ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تلاش پاناسونیک برای توسعه سنسور با دامنه دینامیکی بالا
تکنولوژی

تلاش پاناسونیک برای توسعه سنسوری که تصاویر HDR را با یک شات به ثبت برساند

تصاویر با «دامنه دینامیکی بالا» یا همان «HDR» از لحاظ وسعت رنگ ها و دامنه نورپردازی نسبت به تصاویر معمولی از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار هستند، اما تولید چنین تصاویری مستلزم ترکیب و پردازش چندین ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

تصاویر با «دامنه دینامیکی بالا» یا همان «HDR» از لحاظ وسعت رنگ ها و دامنه نورپردازی نسبت به تصاویر معمولی از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار هستند، اما تولید چنین تصاویری مستلزم ترکیب و پردازش چندین عکس است. حال کمپانی پاناسونیک به دنبال تولید سنسور تصویری است که تنها با یک شات قادر به ثبت تصاویر HDR باشد.

اساس این تحقیقات تولید فیلم حساس به نوری جدید بر پایه مواد ارگانیک است که می تواند دامنه دینامیکی وسیع تری از نور را به ثبت برساند.

سنسورهای ارگانیک تا ۱۰ برابر اشباع نوری تصاویر را افزایش خواهند داد

سنسورهای ارگانیک از دو لایه اصلی تشکیل خواهند یافت. یک لایه یا همان فیلم حساس به نور که طیف های نوری را دریافت می کند و یک لایه شامل مدارات پیچیده که این طیف های ثبت شده را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می نماید. همین ساختار دولایه سبب می شود که عملکرد چنین سنسورهایی در نور کم محیط نیز به شکل چشمگیری بهتر باشد.

پاناسونیک قصد دارد عملکرد همین ساختار دولایه را از یکدیگر مستقل نماید تا توسعه دهندگان بتوانند اقدام به طراحی پیکسل هایی با حساسیت نوری دوگانه نمایند و از این طریق اشباع نوری ۱۰ برابری نسبت به سنسورهای معمول را برای آن به ارمغان بیاورند.

آن طور که از گزارش ارائه شده توسط کمپانی ژاپنی برداشت می شود، امکان افزودن فیلم ارگانیک مورد بحث به عنوان یک فیلتر به سنسورهای CMOS فعلی وجود دارد. در این صورت توسعه دهندگان می توانند الکترودهای هر پیکسل را به دو ناحیه بزرگ و کوچک تقسیم کنند.

در شرایط فوق سنسور می تواند ولتاژ اعمال شده به لایه مذکور را تغییر و از این طریق حساسیت نوری پیسکل ها را در لحظه ثبت تصویر تغییر دهد. چنین سنسوری در ترکیب با یک شاتر گلوبال می تواند محدوده دامنه دینامیکی تصویر را تا 120dB افزایش دهد.

کاربرد تصاویر با دامنه دینامیکی بالا به هنر عکاسی محدود نمی شود و از تکنولوژی مذکور می توان در افزایش کارایی سامانه های خودران اتومبیل ها در شرایط نوری نامساعد استفاده نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • ناصر
    ناصر | ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

    عجب کامنتهایی گذاشتین تمام حرفه ای درود بر دوستان عالی بودین

  • D-A
    D-A | ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

    اولین بار یک شرکت که خاطرم نیست به صورت نرم افزاری در دوربین DSLR این امکان رو ایجاد کرد که سنسورهای تصویر به دو بخش تقسیم بشن که به این صورت رنج حساسیت به نور در یک عکس رو بالا ببره. البته با یک اخطار به کاربر که این عمل امکان سوختن سنسور رو بالا میبره. بعد تکنیک چند عکس به کار گرفته شد که خطری برای سنسور تصویر نداشت. حالا این تکنیک جدید میتونه تحول جالب ایجاد کنه که بشه با یک شات سریع به این طیف نوری دست پیدا کرد.
    فقط برای من سوال هست که در شرایط معمولی این سنسور چه عملکردی رو داره و امکان خراب کردن تصاویر هست یا نه.
    فکر میکنم باید منتظر موند و دید.

