ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشفی عجیب؛ کوسه ها در شرایط استرس زا، امعا و احشا خود را استفراغ می کنند

روز 13 نوامبر سال 2010 بود که آوستین گالاگرِ زیست شناس، مشغول قایق سواری در سواحل مجمع الجزایر «فلوریدا کیز» بود و به همراه تیمش، موفق به شکار یک ببر کوسه 2.5 متری شد. گالاگر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

روز 13 نوامبر سال 2010 بود که آوستین گالاگرِ زیست شناس، مشغول قایق سواری در سواحل مجمع الجزایر «فلوریدا کیز» بود و به همراه تیمش، موفق به شکار یک ببر کوسه 2.5 متری شد. گالاگر کوسه را روی قایق نگه داشته بود تا بدن اش را اندازه گیری کند اما ناگهان شاهد توده ای از پَر بود که به شکلی انفجارآمیز، روی قایق ریخته شدند.

کوسه مورد اشاره، پرهایی به طول 20 سانتی متر را استفراغ کرده بود. گالاگر نمی توانست شانس اش را باور کند. او شنیده بود که کوسه ها در شرایط استرس زا استفراغ می کنند، اما هیچوقت این اتفاق را از نزدیک ندیده بود. «خدای من، بالاخره برایم اتفاق افتاد.» گالاگر به یاد می آورد: «احتمالاً لبخندی بزرگ روی صورتم نقش بسته بود.»

کوسه ها هنگامی که دچار استرس می شوند، استفراغ می کنند. و بعضی از اوقات، این استفراغ می تواند تمام معده آنها را به بیرون بریزد. به عنوان مثال، دو سال پیش چنین اتفاقی برای یک کوسه آبی در ساحل ماساچوست به وقوع پیوست که تصویر پایین به آن تعلق دارد.

اما چرا؟ چرا کوسه ها دچار استفراغ می شوند. برخی از کوسه ها -مانند ببر کوسه ها- شکارچیانی سیری ناپذیر هستند که تقریباً هرچیزی که می یابند را می بلعند، حتی اگر قابل هضم نباشند؛ از پر پرندگان بگیرید تا لاک لاکپشت و دیگر استخوان های مشابه. اگر یک کوسه خود را در شرایط استرس زا بیابد -مانند وقتی که به دام چوب ماهیگیری افتاده یا در ساحل جان می دهد- سریع ترین واکنشی که از خود نشان می دهد، خلاص شدن از تمام غذای غیرقابل هضمی است که پیشتر بلعیده.

نیل همرشلگ، یکی از محققان موجودات آبزی در دانشگاه میامی عقیده دارد که احتمالاً فرار از مخمصه با شکم خالی راحت تر است. حتی مارها هم که به هضم تقریباً هرچیزی مشهور هستند، تحت شرایط استرس زا ممکن است دچار استفراغ شوند. اما گرگوری اسکومال، محققی دیگر در ایالت ماساچوست باور دارد که این اتفاق، صرفاً واکنشی ناخودآگاه به شرایط استرس زا است و به عنوان مثال یک کوسه حامله ممکن است هنگام گیر افتادن به چوب ماهی گیران، با این کار جنین خود را سقط کند.

در نهایت گفتنی است متاسفانه این اتفاق به ندرت در طبیعت توسط انسان ها دیده می شود و به همین جهت، محققان هنوز دقیقاً نمی دانند که چه چیزی موجب استفراغ کوسه ها می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۴ خرداد ۱۳۹۶

    امیدوارم خدا تو آپدیت بعدی این مشکل رو رفع و رجوع کنه

  • farvardin
    farvardin | ۱۴ خرداد ۱۳۹۶

    استفراغ می کنند. و بعضی از اوقات، این استفراغ می تواند تمام معده آنها را به بیرون بریزد

    تو عکسم مشخصه بنده خدا معدش از دهنش زده بیرون?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی