ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپانی ARM نسل جدید پردازنده هایش را معرفی کرد؛ یادگیری ماشین در اولویت

کمپانی ARM امروز در جریان نمایشگاه کامپیوتکس تایوان، نسل جدیدی از پردازنده ها و پردازشگرهای گرافیکی خود را معرفی کرد: Cortex-A75 جدیدترین طراحی پردازنده موبایل رده بالاست که به زعم سازنده، 22 درصد ارتقاء عملکرد را ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۰:۳۰

کمپانی ARM امروز در جریان نمایشگاه کامپیوتکس تایوان، نسل جدیدی از پردازنده ها و پردازشگرهای گرافیکی خود را معرفی کرد: Cortex-A75 جدیدترین طراحی پردازنده موبایل رده بالاست که به زعم سازنده، 22 درصد ارتقاء عملکرد را نسبت به نسل قبل یعنی A73 به ارمغان می آورد؛ Cortex-A55 بهینه ترین طراحی هسته پردازشی میان رده تا به امروز محسوب می شود، و پردازشگر گرافیکی Mali-G72 نیز در مقایسه با G71 تا 25 درصد کارآیی بهتری خواهد داشت.

پردازنده های جدید ARM حوزه AI و یادگیری ماشین را هدف قرار داده اند

البته افزایش توان عملیاتی و بهینگی کارکرد حالتی تکاملی دارد و قابل پیش بینی است، اما این سری از پردازنده های ARM ابعادی انقلابی در حوزه هوش مصنوعی را نیز به همراه دارند. معماری سخت افزاری معرفی شده، نخستین مجموعه پردازشی به شمار می آیند که به صورت ویژه برای رفع چالش های AI و یادگیری ماشین توسعه داده شده اند. از طرف دیگر اجرای وظایف سنگین برای پردازش واقعیت افزوده و مجازی نیز در نسل جدید معماری ARM به مراتب بهبود یافته است.

Cortex-A75 و A55 نخستین CPU های مبتنی بر Dynamiq به شمار می روند. Dynamiq برندیست که برای توصیف طراحی انعطاف پذیر توسط سازندگان چیپست های پردازشی همچون کوالکام استفاده می شود. سابق بر این، معماری ARM به سازندگان اجازه می داد یک خوشه پردازشی قدرتمند (از دسته A7x) و یک خوشه پردازشی کم مصرف (از خانواده A5x) با تعداد یکسان هسته پردازشگر را تشکیل دهند تا عملیات مختلف را مدیریت نمایند.

Dynamiq به سازندگان چیپست اجازه می دهد هشت هسته پردازشی را با ترکیب دلخواه به کار بگیرند

طبق معماری جدید، دیگر نیازی به این تقسیم بندی نیست و سازنده می تواند حداکثر هشت CPU را در یک خوشه به دلخواه تعبیه نماید. مثلاً می توان هفت هسته A55 کم مصرف و بهینه را در کنار یک A75 قرار داد. در واقع دست سازنده برای تأمین نیاز خود بسیار باز شده می تواند افزایش طول عمر باتری، کاهش هزینه تولید، افزایش قدرت پردازش تک هسته ای، یا هر آنچه نیاز دارد را هدف قرار دهد.

«جان رانکو» مدیر مارکتینگ ARM معتقد است به لطف معماری و ریزمعماری بهتر و نرم افزار بهینه تر، عملکرد دستگاه های موبایل در حوزه هوش مصنوعی طی سه الی 5 سال آینده تا پنجاه برابر ارتقاء خواهد یافت. طراحی چیپ های جدید که تا 3000 حالت مختلف را در بر می گیرد، به سازندگان اجازه می دهد با انعطاف پذیری هرچه بیشتر به توسعه سخت افزارهای مرتبط با نیازهای روزافزون حوزه تکنولوژی بپردازند.

معماری Cortex-A55 نسبت به نسل قبلش یعنی A53 بین 10 تا 30 عملکرد بهتری خواهد داشت، یعنی تا 15 درصد بهینگی مصرف انرژی و 18 درصد پردازش تک ریسمانی. Cortex-A75 هم به طور میانگین 22 درصد نسبت به A73 بهبود پیدا کرده و شاهد 16 درصد عملکرد حافظه بهتر، و 34 درصد ارتقاء امتیاز بنچمارک در Geekbench هستیم.

چیپ Cortex-A75 محصولاتی با نمایشگر بزرگ را به خوبی پشتیبانی می کند

اندازه چیپ A75 تقریباً 2.5 برابر بزرگ تر از A55 است و هدف اصلی آن، استفاده در زیرساخت ها، صنعت خودرو، و کاربردهای موبایل عنوان شده. البته واقعیت مجازی و افزوده و بازی های سنگین نیز از آن سود خواهند برد. یکی از مهم ترین تغییرات معماری A75 افزایش محدوده توان مصرفی به حداکثر 2 وات است که می تواند تا 30 درصد بهبود عملکرد را در دستگاه هایی با نمایشگر بزرگ به همراه بیاورد، به خصوص محصولات ویندوزی مبتنی بر ARM که احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی وارد بازار خواهند شد.

گفتنیست پردازشگر گرافیکی Mali-G72 از 32 هسته سایه زن (شیدر) برخوردار است و 25 درصد عملکرد بهینه تر را در کنار 20 درصد کارآیی بیشتر ارائه می دهد. این پردازشگر قابلیت های یادگیری ماشین را نیز بهبود بخشیده و در بنچمارک های ML تا 17 درصد بهتر از G71 عمل می کند.

کمپانی ARM طراحی معماری های جدیدش یعنی Cortex-A75 و A55 را اواخر سال 2016 میلادی در اختیار سازندگان قرار داده و بنابراین آنها چند ماه فرصت داشته اند تا در مورد محصولات بعدی خود تصمیم بگیرند. به گفته ARM بازه زمانی معقول برای مشاهده دستگاه های مبتنی بر این معماری، سه ماهه نخست سال 2018 است، اما با توجه به پدیده ای به نام «چین» شاید زودتر از آن موبایل های مجهز به نسل جدید معماری پردازشی ARM را در بازار مشاهده کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • mehrdad101
    mehrdad101 | ۸ خرداد ۱۳۹۶

    اما با توجه به پدیده ای به نام «چین» شاید زودتر از آن موبایل های مجهز به نسل جدید معماری پردازشی ARM را در بازار مشاهده کنیم.
    ? ? ? ? ?

  • amir
    amir | ۸ خرداد ۱۳۹۶

    برای گوشیای میان رده خیلی خوب شد ک میشه شرکتا خوشه بندی با تنوع بیشتری انتخاب کنن مثلا طبق متن میشه تو یه پایین رده یا میان رده حداقل 1هسته a75گذاشت و 7هسته a55 که این نسبت به قبل خیلی پیشرفت خوبیه

  • Samuel_09339434229
    Samuel_09339434229 | ۸ خرداد ۱۳۹۶

    نیمه دوم سال 2017 و شاید ابتدای 2018

  • Samuel_09339434229
    Samuel_09339434229 | ۸ خرداد ۱۳۹۶

    بسیار بسیار عالی
    ☇❄???
    این شاهکار جدید و دوست داشتنی شرکت ARM رو در Exynos پیش روی سامسونگ با نام احتمالی اکسینوس9810و Kirin محشر پیش روی هوآوی و Helio هیجان برانگیز پیش روی مدیاتک به احتمال زیاد با 12هسته پردازشی برای پردازشگر مرکزیCPU برای اولین بار خواهیم دید ، تلفن همراه های پیش روی در نطمه دوم سال 2017و شاید ابتدای 2018 بسیار کارآمد و قدرتمند و سریع خواهند بود و...
    ?❄☇??

    • Samuel_09339434229
      Samuel_09339434229 | ۸ خرداد ۱۳۹۶

      نیمه دوم سال 2017 و شاید ابتدای 2018

مطالب پیشنهادی