ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان حجم اقیانوس های کهن سیاره مریخ را تخمین زدند

پیشتر در سال 2015 محققان شواهدی از آب های جاری روی سطح کره مریخ یافتند که در ادامه به حدس و گمان هایی برای وجود حیات روی سیاره سرخ منجر شد. اما آیا تا به ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

پیشتر در سال 2015 محققان شواهدی از آب های جاری روی سطح کره مریخ یافتند که در ادامه به حدس و گمان هایی برای وجود حیات روی سیاره سرخ منجر شد. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که در صورت وجود آب در مریخ، مقدار آن چقدر بوده است؟ یک تیم تحقیقاتی آمریکایی با بررسی مدل های توسعه یافته سعی کرده پاسخی برای این سؤال بیابد.

گفتنی است بر اساس تخمین های زده شده توسط محققین مذکور، سطح مریخ در روزگاران قدیم به وسیله 686 کوآدریلیون (10 به توان پانزده) آب پوشیده بوده است. اگر رقم بیان شده برایتان نامفهوم است، باید اشاره کرد که این مقدار تقریباً دو برابر حجم اقیانوس اطلس و نصف کل آب موجود روی کره زمین است.

آب موجود در اقیانوس های سیاره مریخ، نصف کل آب موجود روی سطح کره زمین تخمین زده شده است

لازم به ذکر است محققان برای تخمین مقدار آب موجود در سطح کره مریخ، مدل تازه ای را ساخته اند که با توجه به عمق دره ها و رنگ آنها، مقدار آب لازم برای پیدایش این چنین ساختاری را محاسبه می کند. آنها همچنین تخمین زده اند که چه مقدار آب به شکل اقیانوس و چه اقلیمی می بایست در سیاره سرخ وجود داشته باشد تا به سیکل های آبی مورد نیاز برای تشکیل رودخانه های منتهی به اقیانوس ها منجر شوند.

ناگفته نماند دانشمندان عنوان کرده اند که هیچ راهی برای اثبات صحت یافته هایشان وجود ندارد اما تخمین های آنها با حجم های محاسبه شده توسط دیگر محققان همخوانی داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • TeChNoLoGy
    TeChNoLoGy | ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

    ناگفته نماند دانشمندان عنوان کرده اند که هیچ راهی برای اثبات صحت یافته هایشان وجود ندارد

  • m
    m | ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

    هرجا آب باشه حیات هم هست

مطالب پیشنهادی