ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فسیل 3.3 میلیون ساله و اطلاعات جدید در ارتباط با تکامل انسان

ستون فقرات ما با شامپانزه ها تفاوت دارد، ما قادریم به راحتی روی دو پا راه برویم؛ اما این تفاوت چه زمانی در مسیر تکامل بشر به وجود آمده است؟ اسکلت یک انسان اولیه که ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۳ خرداد ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

ستون فقرات ما با شامپانزه ها تفاوت دارد، ما قادریم به راحتی روی دو پا راه برویم؛ اما این تفاوت چه زمانی در مسیر تکامل بشر به وجود آمده است؟ اسکلت یک انسان اولیه که در آفریقا پیدا شده نشان می دهد برخی از این تمایزها، در حدود 3.3 میلیون سال قبل پدیدار شده اند؛ بسیار قدیمی تر از چیزی که قبلاً می دانستیم.

ستون فقرات انسان 3.3 میلیون سال پیش به شکل کنونی در آمده است

فسیل مورد بحث 12 مهره متصل به قفسه سینه دارد که یک عدد کمتر از شامپانزه ها بوده و برابر با انسان های مدرن امروزی است. این ویژگی پیش از این فقط در بقایایی که نهایتاً 60 هزار سال عمر داشتند دیده شده بود. یافته های جدید که دیروز در ژورنال «Proceedings of the National Academy of Sciences» به چاپ رسیده نشان می دهد شکل کنونی ستون فقرات انسان 3.3 میلیون سال پیش به صورت امروزی ظاهر شده است.

فسیلی که در تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته، متعلق به یک کودک 2.5 ساله از گونه ای از انسان های نخستین تحت عنوان «Australopithecus afarensis» است که در سال 2000 میلادی در «دیکیکا» اتیوپی پیدا شده و از آن زمان تا کنون مورد مطالعه قرار داشته است. نمونه مورد بحث دارای کامل ترین ستون فقرات بدست آمده از انسان های اولیه شامل مهره ها، قفسه سینه و گردن است.

یکی از نویسندگان مقاله به نام پروفسور «زرِسنی الِمزگِد» استاد بیولوژی و آناتومی ساختاری در دانشگاه شیکاگو در ارتباط با «سِلام» (نامی که برای فسیل مورد بحث انتخاب شده) می گوید: «نوع ماندگاری این فسیل برای کودکی که استخوان هایش هنوز به درستی جوش نخورده بی سابقه است.»

سِلام با 12 مهره قفسه سینه و 12 جفت استخوان دنده، مانند انسان های امروزی بوده است

سِلام از موزه ملی اتیوپی به مرکز تشعشعات سنکروترون اروپا در فرانسه منتقل شده تا با استفاده از فناوری های تصویربرداری رزولوشن بالا، از استخوان های آن عکسبرداری شود. نمونه مورد بحث 12 عدد مهره به همراه 12 جفت استخوان دنده دارد که از اکثر انسان گونه ها کمتر بوده و با بشر امروزی برابر است.

همچنین محققان در ساختار ستون فقرات سِلام، اتصال مشترک خاصی میان مهره های کمری و مهره های قفسه سینه مشاهده کردند که در دیگر اجداد باستانی انسان نیز مشاهده شده بود؛ البته فسیل مورد مطالعه، قدیمی ترین نمونه موجود محسوب می شود.

یافته های جدید نشان می دهد اجداد ما، از حدود 3.3 میلیون سال پیش در مسیر تکاملی که منجر به راه رفتن روی دو پا شد، قرار گرفته بودند. پروفسور الِمزگِد در این رابطه می گوید: «ساختار حاضر و تغییرات آن در طول زمان یکی از رخداد های کلیدی در تاریخ تکامل انسان به حساب می آید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ashkan
    ashkan | ۳ خرداد ۱۳۹۶

    الان باز هم یه سری میان میگن که تکامل دروغه انسان ها از حضرت آدم به وجود اومدن??

    • شهنوازی
      شهنوازی | ۱۷ تیر ۱۳۹۶

      تکامل یک نظریه است که مثل تمام نظریه ها قابل بحث و بررسی هست ولی هیچ چیز دلیل نمیشه که صد درصد درست باشه

      • شهنوازی
        شهنوازی | ۱۷ تیر ۱۳۹۶

        مثلا همین یافته های جدید میگن از 3.3 میلیون سال پیش انسان تغییری نکرده و این یعنی نظریه تکامل دچار مشکل شده ! چرا طی 3.3 میلیون سال انسان همین شکل باقی مونده و هیچ چیز بهش اضافه یا ازش کم نشده ؟ مگه میشه تکامل متوقف بشه ؟
        در ضمن نظریه تکامل هنوز به اولین سوال در مورد خودش پاسخ درست و درمون و قابل اتکا نداده و اون پیدایش حیات هست که فقط چند تا نظریه مختلف دادن

مطالب پیشنهادی