ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عملیات ساخت بزرگ ترین تلسکوپ نوری جهان در شیلی آغاز شد

پس از چندین سال برنامه ریزی و البته مشکلات متعدد مالی، بالاخره ساخت بزرگ ترین تسلکوپ نوری جهان به نام «تلسکوپ بسیار بزرگ» (Extremely Large Telescope) یا ELT آغاز شد. شرکت سازنده هم اکنون مشغول ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

پس از چندین سال برنامه ریزی و البته مشکلات متعدد مالی، بالاخره ساخت بزرگ ترین تسلکوپ نوری جهان به نام «تلسکوپ بسیار بزرگ» (Extremely Large Telescope) یا ELT آغاز شد. شرکت سازنده هم اکنون مشغول احداث سازه اصلی و گنبد این رصدخانه در شیلی است، که طبق برنامه ریزی از سال 2024 فعالیت رسمی خود را شروع خواهد کرد.

اگرچه سال 2024 کمی دور به نظر می رسد، اما انتظار هفت ساله چندان بیهوده نیست. ELT با دهانه 40 متری تا مدت ها به عنوان بزرگ ترین تلسکوپ نوری جهان ایفای نقش خواهد کرد، حتی با وجود اینکه پروژه های نظیر «تلسکوپ سی متری» (TMT) در دست ساخت هستند.

رصدخانه پارانال شیلی

ابعاد بزرگ اجزای نوری این تلسکوپ می تواند نور بسیار بیشتری را از فضای لایتناهی جذب کرده و تماشای کهکشان های دوردست، یافتن سیاره های کوچک و ثبت جزئیات سیاره های بزرگ تر را برای اخترشناسان میسر سازد.

فاز دوم ساخت ELT از سال 2024 آغاز خواهد شد

البته دستیابی به قابلیت های اصلی ELT پس از آغاز فعالیت در سال 2024 باز هم به زمان بیشتری نیاز دارد، چون نهاد مسئول آن یعنی «رصدخانه جنوبی اروپا» (ESO) فاز دوم ساخت و ساز را هم برای آن در نظر گرفته تا بتواند انتظارات بالای دانشمندان را برآورده سازد. با این حال هم اکنون اتفاقات خوبی را در این حوزه شاهد هستیم. به عنوان مثال «رصدخانه پارانال» که محل فعالیت «تلسکوپ خیلی بزرگ» (VLT) است به شبکه برق سراسری شیلی متصل شده و بنابراین هزینه ساخت، فعالیت و اثرات زیست محیطی احداث ELT نیز تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

ESO
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی