ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نبرد در خانه اپل؛ هوآوی و سودای سلطنت در آمریکا

اکثرا مردم ایالات متحده آمریکا تا به حال حتی اسم هوآوی را هم نشنیده اند، چه برسد به آنکه بخواهند نام آن را به درستی ادا کنند [Huawei در واقع واوی خوانده می شود اما در ایران ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

اکثرا مردم ایالات متحده آمریکا تا به حال حتی اسم هوآوی را هم نشنیده اند، چه برسد به آنکه بخواهند نام آن را به درستی ادا کنند [Huawei در واقع واوی خوانده می شود اما در ایران تحت عنوان هوآوی شناخته شده است]. این غول بزرگ تکنولوژی اما می خواهد رویه را تغییر دهد.

هوآوی به لطف عملکرد قوی در چین و اروپا، حالا سومین برند بزرگ تولیدکننده اسمارتفون در جهان است. اما اگر چینی ها بخواهند فاصله خود با اپل و سامسونگ را کم کنند، باید بالاخره وارد بازار آمریکا شوند. هوآوی هم از این موضوع آگاه است.

کالین گیلز از مدیران هوآوی، روز دوشنبه در مصاحبه ای گفت: «ما به خوبی درک می کنیم، بالاخره یک روز لازم است که ما وارد بازار ایالات متحده شویم و عملکرد قدرتمندی از خود نشان دهیم.»

و این تصمیم اصلا برای مصرف کنندگان آمریکایی بد نیست. هوآوی برخلاف بسیاری از دیگر برندهای چینی، اصلا نمونه کپی برداری شده از آیفون نمی سازد. موبایل P9 این شرکت اولین دستگاهی بود که از دوربین دوگانه بهره می برد، قابلیتی که بعدها توسط اپل در آیفون 7 پلاس به کار گرفته شد.

موبایل 5.9 اینچی Mate 9 یکی از موفق ترین فبلت های موجود در بازار بوده و به شکل قابل توجهی از گلکسی اس 8 پلاس ارزان تر است.

هوآوی در بازار آمریکا حاضر است، اما حضوری بسیار خفیف دارد. از سال 2014 این کمپانی چینی با همکاری تعداد محدودی از اپراتورهای تلفن همراه، موبایل های اقتصادی خود را در آمریکا به فروش می رساند. وقتی می گوییم حضور بسیار خفیف، یعنی سهم 0.2 درصدی از کل بازار این کشور.

شناخته شده ترین تلفن همراهی که هوآوی در آمریکا عرضه کرد Nexus 6P نام داشت که اصلا نام هوآوی را روی خود ندارد. حتی رقبای هموطن هوآوی یعنی ZTE و آلکاتل در فروش تلفن های همراه ارزان قیمت خود در خاک آمریکا موفق تر بوده اند.

این شرکت می داند که برای تصاحب سهم بزرگتری از بازار آمریکا باید هزینه و زمان بیشتری بگذارد و گیلز در این مورد می گوید: «زمان بندی برای [ورود به] بازار آمریکا، مسئله ای است که باید به خوبی در نظر گرفته شود.»

بنابراین، کِی بهترین زمان است؟

5G کاتالیزور خواهد بود

هیچ حرفی به میان نیامده که هوآوی چه زمانی می خواهد به این بازار پر تنش ورود کند اما گیلز یک تقلب کوچکی می رساند: زمانی که 5G فرا برسد.

هوآوی از طریق فروش تجهیزات مخابراتی میلیاردها دلار درآمد کسب می کند (البته نه در آمریکا چون در این کشور مجوز فروش این محصولات را ندارد)، اما به این خاطر نیست که گیلز در مورد 5G هیجان زده است.

نسل پنجم فناوری اینترنت همراه، فضای کاملا جدیدی را در دنیای تکنولوژی باز می کند. از اتومبیل های خودران گرفته تا جراحی از راه دور. همین موقعیت ها می تواند راه را برای حضور هوآوی باز کند.

گیلز معتقد است تخصص هوآوی در فناوری شبکه، تولید چیپست های مخصوص خودش و تاکید بالا روی تحقیق و توسعه (جایی که 15 درصد از درآمد هوآوی خرج می شود)، به آن ها اجازه می دهد تا در هیاهویی که 5G همراه با خود می آورد موفق شوند. او می گوید: «با رشد فناوری 5G، ما فرصت منحصر به فردی داریم تا جایگاه خود را به عنوان رهبر بازار به دست آوریم.»

اینکه هوآوی خودش تولیدکننده چیپست های موبایل هایش است یک برتری برای این شرکت محسوب می شود. به گفته گیلز آن ها این موقعیت را دارند تا خودشان چیپست و موبایل را همزمان تولید کرده و زودتر از دیگران محصول را وارد بازار کنند.

با همه این تفاسیر، 5G هنوز زمان زیادی تا کامل شدن پیش روی خود دارد. برای درک بهتر این مسئله بهتر است مقاله «هر آنچه لازم است در مورد فناوری 5G بدانید» را مطالعه کنید تا متوجه شوید که چقدر با فرا رسیدن 5G فاصله است.

اما هوآوی علاقه ای ندارد که تلفن های خودش را از طریق یک اپراتور مخابراتی به فروش برساند. گیلز در این مورد می گوید که ما مثل رقیبانمان اسم یک برند را روی موبایل ها نمی گذاریم، در حالی که همکاری با اپراتورها واقعا مسئله ای حیاتی به نظر می رسد.

طبق آمار رسمی، از هر 10 موبایل فروخته شده، 9 مورد از طریق اپراتورها به فروش رسیده است.

رایحه پیروزی

هوآوی یک دلیل قانع کننده دارد مبنی بر اینکه چرا بازار آمریکا را هم می تواند در اختیار بگیرد: آن ها در هر بازاری که حضور داشته اند موفق بوده اند.

پس از پشت سر گذاشتن شیائومی و اوپو، هوآوی حالا بزرگ ترین برند تلفن همراه در چین است که در سه ماهه ابتدایی سال 2017 موفق شده 21 میلیون موبایل در کشور خود به فروش رساند.

تقریبا 20 درصد از کل خرید و فروش این کشور به صورت آنلاین انجام می شود و بسیاری از مصرف کنندگان، از جمله جوانان متوجه شده اند که برای داشتن یک پرچمدار قوی لازم نیست 700 دلار بپردازند. به همین منظور، کمپانی با فروش آنلاین سری موبایل های آنر و بر سر زبان انداختن هوآوی با موبایل های درجه یک مثل P10 و Mate 9 به موفقیت فعلی رسیده است.

گیلز در مورد تفاوت میان فروش در فضای آنلاین و برندسازی با موبایل های قدرتمند می گوید: «شیائومی مثالی عالی است. آن ها یک برند مخصوص آنلاین دارند. در نتیجه همین، برایشان دشوار است که فضایی را برای بخش آفلاین توسعه دهند.»

شیائومی اما با این گفته مخالف است. یکی از سخنگویان شرکت در گفتگو با CNET می گوید که آن ها صدمین فروشگاه Mi Home را در شانگهای باز کرده اند و ضمن دستیابی به موفقیت بالایی، رکورد فروش را هم شکسته اند. شیائومی قرار است سال 2019 وارد بازار آمریکا شود.

اروپایی ها با برند هوآوی بسیار خوش برخورد بوده اند؛ کشورهایی نظیر بلژیک، لهستان، ایتالیا و اسپانیا از حضور هوآوی استقبال خوبی داشته اند. گیلز می گوید: «ما قادر بودیم تا سهم بازار خود در اروپا را 12 درصد افزایش دهیم.»

در تنها کشور بزرگی که هوآوی نتوانسته موفق عمل کند، شیائومی فوق العاده بوده است. هندی ها اگرچه بازاری رو به رشد و در حال توسعه دارند اما گیلز دلیلی نمی بیند که در این کشور با اپل و سامسونگ رقابت کند.

او می گوید: «فوق العاده دشوار است که در بازار هند درآمد کسب کنید.» هوآوی می خواهد تمرکز خود را روی تلفن های همراه ویژه بگذارد در حالی که رقابت در بازار هند در سطح موبایل های 150 دلاری است.

با استناد به این ادعا، پس بهتر است برگردیم به همان آمریکا. در مجموع، هوآوی توانست 34 میلیون موبایل در 3 ماه ابتدایی سال 2017 بفروشد که نسبت به سال گذشته 21 درصد بیشتر بوده. اپل 50 میلیون آیفون فروخت و فروش سامسونگ هم کمتر از 80 میلیون بود. جایگاه سومی هم در حال حاضر جایگاه بدی برای هوآوی نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • ali-g
    ali-g | ۱۴ خرداد ۱۳۹۶

    @kamran_naseri خیلی جک های باحالی گفتی واقعا خوبه ادم قبل از حرف زدن یکم فکرکنه

  • مهدی
    مهدی | ۱۴ خرداد ۱۳۹۶

    این که نوشته هواوی کپی نمیکنه خیلی عجیبه! هم شکل محصولاتش شبیه آیفون و سامسونگ و سونی و اچ تی سیه و هم رابط کاربریش کپی آی او اس!

  • Mostafa_Eftekhari
    Mostafa_Eftekhari | ۱۴ خرداد ۱۳۹۶

    گوشی p10 و پلاسش پردازنده 16 نانومتری داره در حالی سامسونگ و کولکام 10 نانومتری ساختن بنابراین اصلان توان رقابت رو نداره حداکثر قیمت این گوشی 300 دلار باید باشه

    • Ali.T
      Ali.T | ۱۴ خرداد ۱۳۹۶

      چرا دری وری میگی عمو
      اونموقع که سامسونگ پردازنده ۱۶نانومتر میساخت قیمتش مگه ۳۰۰ تا بود
      حداقل میخوای مقایسه کنی تو سر یه برند بزنی دوتا دلیل درست حسابی بیار

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی