ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موسس مایکروسافت، بزرگترین هواپیمای جهان را برای ارسال موشک به فضا ساخته است

یکی از موسسین مایکروسافت، پاول آلن طی شش سال گذشته مشغول ساخت هواپیمایی بزرگ برای ارسال موشک ها به فضا بوده است. حالا امروز کمپانی وی، یعنی Stratolaunch Systems این هواپیما را برای نخستین بار ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰

یکی از موسسین مایکروسافت، پاول آلن طی شش سال گذشته مشغول ساخت هواپیمایی بزرگ برای ارسال موشک ها به فضا بوده است. حالا امروز کمپانی وی، یعنی Stratolaunch Systems این هواپیما را برای نخستین بار از آشیانه خارج و به بیابان موهاوی کالیفرنیا منتقل کرده است.

این هواپیما که نام خود را از نام کمپانی به ارث برده، ابعادی بسیار غول آسا دارد. طول بال های Stratolaunch به 117 متر می رسد و از این لحاظ، بزرگترین هواپیمای جهان به شمار می رود. وزن این سازه هم به صورت خالص معادل 227 تُن است اما می تواند با وزنی نزدیک به 600 تن از روی زمین بلند شود. Stratolaunch این وزن را روی 28 چرخ خود تقسیم می کند و در نهایت به کمک شش موتور هواپیمای 747، محموله را به خود به آسمان می برد.

اما دلیل عظمت Stratolaunch چیست؟ موسس مایکروسافت برنامه دارد تا از این هواپیما برای ارسال موشک به فضا استفاده کند. بنابراین به جای ارسال موشک از روی زمین که نیازمند سوخت فراوان است، Stratolaunch با حمل موشک به آسمان، موانع نخست را از پیش رو بر می دارد. گفتنی است که Stratolaunch Systems از همین حالا قراردادی با سازمان فضایی خصوصی Orbital ATK نیز امضا کرده که از این هواپیما برای ارسال موشک Pegasus XL استفاده خواهد کرد.

ایده کلی Stratolaunch، تفاوت چندانی با ساخته قبلی آلن، یعنی هواپیمای SpaceShipOne ندارد که توانست «جایزه اکس انصاری» سال 2014 را دریافت کند؛ مسابقه ای که توسط «بنیاد جایزه ایکس» به صورت سالانه برگزار می شود و به خاطر کمک مالی قابل توجه امیر و انوشه انصاری در سال 2014، به افتخار آنها نام گذاری شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Vortex ?️
    Vortex ?️ | ۱۱ خرداد ۱۳۹۶

    وزن هواپیما 500000lbsکه معادل 226/79 تن هست.

  • Sasan vaziri
    Sasan vaziri | ۱۱ خرداد ۱۳۹۶

    227 هزار تن؟!!! شاید منظورت 227 تن بوده

  • امیر حسین
    امیر حسین | ۱۱ خرداد ۱۳۹۶

    یا خدا

مطالب پیشنهادی