ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویروس دستکاری شده جدید، تومورهای سرطانی را هدف قرار می دهد

در حالت عادی، سیستم ایمنی بدن انسان عملکرد جالبی در مقابل سلول های سرطانی از خود نشان نمی دهد؛ اما پژوهشگران سوئیسی قصد دارند با استفاده از روش جدیدی، این سیستم را برای حمله به ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

در حالت عادی، سیستم ایمنی بدن انسان عملکرد جالبی در مقابل سلول های سرطانی از خود نشان نمی دهد؛ اما پژوهشگران سوئیسی قصد دارند با استفاده از روش جدیدی، این سیستم را برای حمله به تومورها تحریک کنند.

بر اساس مقاله ای که در ژورنال «Nature Communications» منتشر شده، ویروس شناسان دانشگاه های ژنو و بازل سوئیس موفق شده اند با استفاده از ویروس های دستکاری شده، سیستم ایمنی بدن انسان را تحریک کرده و باعث حمله «سلول های کشنده T» به بافت تومورهای سرطانی شوند.

به گفته یکی از محققان پروژه به نام «دنیل پینشوِر»، حدوداً یک قرن از کشف تاثیر ویروس «LCMV» (ویروس مشترک میان جوندگان و انسان که به مغز و بافت های عصبی آسیب می رساند) بر افزایش چشمگیر واکنش «لنفوسیت T» در بدن می گذرد و حالا تیم پژوهش توانسته از این خاصیت در طراحی ویروس جدید خود استفاده کند.

ویروس دستکاری شده، اطلاعات و ژن های تومور سرطانی را با خود حمل می کند

ویروس مورد بحث که ژن ها و پروتئین های مربوط به تومور سرطانی را با خود حمل می کند، موفق شده بدون آسیب رساندن به موش های آزمایشگاهی، زنگ خطر سیستم ایمنی بدن آنها را به صدا در بیاورد. زمانی که بدن شناسایی ویروس را آغاز می کند، بخش هایی از سلول های سرطانی را نیز در ساختار آن تشخیص داده و به هردو حمله خواهد کرد.

آقای پینشوِر در مورد نحوه عملکرد این روش می گوید:« سیستم ایمنی مشخصات سلول های سرطانی را تشخیص داده و از آنجایی که مورد حمله ویروسی نیز قرار گرفته است، با تمام قدرت شروع به فعالیت می کند.»

سیستم ایمنی در واکنش به ویروس مصنوعی -که ژن های سرطانی را حمل می کند- «لنفوسیت T» کشنده ای آزاد می کند که در آن واحد به ویروس ها و سلول های سرطانی حمله خواهد کرد.

بنا به اظهارات محققان، این روش به نظر برای انواع سرطان ها کاربردی است چرا که می توان برای هر نوع تومور، ویروس مخصوصی را طراحی کرد. به گفته آقای پینشوِر، پژوهش مورد بحث فعلاً روی جوندگان انجام شده و موفقیت این روش برای انسان هنوز به اثبات نرسیده است. البته انتظار می رود آزمایش ویروس های دستکاری شده روی انسان، دو سال دیگر آغاز شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حمید
    حمید | ۹ خرداد ۱۳۹۶

    به امید مرگ و میر کمتر

مطالب پیشنهادی