ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دریاچه ای باستانی در مریخ، احتمالاً موجب شکل گیری حیات بوده است

روزی روزگاری در مریخ، یک گودال عظیم وجود داشت که دریاچه ای بزرگ در آن شکل گرفته بود؛ دریاچه ای که شاید میزبان حیات بوده باشد. محققان می گویند که امکان دارد در این دریاچه، ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۱:۵۹

روزی روزگاری در مریخ، یک گودال عظیم وجود داشت که دریاچه ای بزرگ در آن شکل گرفته بود؛ دریاچه ای که شاید میزبان حیات بوده باشد. محققان می گویند که امکان دارد در این دریاچه، گستره متنوعی از موجودات زنده شکل گرفته بوده باشد. البته این حیات احتمالاً از سطح میکروبی فراتر نمی رود، اما در هر صورت این کشف یک گام بلند دیگر برای درک چگونگی وضعیت مریخ در 3.5 میلیارد سال پیش است.

گِل های سنگ سان شده در کف این دریاچه نشان می دهند که در آن زمان این دریاچه چنان شرایط شیمیایی متفاوتی داشته که احتمالاً موجب شکل گیری انواع میکروب ها شده است. سنگ ها همچنین نشان می دهند که وضعیت اقلیمی سیاره سرخ، به مراتب پویاتر از آن چیزی بوده که فکر می کردیم و پیش از خشکی کامل فعلی، شرایط میان سرد و گرم و خشک و مرطوب متغیر بوده است.

هنوز به صورت دقیق نمی دانیم آیا زمانی که مریخ گرم تر بوده و شامل آب مایع می شده، حیات در این سیاره شکل گرفته یا خیر. اما کشف های امروز که در نشریه Science منتشر شده اند، شامل تصاویری دقیق هستند که شکل احتمالی مریخ در طول زمان را نمایش می دهند.

اگرچه نتایج به دست آمده فعلی، کماکان باید با بررسی سنگ های بیشتری داخل این گودال مورد آزمایش قرار گیرند اما با این همه، محققان با اطلاعات تازه خود موفق شده اند ذهنیت ما را نسبت به شرایط اقلیمی و سکنی پذیری سیاره سرخ تغییر دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی