ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

استفاده از موتور پشتیبان برای تعمیرات؛ راهکار مکلارن برای پشتیبانی از مدل F1 پس از 25 سال

بیست و پنج سال پیش در سال 1992 کمپانی انگلیسی مکلارن اتومبیلی به جهانیان معرفی کرد که گویی متعلق به آینده بود. این خودرو که F1 نام داشت، توانست در تست های مختلف با تکیه ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

بیست و پنج سال پیش در سال 1992 کمپانی انگلیسی مکلارن اتومبیلی به جهانیان معرفی کرد که گویی متعلق به آینده بود. این خودرو که F1 نام داشت، توانست در تست های مختلف با تکیه بر قابلیت های فنی فوق العاده بالا حداکثر سرعت تقریبی 390 کیلومتر بر ساعت را از خود بر جای بگذارد. این رکورد که در زمان خود بسیار دست نیافتنی محسوب می شد، تا زمان ظهور بوگاتی ویرون و ثبت سرعت 408 کیلومتر در ساعت در سال 2007 پا بر جا بود.

بین سال های 1992 تا 1998 مکلارن 106 دستگاه از این خودروی افسانه ای تولید کرد. علی رغم گذشت سال های زیاد از زمان خاتمه تولید و ظهور انواع اتومبیل های اسپورت و سوپر اسپورت پیشرفته تر، F1 هنوز مشتریان پر و پا قرص خود را داشته و هر از چند گاهی خبرهایی از خرید و فروش آن با قیمت های نجومی به گوش می رسد.

با وجود خاص بودن، یکی از ایراداتی که می توان به چنین خودروهایی نسبت داد به مشکلات ناشی از مسائل فنی مربوط می شود که در صورت بروز چنین مشکلاتی، برطرف کردن آن دشوار و البته زمان بر خواهد بود. اما کمپانی مکلارن در اقدامی جالب و بی سابقه اخیرا اعلام کرده که با گذشت 25 سال از زمان عرضه F1، به صورت کامل از آن پشتیبانی فنی خواهد نمود.

بر این اساس چنانچه موتور F1 نیاز به بازسازی داشته باشد، بخش عملیات ویژه مکلارن (موسوم به MSO) یک موتور جدید بر روی این خودرو نصب خواهد کرد تا مالک آن در طول دوره بازسازی بتواند همچنان لذت سواری با ابر اتومبیل خود را تجربه کند. کمپانی مکلارن در بیانیه خود گفته:

پس از 25 سال هنوز نمونه های زیادی از این خودرو در حال استفاده هستند و بخش عملیات ویژه مکلارن به پشتیبانی از مالکین، خدمات رسانی، تهیه قطعات اصلی و ارتقای خودروها ادامه خواهد داد.

ظاهرا بخش MSO یک موتور اصلی اضافی در کارگاه خود دارد که قرار است از آن به عنوان موتور قرضی استفاده کند. در صورت نیاز به سایر قطعات نیز این بخش آنها را با کیفیت روزهای نخستین تامین خواهد کرد. اگر شخصی هم مثل روان آتکینسون (بازیگر نقش مستر بین) بدشانس بوده و دوبار با مکلارن F1 خود تصادف کند، MSO توانایی این را دارد که با ابزارآلات لازم پنل های فیبرکربنی بدنه و یا حتی شاسی مونوکوک این خودرو را مجددا تولید کند.

ناگفته نماند موتور این خودرو از بین نمونه های توسعه یافته توسط بخش M کمپانی ب ام و انتخاب شده بود. این موتور تنفس طبیعی V12 حجمی برابر با 6.1 لیتر داشته و می تواند 627 اسب بخار قدرت تولید کند که با توجه به استانداردهای امروزی نیز رقمی درخور تحسین است. به دلیل عدم استفاده از فناوری های پرخوران موتور، مکلارن F1 را می توان پادشاه کنونی حداکثر سرعت در بین تمام خودروهای تنفس طبیعی نامید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sd
    sd | ۲ مرداد ۱۳۹۶

    عالیه

  • Goyban bl
    Goyban bl | ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

    اتومبیلی که اینقدر خاص هست که هنوزم طرفدار داره و در موردش یه کتاب نوشت

مطالب پیشنهادی