  • high end
    high end | ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

    یاد اون تبلیغ ال جی افتادم که میگفت ما اولین اسپیکر ultra HD 4k رو ساختیم ،که اصلا همچین استانداردی وجود نداره و صرفا برای بردن ذهن مخاطب به این که یعنی این خیلی خوبه استفاده می شد.
    اون که کاملا استاندارد تصویر رو برا صدا به کار می برد ،حالا بماند که hdr یا high dinamic range حداقل از نظر لغوی میتونه هر چیزی رو در نظر بگیره ،دیگه از همین عکاسی میگن تا صفحه نمایش و اسپیکر البته نمیشه گفت اشتباه میگن ولی واقعا بخشی از اون تبلیغاتیه ،جدای از اون چه از لحاظ صدا چه تصویرذ واقعا چنین محتواهایی کمن،ولی واقعا بعضی وقتا احساس میکنم همین اتفاق رخ میده و هر کس سعی میکنه بگه ما به یچیزی رسیدیم ولی شاید در واقع هیچ کدوم نرسیدن مثل همین دستیار دیجیتالی ، از سیری و کورتانا و الکسا بگیر تا گوگل اسیستنت و بیکسبی و سنس کمپانیون و دستیار m فیسبوک دستیاری که نوکیا معرفی کرد و اون دستیاری که سونی تو earbud اش معرفی کرد و دستیار لیکو و حتی همین چندروز پیش شرکت اسنشل که اصلا فک نکنم عمرش به دوسال برسه هم دستیار معرفی کرد ،اما اگه بخوایم واقع بین باشیم در واقع همشون ناقصن ،یعنی اینا انقد ناقص بودن و هستن که اومدن الکسا که بازم خیلی ناقصه موجی نو به را انداخت و باعث شد همه (فقط این کلمه حق مطلب رو ادا میکنه)زرتی یه دستیار بدن بیرون ،فقط امیدوارم این راه ادامه پیدا کنه و فقط برا بار تبلیغاتی نباشه همون طور که شاید بعضی شرکتا این چندمین دستیارشون هست و قبلیا رو ول کردن.

  • high end
    high end | ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

    البته همونطور که میدونید کاربرد hdrبیشتر تو جایی هست که یک منبع نور قوی و یک جای خیلی تاریک تو عکس هست و در حقیقت نور منظره بازه ای از خیلی روشن تا خیلی تاریک رو در بر میگیره در چنین حالتی اگر دامنه دینامیکی سنسور پایین باشه یا تصویر over exposure میشه و جای روشن جزئیاتش رو از دست میده ،یا under exposure میشه و جای تاریک جزئیاتش رو از دست میده.که برای رفع این مشکل از hdr استفاده می کنن...........اما کیفیت عکسبرداری تو شب یا محیط تاریک خیلی به داینامیک رنج ربط نداره و بنابر این hdr نمیتونه باعث بهبود کیفیت عکاسی تو مکان تاریک بشه .(HDR به بیان دیگه صرفا بازه رو افزایش میده و اگر تو جایی که بازه سنسور کافی باشه HDR ثبت کنیم تقریبا مثل این میمونه که صرفا زمان شاتر رو افزایش دادیم و حتی با نتیجه ای بدتر ممکنه رو به رو بشیم)

    • mohammad ghorbani
      mohammad ghorbani | ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

      این hdr یه چیز مثل cloud شده! هرکس میاد یه مفهومی ازش میگه. این که میگی مفهوم HDR هستش ولی خب الان یکم باهاش برای خالی کردن جیب مردم استفاده میکنن و به هرچی میرسن یه اسم hdr میچسبونن روش.

    • mohammad ghorbani
      mohammad ghorbani | ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

      مثلابرای HDR با یک شات نیاز به صد تا عکس نیست در بیشتر مواقع به یک عکس raw هم میشه این کارو کرد. یعنی با یک شات! اتفاقا در همین بیشتر مواقع هم نتیجه بهتری از چندتا شات میده! حالا این قابلیت از زمان وجود دوربین های حرفه ای دیجیتال وجود داشته که با یک عکس HDR گرفته شه. اما خب الان طوری میگن که بشه باهاش جیب مردم را بزنن.

      • محمد مافی‌ها
        محمد مافی‌ها | ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

        دوست عزیز شما دوتا مطلب رو باهم اشتباه کردی. درسته که تو یه عکس raw میشه نوع نوردهی رو بعد از عکس تغییر داد به نحوی که کنتراست بین نقاط تیره و روشن افزایش پیدا کنه. اما همون دوربین های DSLR که فرمودید برای ثبت تصاویر HDR حداقل ۳ عکس با اکسپژورهایی بیین نیم تا یک گام بالاتر و پایین تر از مقدار استاندارد رو به ثبت می رسونند و از ترکیب این سه عکس یه تصویر HDR می سازند.

مطالب پیشنهادی