ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همه چیز در رابطه با WWDC 17: مروری بر کنفرانس توسعه دهندگان اپل و اتفاقات مهم آن

شب گذشته نطق آغازین کنفرانس توسعه دهندگان جهانی اپل یا WWDC با حضور مدیران ارشد این شرکت همچون تیم کوک،‌ کریگ فدریگی و فیل شیلر برگزار شد و با ارزش ترین برند جهان، سخت افزارها و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

شب گذشته نطق آغازین کنفرانس توسعه دهندگان جهانی اپل یا WWDC با حضور مدیران ارشد این شرکت همچون تیم کوک،‌ کریگ فدریگی و فیل شیلر برگزار شد و با ارزش ترین برند جهان، سخت افزارها و نسخه های جدیدی از سیستم عامل های خود را رونمایی کرد.

در صورتی که شب گذشته فرصت همراه شدن با دیجیاتو و پوشش ویژه خبری اش را نداشته اید یا می خواهید به شکل خلاصه و کوتاه در جریان تمام اخبار مربوط به این رویداد قرار بگیرید، دعوت می کنیم این پست که چکیده ای از اخبار دیشب است را مطالعه کنید.

مهم ترین اتفاق خبری مراسم دیشب، در دقایق پایانی این رویداد رخ داد: معرفی یک اسپیکر هوشمند مجهز به سیری که می آید تا رقابتی مستقیم را با «آمازون اکو» و «گوگل هوم» آغاز کند.

این اسپیکر هوشمند از یک ردیف هفت تایی بلندگوهای توییتر بهره می گیرد و علاوه بر آنها، ساب ووفر 4 اینچی در مرکز استوانه و رو به بالا، صدای بیس عمیق و فراگیر را تولید می نماید. در این دستگاه از چیپست قدرتمند A8 استفاده شده تا با تشخیص هوشمند محیط و شرایط فضای اطراف و به لطف «آگاهی فیزیکی»، بهترین صدای ممکن ارائه شود.

از طرف دیگر دو دستگاه هوم پاد می توانند با یکدیگر همکاری کرده و تجربه صوتی را ارتقاء دهند. این اسپیکر در دو رنگ سفید و خاکستری از ماه دسامبر 2017 به قیمت 349 دلار وارد بازار خواهد شد.

اپل شب گذشته از نسخه ۲۰۱۷ کامپیوتر iMac رونمایی کرد که از نمایشگر رتینای بهبود یافته، گرافیک بهتر، پردازنده کیبی لیک و درگاه ارتباطی USB-C بهره می برد. اما در کنار کامپیوترهای به روز رسانی شده، یک iMac پرو با رنگ خاکستری هم معرفی شد که قیمت آن از ۵۰۰۰ دلار شروع می شود و همین موضوع به تنهایی حکایت از آن دارد که چنین محصولی برای کاربران عادی توسعه نیافته.

صفحه نمایش این کامپیوتر یکپارچه رزولوشنی برابر با 5K دارد و اپل سیستم خنک کننده جدیدی برای آن در نظر گرفته. پردازنده آن در نسخه پایه ۸ هسته ای از نوع Xeon است و مدل های بالاتر آن به پردازنده ۱۸ هسته ای نیز مجهز می شوند. ۴ ترابایت حافظه SSD، تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه ECC، درگاه ارتباطی Thunderbolt 3 و یک درگاه Ethernet ده گیگابایتی از سایر مشخصات این غول سخت افزاری اند.

اپل از سوی دیگر تمام کامپیوترهای مک خود را به پردازنده های کیبی لیک اینتل مجهز کرد. حالا قیمت مدل پایه iMac با نمایشگر ۲۱.۵ اینچی از ۱۰۹۹ دلار شروع می شود و مدل 4K مبلغ ۱۲۹۹ دلار قیمت خورده است. قیمت مدل پایه MacBook Pro هم ۱۲۹۹ دلار است.

طبیعتاً WWDC یک رویداد نرم افزاری است و اپل هم در این میان نسخه های جدید سیستم عامل های خود را معرفی کرد. مهم ترین سیستم عامل اپل هم iOS است که اکنون به نسخه یازدهم خود رسیده و قابلیت های جدیدی به آن اضافه شده که برخی از آنها توجه ها را به خود جلب کرده اند.

برای مثال قابلیت پرداخت فرد به فرد در Apple Pay یا افزایش کیفیت سیری در درک جملات و همچنین صحبت کردن. iOS 11 از سوی دیگر با کمک سیری اکنون می تواند کار ترجمه را هم برای شما انجام دهد؛ می توان به ترجمه به زبان های انگلیسی، چینی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی اشاره کرد.

ظاهر کنترل سنتر هم دست خوش تغییراتی شده: در نسخه تازه همه تنظیمات در قالب یک صفحه در اختیار کاربر قرار گرفته و دیگر نیازی به جستجو و اسکرول بین سه صفحه مختلف نیست.

اپل همچنین به سراغ بهبود Maps رفته تا شاید کاربران بیشتری از آن بهره بگیرند. این نرم افزار اکنون می تواند به شکل بهینه تری مسیرها را شمایی که در حال رانندگی هستید انتقال دهد و از طرف دیگر با فعال کردن Do Not Disturb در هنگام رانندگی، نوتیفیکیشن های اضافی را به اطلاعتان نمی رساند تا خطر تصادف برای شما کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر اپل حالا HEVC را به عنوان فرمت ویدیویی پیشفرض در اپلیکیشن دوربین انتخاب کرده و تصویربرداری JPEG هم دستخوش تغییراتی شده که حجم تصاویر در آیفون ها و آیپدها را به نصف کاهش می دهد.

کیت توسعه واقعیت افزوده یکی دیگر از بخش های هیجان انگیز مراسم اپل در شب گذشته بود. با استفاده از این کیت توسعه، ردیابی حرکات به شیوه ای بسیار سریع و پایدار انجام می شود و اشیاء مجازی به صورتی کاملاً طبیعی در محیط قرار می گیرند، نه اینکه همچون پلتفرم های مشابه روی هوا معلق باشند.

اپل حالتی بسیار ابتدایی از قابلیت های ARKit را به نمایش گذاشت و با بهره گیری از حسگرها و دوربین های آیفون یا آیپد، یک عدد فنجان را به شکلی طبیعی روی سطح یک میز قرار داد. با این حال می توان کاربردهای پیشرفته و پیچیده تری را نیز برای آن متصور شد.

نسخه ۱۰.۳ از macOS بهبود دهنده «سیرا» است که سال پیش رونمایی شد. اپلیکیشن های پیش فرض مانند ایمیل، تصاویر و البته سافاری همه بهبود داشته اند. همچنین اپل از سیستم مدیریت فایل جدید خود به نام APFS در این سیستم عامل استفاده کرده که جای +HFS را می گیرد.

در macOS High Sierra همچنین شاهد مهاجرت از استاندارد فشرده سازی ویدیویی قدیمی h.264 به h.265 هستیم. پشتیبانی از این استاندارد جدید به معنای توانایی پخش فایل هایی است که ضمن حفظ کیفیت، نسبت به نسخه ی قبلی ۴۰ درصد کم حجم تر هستند. ضمن اینکه سیستم عامل دسکتاپ اپل هم حالا از واقعیت مجازی پشتیانی می کند.

در جدید ترین نسخه watchOS، شاهد قابلیت های جدیدی برای واچ فیس ها هستیم که در میان آنها می توان به آپدیت بر اساس زمان و مکان، و واچ فیس مبتنی بر سیری اشاره کرد. این صفحه حالتی پویا و هوشمند دارد که اطلاعات را بر اساس رخدادهای ثبت شده در تقویم و دیگر اپلیکیشن ها به شما نشان می دهد.

یکی از مواردی که به بخش فعالیت های ورزشی اضافه شده، تمرینات متناوب است. همچنین می توان فعالیت دیگری را در حین اجرای یک تمرین ورزشی به سیستم اضافه کرد. همچنین اپل واچ از این به بعد با بهره گیری از فناوری NFC می تواند با تجهیزات ورزشی مجهز به این سیستم ارتباط برقرار کرده و آمار فعالیت کاربر مانند نرخ ضربان قلب یا شیب سطح دویدن را از آنها دریافت نماید. نسخه چهارم از watchOS در پاییز امسال ارائه می شود.

اپل پس از شایعات بسیار بالاخره از آیپد پروی ۱۰.۵ اینچی رونمایی کرد؛ محصولی که از یک چیپ A10X Fusion قدرت می گیرد و پردازش ها در آن به یک پردازنده ی ۶ هسته ای سپرده شده اند، در حالیکه یک GPU دوازده هسته ای امور گرافیکی را مدیریت می کند.

آیپد پروی جدید در عین حال از یک نمایشگر True Tone با ۵۰ درصد روشنایی بیشتر بهره می گیرد و ضمن پشتیبانی از ویدئوهای HDR، فناوری با نام ProMotion، توانسته میزان رفرش ریت (Refresh Rate) در آن را به ۱۲۰ هرتز برساند. برند ساکن کوپرتینو می افزاید در مجموع تغییرات صورت گرفته استفاده از اپل پنسل را لذت بخش تر و دقیق تر خواهند کرد، زیرا نرخ تاخیر عملکرد این گجت جانبی به ۲۰ میلی ثانیه کاهش یافته است.

قیمت مدل های ۱۰.۵ اینچی نیز از ۶۴۹ دلار آغاز خواهد شد و برای نمونه ی ۱۲.۹ اینچی این عدد به ۷۹۹ دلار می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • john smith
    john smith | ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

    خلاصه کنفرانس دیشب ?

    مرگ نواوری + بازی با سخت افزار

  • سید مجتبی یزدان خواه
    سید مجتبی یزدان خواه | ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

    اپل میدونه با اعتباری که استیو جابز براش کسب کرد و اون رو به این جایگاه رسوند الان یه سری طرفدار داره که هر محصولی بسازه اونا میخرن بنابراین دچار رکود محض شده و هیچ فناوری و نوآوری چشم گیری مثل رقبایش نداشته و فقط با ارائه یه سری تغییرات جزئی و بعضا بدردنخور و همچنین ارائه امکاناتی که رقبایش از جمله اندروید مدت ها پیش عرضه کرده بودن فقط تلاش در فریب دادن کاربراش و نگه داشتن اوضاع کنونی برای خودش بوده و از اونجایی که مطمئنه کاربران مذکور بی قید و شرط دستگاه هاش رو خواهند خرید روی اونها قیمت های خیلی بالا میگذاره.

  • محمد
    محمد | ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

    پس ios برای آیپد چی شد؟

  • Shahriar
    Shahriar | ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

    همچنین دیگه MacBook pro 2015 مدل 13 اینچ به فروش نمیرسه و فقط مدل 15 هست كه میشه خرید،مك پرو جدید با حافظه 128 جاشو گرفته

مطالب پیشنهادی