ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اسرار مهندسی فوردGT؛ نماد تکنولوژی آمریکایی

شرکت فورد با نسل جدید تنها سوپر خودرو اش یعنی مدل افسانه ای GT در دهه دوم قرن 21 بازگشته است و پس از موفقیت های کسب شده در مسابقات با نسخه مسابقه ای، مدل ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

شرکت فورد با نسل جدید تنها سوپر خودرو اش یعنی مدل افسانه ای GT در دهه دوم قرن 21 بازگشته است و پس از موفقیت های کسب شده در مسابقات با نسخه مسابقه ای، مدل شهری آن را نیز برای نبرد با فراری، لامبورگینی، مک لارن، کوروت و...در بازار فروش به میدان فرستاده است.

حال به مناسبت آغاز عرضه این سوپرخودرو بر آن شدیم تا نکات جذاب را در مورد آخرین نسل از این سوپر خودرو آمریکایی تولید کانادا مرور کنیم. با ما در ادامه این مطلب جذاب همراه باشید.

تیوب شاسی فیبر کربنی به همراه رول کیج یک تکه

هسته اصلی شاسی این مدل که همان تیوب شاسی تمام فیبرکربنی است از 45 قطعه متفاوت در کنار هم ساخته شده است. سقف خودرو و زیرساختار ستون ها نیز دارای تاییده FIA است و بر اساس همان مدل مسابقه ای ساخته شده است.

به دلیل این که این گواهی بدون وجود رول کیج صادر نمی شد، این شرکت نمی تواند از آن طرح سقف نوستالژیک نسل های قبلی فورد GT استفاده کند.

آلومینیوم ریخته گری شده

این قطعات بزرگ آلومینیومی که به روش متداول در صنعت هوایی ساخته شده اند در چهار طرف تیوب شاسی قرار گرفته اند و با ماشین کاری دقیق، سیستم تعلیق جلو و عقب، سیستم فرمان و ساختار ضد تصادف در بخش عقبی خودرو را به آن متصل می کنند.

پنل های فیبرکربنی بدنه

تمامی پنل های به کار رفته از فیبرکربن ساخته شده اند. فورد مدعی است که وزن خشک این مدل به 1385 کیلوگرم می رسد. مدل مسابقه ای وزنی در حدود 1250 کیلوگرم دارد. اما وزن واقعی آن حتی کمتر از این رقم در حدود 1091 کیلو گرم است که به دلیل قوانین مسابقات با استفاده از وزنه هایی سنگین تر می شود و هندلینگ آن نیز با همین روش بهبود پیدا می کند.

موتور

موتور 3.5 لیتری موسم به EcoBoost  به صورت دقیق 647 اسب بخار نیرو تولید می کند و در حدود 60 درصد قطعات آن با موتور رپتور فورد به عنوان نسخه تیون شده پیکاپ افسانه ای این شرکت یعنی فورد F-150 ، مشترک است.

به طور مثال بلوک این موتور کاملا مشترک با رپتور است. تمامی بخش های جانبی موتور حذف شده  تا حد ممکن موتور در جای مناسب خود نصب شود.

در بخش پشتی موتور سیستم روغن کاری خشک قرار گرفته که محفظه ای است که 15.3 لیتر روغن در آن جای می گیرد. جعبه دنده 7 سرعته دوال کلاچ نیز ساخت شرکت گتراگ است که با کد 7DCl750 خوانده می شود.

اینترکولر نیز کمی جلوتر از چرخ های عقبی نصب شده و هوای فشرده از طریق لوله های کار شده که به سقف خودرو متصل شده اند، به سمت توربوشارژرها هدایت می شود.

تعلیق پوش راد

سیستم تعلیق پوش راد جمع و جور و پیچیده GT مشابه به خودروهای مسابقه ای پرتوتایپ Le Mans و خودروهای فرمول یک هستند. سیستم کنترل کننده فنر با رنگ سبز به یک میله پیچشی سبز رنگ و به بازوی پایینی متصل شده است.

سومین بخش نیز یک کنترل کننده DSSV Shock است که توسط شرکت مولتی ماتیک ساخته شده که در کارخانه تولید مدل GT یعنی مارکاهم در انتاریو کانادا مونتاژ می شود.

در حالت رانندگی مسابقه ای، سیستم هیدرولیکی فشار بالا که قدرت هیدرولیکی فرمان و بال عقبی را نیز بر عهده دارد با فشردن فنر سبز رنگ، ارتفاع خودرو را از 119.38 mm به 6.858 mm کاهش می دهد و این سیستم با کمک میله پیچشی دوباره به حالت اولیه باز می گردد.

آیرودینامیک فعال در بخش زیرین خودرو

در بخش جلویی سیستم تعلیق جلو، هوای ورودی را با فشار زیاد از دریچه های کنار درب خارج می شود. این جریان به تشکیل ایرفویل و در نهایت تولید نیروی رو به پایین مورد نیاز محور جلو منتهی خواهد شد.

وقتی که بال عقب جمع باشد، فلپ های کار شده در بخش جلویی اسپیلیتر باز می شود تا هوا را از طریق همین ونت ها(دریچه ها) خارج کند تا نیروی رو به پایین کاهش و تعادل شاسی مهیا شود.

باله عقب ویژه جی تی :

برای آن که تیم طراحی بتواند در کنار افزایش نیروی downforce ضریب درگ جی تی را کاهش دهد، نیاز به اجزای آیرودینامیک با قابلیت تطبیق پذیری احساس شد. به همین منظور توسعه دهندگان جی تی، باله عقب را با قابلیت تغییر زاویه افقی طراحی کردند، که به یارس ورودی های جلو، با قابلیت باز و بسته شدن بسته به نیاز، downforce مورد نیاز خودرو را فراهم می کنند.

نکته ای که این باله را به موردی خاص بدل می کند، طراح آن است که این امکان را فراهم میکند تا باله اسپویلر زمانی که کاملاً بالاست تغییر شکل دهد.

موتورهای الکتریکی کمک می کنند تا تغییراتی در بخش داخلی این بال شاهد باشیم که به تغییر شکل ایر فویل ایجاد شده در زیر این بال می انجامد و به صورت خودکار باعث ایجاد فلپ Gurney در امتداد لبه های بال می شود.

به همین دلیل راندمان آن به میزان 14 درصد بیشتر می شود. 14 درصد نیروی رو به پایین بیشتر در کنار 14 درصد نیروی درگ رو به پایین کمتر در حالت بسته باعث شده است تا فورد پتنت این اختراع را به نام خود ثبت کند.

فرمان

فرمان خودرو به کمک تیم مسابقه ای این شرکت طراحی و ساخته شده است. تمامی کنترل کننده ها اعم از چراغ ها، برف پاک کن، حالت رانندگی، کنترل کننده سیستم صوتی، کروز کنترل و شیفترهای پدالی جعبه دنده مغناطیسی بر روی فرمان کار شده اند تا دقت و راحتی راننده به حداکثر میزان خود برسد.

 اولویت آیرودینامیک بر همه چیز :

برای افزایش بازدهی آیرودینامیک خودرو، تیم طراحی مجبور به کنار گذاشتن موتور V8، و استفاده از موتور 3.5 لیتری V6 اکوبوست شد. به گفته کمپانی فورد استفاده از این موتور کم حجم، امکان طراحی چنین بدنه ای، که جریان هوا به راحتی از داخل آن عبور می کند، را برای جی تی میسر ساخته است.

برای این که جی تی به تا جای ممکن باریک از آب در بیاید، گروه طراحی اینتر کولرها را به قسمت جلوی چرخ های عقب منتقل و توربوها را در بخش زیرین پیشرانه نصب کرده اند.

بهره مندی از موتوری بی نظیر :

پیشرانه اکوبوست انتخاب شده برای فورد جی تی، پیشرانه ای غیر معمول با منشائی جالب است. پس از سال ها توسعه در پیست، این موتور از خودروی پروتوتایپ دایتونا «Daytona» برای جی تی به ارث رسید. نیروگاه قرارگرفته در جیتی، با 647 اسب بخار  توان تولیدی و گشتاور 745 نیوتون بر متری، قویترین پیشرانه اکوبوست تولیدی تا به امروز است.

مهندسین فورد همچنین، اولین سیستم آنتی لگ «anti-lag» کمپانی را طراحی کردند. این سیستم با مدیریت ورودی جریان سوخت، موجب گردش مداوم توربین ها می شود. در نتیجه میزان لگ توربوها حتی در دور موتورهای پایین کاهش می یابد. امکان دارد در آینده، این تکلونوژی در تعداد بیشتری از محصولات پرفورمنس بالای فورد به چشم بخورد.

دریایی از کربن :

جی تی بدل به بهانه ای شد، تا فورد به وسیله آن به مهندسین خود اجازه دهد که روی الیاف کربن و فواید استفاده از آن برای محصولات آینده کمپانی تحقیق کنند.

همکاری فورد با دو شرکت Multilatic و DowAska، برای کاهش هزینه های ناشی از تولید فیبر کربن، سرنخ هایی از احتمال بیشتر دیده شدن این ماده، در محصولات آینده فورد به ما می دهد.

تاثیر همنشینی با جی تی بر موستانگ :

مدل های 2018 موستانگ، از تکلونوژی های بکار رفته در جی تی بهره خواهند برد. به زودی تکنولوژی داشبورد تمام دیجیتالی جی تی، برای موستانگ نیز به صورت یک آپشن عرضه خواهد شد؛ پیش از آن که برای سایر مدل ها هم عرضه شود.

درس های آموخته شده به هنگام تولید جی تی، تاثیراتشان را روی عملکرد موستانگ در حالات متفاوت رانندگی به خوبی بروز می دهد. برای مثال تکنولوژی تزریق سوخت موتور 5 لیتری V8 موستانگ از موتور اکوبوست جی تی برگرفته شده است.

به گفته کمپانی فورد در آینده بخش کوچکی از خصوصیات سوپرکارش، در تمام مدل های تولیدی به چشم خواهند خورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Nima Mazaheri
    Nima Mazaheri | ۸ خرداد ۱۳۹۶

    از حجم موتور 3.5 لیتر، 647 اسب بخار نیرو گرفتن
    یعنی ترکوندن واقعا
    دمشون گرم
    مهندسن واقعا

  • Ghost
    Ghost | ۸ خرداد ۱۳۹۶

    لطفا از اسرار مهندسی ماشینای وطنی هم مقاله بنویسید مثلا نداشتن دنده عقب سمند

  • مجوری
    مجوری | ۸ خرداد ۱۳۹۶

    سایپا مطمعن

  • mohsen mashali
    mohsen mashali | ۷ خرداد ۱۳۹۶

    بعد بگیم مرگ بر امریکا

  • امیر حسین
    امیر حسین | ۷ خرداد ۱۳۹۶

    عاشق این ماشینم لامصب خیلی خوبه.پولداربشم یه دونه میخرم.

    • X102۴
      X102۴ | ۸ خرداد ۱۳۹۶

      بله، منم همینطور، اگه پولدار بشم

مطالب پیشنهادی