ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

طراحی ساده اسلاید و ارائه اثربخش محتوا را از مدیرعامل گوگل بیاموزید

«ساندار پیچای» مدیرعامل گوگل اخیراً در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان موسوم به I/O سخنرانی کرد و نشان داد که با عبور از دوره مبتنی بر موبایل، جهان به سمت هوش مصنوعی پیش می رود و ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

«ساندار پیچای» مدیرعامل گوگل اخیراً در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان موسوم به I/O سخنرانی کرد و نشان داد که با عبور از دوره مبتنی بر موبایل، جهان به سمت هوش مصنوعی پیش می رود و باید تمام محصولات و خدمات بر این اساس تغییر نمایند. یکی از نکات جالب توجه در این مراسم، کنار گذاشتن سبک سنتی ارائه اطلاعات بود که می تواند الگوی بسیاری از مدیران و حتی افراد عادی قرار گیرد.

مدیران ارشد و اجرایی گوگل می گویند سبک روایت بصری (مبتنی بر تصویر) نقش مهمی در پیام رسانی ایفا می کند. در واقع کارکنان گوگل به گونه ای آموزش می بینند که ارائه محتوا را به شکلی برجسته و تازه، با حداقل نوشته و بر اساس تصاویر انجام دهند. «پیچای» می گوید:

داستان ها با تصویر بهتر منتقل می شوند، بنابراین در گوگل از اسلایدهایی که پر از لیست های نشانه دار و محتوای متنی هستند استفاده نمی کنیم.

اسلایدهای پیچای فضای خالی و سفید زیادی دارند

اسلایدهای پیچای عمدتاً ساده و خلوت بودند؛ نخستین نکته ای که در سخنرانی پیچای در I/O 2017 به چشم می خورد، وسعت فضای خالی و سفید در هر اسلاید بود. همچون طراحان حرفه ای که برای خلق محتوای تأثیرگذار از شلوغ کردن صفحه خودداری می کنند، پیچای هم بینندگان را با انواع و اقسام کلمات و اعداد درگیر نساخت.

در مجموع 12 اسلاید نخست پیچای فقط 40 کلمه نوشته شده بود

محققین می گویند به طور میانگین در هر اسلاید پاورپوینت 40 کلمه دیده می شود، اما در نطق پیچای رسیدن به 40 کلمه پس از مشاهده 12 اسلاید محقق شد. در واقع اکثر محتوا به صورت تصویر و انیمیشن ارائه شده و کلمات و عبارات کوتاه صرفاً برای توضیح یک تصویر استفاده می شدند. مثلاً نخستین اسلاید از هفت لوگوی محصولات اصلی گوگل و عبارت «1 میلیارد کاربر» تشکیل شده بود و بینندگان، هفت محصول که بیش از یک میلیارد کاربر ماهانه را جذب کرده بودند، می شناختند.

مغز نمی تواند دو کار همزمان را انجام دهد

پیچای و طراحان گوگل، اسلایدهای «سازگار با مغز» (Brain-Friendly) می سازند. دانشمندان علوم شناختی می گویند انجام چند کار همزمان برای ما به هیچ وجه ساده نیست. مغز نمی تواند به طور همزمان دو کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد؛ یعنی تماشای یک اسلاید و مطالعه متن روی آن همزمان با گوش سپردن به صحبت های سخنران و نهایتاً جذب تمامی این اطلاعات، اصلاً ممکن نخواهد بود.

«جان مدینا» بیولوژیست دانشگاه واشنگتن تحقیقات گسترده ای را روی نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز انجام داده. او می گوید همه پاورپوینت هایتان را دور بیندازید و طراحی را از نو شروع کنید، تصاویر بیشتری اضافه کرده و متن را رها نمایید. او در کتاب «قواعد مغز» می نویسد:

ما در یادآوری تصاویر بسیار متبحر هستیم. اگر اطلاعات را به صورت متنی به ما بگویند، سه روز بعد فقط 10 درصد از آن را به خاطر می آوریم، اما این رقم برای داده هایی که در قالب عکس عرضه می شوند، به 65 درصد می رسد.

هرچه کمتر، بهتر! اسلایدها را مانند بیلبوردهای تبلیغاتی در نظر بگیرید

بنابراین اگر می خواهید اسلایدهای جذاب بسازید، از قانون «هرچه کمتر، بهتر» استفاده کنید. «نانسی دوارت» طراح معروف «قانون سه ثانیه» را پیشنهاد می دهد: اگر بیننده نتواند طی سه ثانیه محتوای اسلاید را دریافت کند، آن را ساده تر کنید. او می گوید اسلایدها را همچون بیلبوردهای تبلیغاتی در نظر بگیرید که افراد در حین رانندگی فقط نگاه کوتاهی به آنها می اندازند و باید در همین زمان مختصر بتوانند اطلاعات موجود در آن را گرفته و پردازش نمایند.

آخرین باری که بیلبوردی با لیست نشانه دار (Bullet-Point List) از اطلاعات را دیدید به خاطر می آورید؟ احتمالاً خیر. در واقع فهرست حجیم اطلاعات به این صورت، ساده ترین راه برای خراب کردن اسلاید و کاهش اثربخشی آن است. «کریس اندرسون» سخنران برجسته تِد (TED) می گوید:

پاورپوینت های کلاسیک که در آنها هر اسلاید با یک تیتر شروع شده و با فهرستی نشان دار از اطلاعات حجیم ادامه می یابد، مطمئن ترین راه برای از دست دادن توجه مخاطبین است. زمانی که یکی از سخنرانان با چنین سبک طراحی به TED می آید، ابتدا یک لیوان نوشیدنی برایش می ریزیم، سپس فایل را باز کرده و از او اجازه می گیریم که تا جای ممکن محتوای اضافه را حذف کنیم.

هر سطر در لیست نشان دار می تواند یک اسلاید جداگانه باشد

«اندرسون» می گوید هر سطر در لیست نشان دار از دو حالت خارج نیست: یا اضافه است و باید حذف شود، یا به تنهایی به یک اسلاید تبدیل گردد که در این صورت، بهتر است عکسی متناسب با آن را جایگزین عبارت نوشتاری نماییم. مثلاً به اسلاید پنجم سخنرانی پیچای دقت کنید که فقط پنج کلمه در آن به چشم می خورد: «از موبایل به هوش مصنوعی» (Mobile first to A.I. first).

همان طور که می بینید، پیچای و گوگل هم از قانون TED و کاهش متن در اسلایدهایش پیروی می کنند و به نتایج بهتری می رسند، پس شما هم می توانید چنین روشی را در پیش بگیرید تا ارائه هایی اثرگذار و حرفه ای داشته باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی