ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بدبین باشید؛ پنج توصیه حیاتی برای خرید خودرو دست دوم

در بازار جهانی با توجه به حمایت گسترده شرکت های خودرو ساز، ریسک چندانی در مورد خرید خودروهای دست دوم معمولی وجود ندارد و در بسیاری موارد این مدل ها حتی پس از طی پروسه ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

در بازار جهانی با توجه به حمایت گسترده شرکت های خودرو ساز، ریسک چندانی در مورد خرید خودروهای دست دوم معمولی وجود ندارد و در بسیاری موارد این مدل ها حتی پس از طی پروسه بازسازی، با گارانتی شرکت سازنده به فروش می رسند.

اما اگر جزو علاقمندان  خودرو های اسپرت باشید و یا قصد خرید یک خودروی اسپرت کار کرده را داشته باشید، شرایط کمی پیچیده تر می شود و باید قبل از تصمیم گیری و اقدام به خرید نکاتی را در نظر بگیرید؛ نکاتی که برای تمام خودروهای قدیمی و جدید اسپرت و عادی دست دوم صدق می کند.

در واقع می توان گفت توصیه های سخت گیرانه ای که در این مطلب بیان شده اند، با توجه به شرایط بازار خودرو دست دوم کشورمان می تواند در ایران برای کلیه خودروهای اسپرت و معمولی کاربرد داشته باشد.

از این رو برای یافتن بهترین خودروی دست دوم ممکن بهتر است ابتدا با دید منفی پیش بروید، بدترین ها را در نظر بگیرید، مگر این که خلافشان برایتان اثبات شود.

نکته اول: تمام قطعات مصرفی خودرو را تمام شده فرض کنید

تایرها، لنت ها، دیسک های ترمز و حتی کلاچ را می توان جز بخش های مصرفی خودرو دانست، بخش های مصرفی ممکن است در خودروهای اسپرت با عملکرد بالا، به تعداد بیشتر موجود باشند.

اگر مدل خاصی مد نظر دارید، فرض کنید تایرها، ترمزها و کلاچ نیاز به تعویض دارند؛ تا زمانی که گفته های مکانیک مورد اعتمادتان خلاف این فرضیات باشد. حتماً این هزینه ها را در بودجه اولیه خود در نظر بگیرید.

نکته دوم: فکر کنید مایعات خودرو هرگز تعوض نشده اند

به نفع خود و خودرو مورد نظرتان این است که عمر تمام مایعات حیاتیش را رو به اتمام و نیازمند تعویض در نظر بگیرید. مگر این که خلاف آن، توسط فاکتور سوابق سرویس خودرو اثبات شود.

استفاده از مایعات تازه برای هر خودرویی به ویژه مدل های اسپرت، که مدت زمان بیشتری تحت فشار قرار دارند، امری بسیار ضروری و موثر در حفظ سلامت خودرو در بازه های زمانی طولانی است.

برای تعویض هرگونه مکمل، روغن و یا مایعی دیگر مبلغی در نظر بگیرید؛ این امر در خودروهای با کارکرد بالا پر اهمیت تر می شود. هیچ وقت تمام توجه خود را معطوف به مایعاتی مثل روغن موتور و یا خنک کننده ها نکنید، چرا که خودروی اسپرت شما گیربکس، فرمان هیدرولیکی یا برقی، ترمز و بخش های مهم دیگری را نیز شامل می شود که همگی به توجه و رسیدگی نیاز دارند. یادتان باشد، مایعات مصرفی سالم و نو، بیمه ای ارزان قیمت برای خودروی شما هستند.

نکته سوم: فکر کنید صاحب قبلی، راننده چندان خوبی نبوده است

اگر فروشنده را نمی شناسید فرض کنید که خودروی دلخواهتان، پیش از شما در دستان راننده ای بی تجربه با شیوه رانندگی ناشیانه بوده، مگر این که بازرسی بدنه خلاف این را ثابت کند.

به دنبال صدمات در سطح بدنه بگردید، سیستم تعلیق را چک کنید تا عاری از هر گونه ایراد و صدمه ای باشد، بخش های پایینی سپر خودرو را برای دیدن آثار و صدمات ناشی از پارک کردن بی دقت برانداز کنید و در انتها فکر کنید خودرو حداقل یک بار دچار سانحه و تصادف شده است؛ مگر اینکه یک متخصص بازرسی خودرو برخلاف این بگوید.

نکته چهارم: گارانتی را باطل شده در نظر بگیرید

اگر می خواهید خودرویی خریداری کنید که تاریخ گارانتی آن هنوز تمام نشده است، فراموش نکنید گارانتی به هر دلیلی ممکن است باطل شده باشد؛ پس زیاد دلتان را خوش نکنید تا وقتی که فروشنده یا دلال سالم بودن گارانتی را ثابت کند.

آیا می دانستید که اگر حتی یکی از سرویس های دوره ای تعویض مایعات را از دست بدهید، موتور خودرویتان از گارانتی خارج خواهد شد؟

همین طور عدم تعویض به موقع تسمه تایم، یا هرگونه تغییر نرم افزاری و سخت افزاری باعث خارج کردن خودرو از گارانتی می شود. همواره لیست سرویس های خودرویی، که قصد خرید آن را دارید با دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید گارانتی باقی مانده کاملاً سالم و قابل استفاده است.

نکته پنجم: فرض کنید فروشنده وادارتان می کند هزینه تعمیرات بپردازید

اکثر فروشندگان قصد ندارند هنگامی که خودرویشان را به شما می فروشند، پرداخت هزینه های اضافی تعمیرات را به گردنتان بیاندازند؛ اما برخی دیگر نه.

چه از مشکلی مطلع باشند و چه نباشند یک بازرسی پیش از خرید، نزد مکانیک مورد تاییدتان می تواند از وقوع سورپرایزهای پر هزینه جلوگیری کند.

ممکن است برای بازرسی فنی خودرو مجبور شوید مبلغی بپردازید، اما این کار موجب آسودگی خیالتان می شود. فقط به خاطر داشته باشید، حتی اگر چراغ «Engine Check» خاموش است، مکانیک باید همه قطعات را وارسی کند و با دستگاه دیاگ «OBD» خودرو را اسکن کند تا اشکالات بخش های الکترونیکی پیشرانه، در صورت وجود آشکار شوند.

همیشه سعی کنید خرید خودرو را یک نوع سرمایه گذاری در نظر بگیرید. همان گونه که در خرید ملک با وسواس عمل می کنید در خرید خودرو نیز سخت گیر باشید، چرا که پای جان و مالتان در میان است. چه کسی سرمایه گذاری مطمئن را دوست ندارد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • opda511
    opda511 | ۸ خرداد ۱۳۹۶

    حدود ۴۰ روز پیش یه ماشین دست دو خریدم روغن موتور و گیربکس اتومات را سریع عوض کردم و واقعا خوشحالم که ریسک نکردم هرچند صاحب قبلیش میگفت فعلا نیاز نیست ، ولی بعضی مصرفیها را میشه دید مثل لنت و لاستیک

  • مصطفی بهرامی
    مصطفی بهرامی | ۸ خرداد ۱۳۹۶

    و در پایان تا آنجا که امکان دارد خودروی صفر خریداری کنید.

    • sorush33
      sorush33 | ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

      به شرطی که مشتری ایران خودرو و سایپا نباشید

مطالب پیشنهادی