ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازنده های 16 هسته ای ThreadRipper شرکت AMD به زودی وارد بازار می شوند

AMD ساعاتی قبل کنفرانس خبری خود در نمایشگاه کامپیوتکس را به پایان رساند و همان طور که انتظار می رفت، خبرهای خوبی را برای علاقه مندان به کامپیوتر و سخت افزار ارائه کرد. از آنجا ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

AMD ساعاتی قبل کنفرانس خبری خود در نمایشگاه کامپیوتکس را به پایان رساند و همان طور که انتظار می رفت، خبرهای خوبی را برای علاقه مندان به کامپیوتر و سخت افزار ارائه کرد. از آنجا که نمایشگاه مورد بحث با محور PC برگزار می شود، موقعیت بسیار خوبی برای AMD است تا شرکای سخت افزاری بهتری را برای خودش دست و پا کند و در گردونه رقابت با اینتل باقی بماند.

این کمپانی چندی پیش خانواده پردازنده های ThreadRipper را معرفی کرد که با هسته های پردازشی متعدد، کامپیوترهای دسکتاپ حرفه ای و ورک استیشن ها را هدف گرفته اند. امروز AMD اطلاعات بیشتری را در مورد این چیپ ها ارائه کرد که تابستان سال جاری وارد بازار خواهند شد.

در کنفرانس خبری امروز، AMD تأیید کرد که پردازنده 16 هسته ای جدید آنها توان پردازشی معادل نصف CPU های سرور Epyc را دارند. بدین ترتیب شاهد دو چیپ MCM هستیم که چهار کانال رَم DDR4 را به همراه 64 مسیر «پی سی آی اکسپرس» (PCIe Lane) مدیریت می کنند، ضمن اینکه تمامی این 64 مسیر در تمامی اعضای خانواده ThreadRipper فعال هستند.

از این تعداد، 60 مسیر مستقیماً از CPU برای تغذیه اسلات های PCIe و M.2 خارج می شود، و 4 مسیر دیگر نیز به چیپست اختصاص دارند که عملیات ورودی/خروجی پایه، USB و دیگر تجهیزات را پشتیبانی کنند. به نظر می رسد AMD باز هم رقابت را داغ تر از قبل کرده، چون اینتل هم دیروز نسل جدید پردازنده های برتر دسکتاپ خود را معرفی کرد، اما تعداد مسیرها در آنها نهایتاً به 44 می رسد، تازه آن هم فقط برای CPU های گران تر از 1000 دلار.

برای پشتیبانی از خانواده ThreadRipper، کمپانی AMD چیپست X399 را معرفی کرده که هنوز مشخص نیست چه زمانی وارد بازار می شود. طبیعیست که قبل از حضور پردازنده های رایزن، باید مادربوردهای سازگار با آن نیز عرضه شوند. نکته جالب اینجاست که اینتل دیروز پلتفرم جدید خود را به نام X299 معرفی کرد و ظاهراً AMD تمام تلاش خود را به کار بسته تا عددی بالاتر را برای چیپست هایش استفاده کند.

لازم به ذکر است خانواده پردازنده های ThreadRipper و Epyc شرکت AMD ابعاد بسیار بزرگی [بخوانید غول آسا] دارند و طبیعتاً فضای زیادی را در مادربورد اشغال می کنند. در جریان کنفرانس امروز، AMD اعلام کرد پردازنده Epyc با 32 هسته پردازشی فیزیکی و 128 مسیر PCIe در تاریخ 20 ژوئن برابر با 30 خرداد ماه عرضه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی