ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دولفین بازی با تبلت
علمی

توسعه تبلتی زیرآبی برای دلفین ها [تماشا کنید]

آیا دلفین ها آنقدر باهوش هستند که بتوانند با موبایل و تبلت کار کنند؟ ظاهراً همین سوال به ذهن گروهی متشکل از محققین دانشگاه راکفلر (Rockefeller University) و کالج هانتر (Hunter College) خطور کرده و آنها را ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

آیا دلفین ها آنقدر باهوش هستند که بتوانند با موبایل و تبلت کار کنند؟ ظاهراً همین سوال به ذهن گروهی متشکل از محققین دانشگاه راکفلر (Rockefeller University) و کالج هانتر (Hunter College) خطور کرده و آنها را وادار به یافتن پاسخ با توسعه یک تبلت زیرآبی ساخته است.

برای انجام این کار یک نمایشگر حساس به لمس ۲.۵ متری به همراه میکروفن، دوربین و یک بلندگوی زیرآبی در یکی از استخرهای آکواریوم ملی شهر بالتیمور نصب شد تا نحوه تعامل دلفین ها با گجت های هوشمند مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر «مارسلو مانیاسکو» (Marcelo Magnasco) به عنوان سرپرست تیم تحقیقاتی مذکور درباره اهداف چنین طرحی می گوید:

«هدف اصلی ما کاوش در ذهن دلفین هاست، چراکه آنها بسیار تربیت پذیر هستند. ما به دنبال کشف روش های تازه برای آموزش آنها هستیم و به جای شرطی سازی این حیوانات با جایزه و تشویق، ابزاری برای آموزش مستقیم آنها توسعه دهیم که خود در روند آن مشارکت داشته باشند.»

در مرحله اول تیم تحقیق اقدام به طراحی یک بازی کاملاً ساده کردند که یکی از دلفین های جوان به شدت به آن علاقه نشان داده و خیلی زود اصول اولیه آن را آموخته است.

هدف نهایی این تحقیقات درک زبان آوایی دلفین ها و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر است

در گذشته نیز گروهی دیگر اقدام به طراحی و نصب یک کیبورد زیرآبی برای دلفین ها کرده بودند و از آن طریق توانستند برخی آموزش ها را به روش آزمون و خطا و بدون دخالت انسان به این پستانداران دریایی بیاموزند.

همین تحقیقات نشان داده بود که دلفین ها به تصاویر مختلف با انواع اصوات واکنش نشان می دهند، به طوری که مثلاً تصویر توپ به مانند یک کلمه، صدایی خاص را در مجموعه آواهای این حیوان به خود اختصاصی می دهد. حال با در اختیار داشتن یک تبلت زیرآبی می توان همان آموزش ها را با انعطاف پذیری بسیار بیشتر و روش های مدرن تر ادامه داد.

دانشمندان امیدوارند از این طریق قدمی بزرگ در کشف زبان آوایی دلفین ها بردارند. به نحوی که روزی بتوان به طور کامل پیام های صوتی آنها را ترجمه نمود و حتی با این حیوانات هوشمند به گفتگو پرداخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی