ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده روسی Elbrus-8S
تکنولوژی

روس ها از اولین رایانه مجهز به پردازنده بومی Elbrus-8S رونمایی کردند

کمپانی «Ruselectronics» متعلق به دولت روسیه به تازگی از نخستین رایانه مجهز به پردازنده اختصاصی تمام روسی «Elbrus-8S» رونمایی کرده است. پردازنده مذکور مجهز به ۸ هسته پردازشی با معماری ۲۸ نانومتری است که در ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۵ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۴۵

کمپانی «Ruselectronics» متعلق به دولت روسیه به تازگی از نخستین رایانه مجهز به پردازنده اختصاصی تمام روسی «Elbrus-8S» رونمایی کرده است.

پردازنده مذکور مجهز به ۸ هسته پردازشی با معماری ۲۸ نانومتری است که در مقایسه با معماری ۱۴ نانومتری پردازنده کیبی لیک فعلی اینتل تا حدود زیادی قدیمی به نظر می رسد.

بر طبق اعلام Ruselectronics، این محصول نسبت به نسل قبل خود تا ۵ برابر سریع تر بوده کانال های دریافت و ارسال اطلاعات همزمان آن (I/O) تا ۸ برابر بیشتر شده است.

نسخه قبلی این پردازنده عملکرد بسیار ضعیفی را از خود بر جای گذاشته بود

محصول قبلی روس ها (Elbrus-4S) که در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد از لحاظ عملکرد نتایج بسیار ضعیفی را از خود بر جای گذاشت، به نحوی که برخی منابع معتبر چون نشریه «PC World» آن را با محصولات اواخر دهه ۹۰ کمپانی های اینتل و AMD مقایسه کردند. حال اما به نظر می رسد که محصول جدید پیشرفت قابل ملاحظه ای را نسبت به گذشته خود تجربه کرده است.

کمپانی روسی مدعیست که Elbrus-8S علاوه بر قدرت بیشتر، برخی قابلیت های امنیتی اختصاصی را نیز برای کاربران خود به ارمغان خواهد آورد، گرچه توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نشده.

نخستین رایانه مجهز به این پردازنده تمام روسی «Elbrus 801-PC» نام دارد و از نسخه ای شخصی سازی شده از سیستم عامل لینوکس با عنوان «Elbrus OS» بهره خواهد برد که می تواند اپلیکیشن های مبتنی بر معماری x86 و x86-64 را پشتیبانی کند.

دولت روسیه به جهت ملاحظات امنیتی و ایجاد استقلال اقتصادی و تکنولوژیکی تلاش کرده تا در سال های اخیر کاربران روسی را تا حد ممکن از محصولات آمریکایی بی نیاز کند. بدین منظور علاوه بر پروژه تولید پردازنده بومی، تلاش شده تا نسخه ای اختصاصی از سیستم عامل Sailfish جایگزین اندروید در موبایل های مورد استفاده توسط مقامات دولتی و سازمان ها شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • .
    . | ۶ خرداد ۱۳۹۶

    خیلی زور داره نانوا بزنه توکار نعل بند چون هردوشون تو کار خودشون خبره هستند چون اینتل و ای ام دی در حال حاضر رقابتشون تو بهینه کردن چیپ های جدید موبایلیتی x86 x64 مایکروسافت هستند و سورپرایز مایکروسافت هم اینطوری میشه که بلاخره میشه.... مثل شعار ا او دی آنچه همه دارند ما یکجا همه رو داریم

  • جگوار
    جگوار | ۵ خرداد ۱۳۹۶

    موافقم.
    بالاخره هر کار بزرگی از یه جا شروع میشه.
    تلاششون قابل تحسینه.
    تا کی باید بشینیم بگیم اییول به اینتل و اسنپدراگون و...؟
    لازمه ما هم یاد بگیریم این جسارتها رو.

  • mohsenizadi
    mohsenizadi | ۵ خرداد ۱۳۹۶

    تلاششون قابل تحسینه.
    همین که جراتشو داشتن که خودشون رو توی رقابت بندازن اونم با شرکت هایی مثه اینتل و ای ام دی خودش خیلیه

  • sahand shabanloei
    sahand shabanloei | ۵ خرداد ۱۳۹۶

    ایران موشک میسازه ، لپتاپ و ... نمی‌تونه بسازه ?

مطالب پیشنهادی