت قرمز مصنوعی بر پایه ترکیبات گیاهی تولید می کند که تجربه طعم مطبوع را بدون خون و خونریزی میسر می سازد.

یکی از محصولات آنها «Impossible Burger» است و هم اکنون در برخی از رستوران های نیویورک، لس آنجلس و سن فرانسیسکو می توانید آن را سفارش دهید. «پت براون» مدیرعامل این کمپانی اخیراً مصاحبه ای انجام داده و نظراتش را در مورد آینده این صنعت بیان کرده.

گوشت مصنوعی به دو روش تولید می شود: یکی بر پایه ترکیبات گیاهی، و دیگری از طریق پرورش سلول های بنیادی حیوانی

در حال حاضر دو فناوری عملی برای ساخت گوشت مصنوعی وجود دارد؛ یکی توسعه و استفاده از ترکیبات گیاهی جایگزین، و دیگری کشت بافت حیوانی با استفاده از سلول های بنیادی. شرکت «Impossible Foods» از روش اول استفاده می کند و «براون» ایده دوم را کاملاً احمقانه می داند، چون محدودیت های زیادی دارد و به هیچ وجه در مقیاس تجاری قابل استفاده نیست. او می گوید اگر توانایی تکثیر بافت های حیوانی با استفاده از سلول های بنیادی را به صورت مقرون به صرفه در اختیار داشتیم، الان بیشتر بیماری ها درمان شده بودند، در حالی که چنین نیست.

البته استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری، و انجام همین عمل برای ساخت پروتئین خوراکی، دو موضوع کاملاً متفاوت هستند و اگرچه براون یک دانشمند سرشناس در حوزه بیوشیمی و استاد دانشگاه استنفورد است، اما وقتی پای رقابت تجاری به میان می آید، نمی توان به گفته های هیچکس اطمینان کرد.

در حال حاضر چندین شرکت به فعالیت در زمینه پرورش گوشت مصنوعی مشغولند. «Mosa Meat» یکی از آنهاست که در سال 2013 نخستین همبرگر مصنوعی اش را تولید کرد. «Memphis Meats» هم امسال نخستین گوشت مرغ مصنوعی را عرضه می کند. با این حال هیچکدام از آنها از نظر سرمایه و پیشرفت به پای شرکت «Impossible Foods» نمی رسند.

قیمت تولید نیم کیلو گوشت بر پایه سلول های بنیادی از یک میلیون دلار به 9000 دلار رسیده است

«سنت بنون» سرمایه گذار «Memphis Meats» کاملاً با نظر «براون» مخالف است و می گوید پرورش گوشت با استفاده از سلول های بنیادی هم مقیاس پذیر است و هم بدون محدودیت. او همچنین مدعیست هزینه تولید این نوع گوشت روز به روز پایین تر می آید، همچنان که همبرگر اولیه آنها قیمتی معادل 1056000 دلار به ازای هر پوند (450 گرم) داشت، اما اکنون می توانند هر پوند گوشت را به قیمت 9000 دلار تولید کنند.

البته نکات مبهمی نیز در این فرایند وجود دارد. مثلاً کشت سلولی در حال حاضر به «»سرم جنین گاوی» نیازمند است، مایعی که با جدا کردن گلبول های قرمز از خون جنین گاو به دست می آید. «Memphis Meats» می گوید سرم را از فرایند تولید حذف کرده، اما حرفی از جایگزین آن به میان نمی آورد. به همین دلیل شرکت هایی مانند «Impossible Foods» که از مواد اولیه گیاهی استفاده می کنند، به راحتی می توانند فعالیت رقبایشان را زیر سؤال ببرند.

آیا گوشت مصنوعی واقعاً مورد قبول مردم قرار می گیرد؟

به هر حال، هنوز برای قضاوت در مورد آینده این صنعت بسیار زود است. در حال حاضر نمی دانیم آیا پرورش گوشت، چه گیاهی و چه حیوانی، واقعاً تأثیر مثبتی بر محیط زیست دارد یا خیر. برخی دانشمندان می گویند انرژی مورد نیاز برای فرایندهای این حوزه به قدری زیاد است که اثرات مثبت زیست محیطی آن را خنثی می کند. نهایتاً این سؤال پیش می آید که آیا گوشت پرورش یافته در محیط آزمایشگاهی واقعاً مورد قبول مردم قرار می گیرد؟ فعلاً Impossible Burger مشتریان خاص خودش را دارد و اگر خیلی حساس نباشید، طعم این برگر گیاهی چندان تفاوتی با گوشت واقعی ندارد.

در نهایت، شاید بهتر باشد به جای تلاش برای پرورش گوشت قرمز مصنوعی و مصرف بیشتر آن، به دنبال راهکاری باشیم تا استفاده از این ماده را در رژیم های غذایی مان کاهش دهیم، باشد که حیوانات از گزندمان در امان بمانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • fazelium
    fazelium | ۳ خرداد ۱۳۹۶

    دوستان لطفا عروسکی فک نکنین، منم مث شما طرفدار نکشتن حیوون هام اما یه سری حیوونای اهلی برای کشتن و استفاده انسان هستن اصلا، گوسفند رو میخوای چیکار کنی؟؟ یا مرغ رو؟؟ گوزن نیست که برای خودش آزاد باشه. واقعی یخورده فک کنین. گوسفند رو باید انسان بخوره، انسان بمیره و بشه خاک، خاک گیاه رو بسازه و ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی