ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اطلاع کاربران از مضرات فضای مجازی و اصرار به حضور مداوم در آن

بر اساس تحقیقات جدیدی که در چین انجام شده، حدود 90 درصد از کاربران فضای مجازی علی رغم اطلاع از صدمات جسمی و روانی ناشی از استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی، مانند ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۴۵

بر اساس تحقیقات جدیدی که در چین انجام شده، حدود 90 درصد از کاربران فضای مجازی علی رغم اطلاع از صدمات جسمی و روانی ناشی از استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی، مانند بی خوابی، ضعف بینایی و از بین رفتن حریم خصوصی، همچنان به فعالیت در این فضا ادامه می دهند.

تعجبی ندارد که اکثر کاربران مذکور، جوانانی هستند که دهه سوم زندگی خود را تجربه می کنند. بنا بر پژوهش اخیر، این گروه به خوبی از مضرات حضور بیش از اندازه در فضای مجازی آگاهند اما با این حال، همچنان به صورت جدی در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند.

هرچند به دلیل دیوار آتش قدرتمند دولت چین و سانسور سنگین اینترنت، شبکه هایی نظیر فیسبوک، توییتر و واتس اَپ در این کشور فیلتر شده اند، اما پلتفرم های بومی با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهند.

به عنوان مثال شبکه اجتماعی Weibo ماه گذشته گزارش کرد 340 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که این عدد 10 میلیون بیشتر از آمار کاربران توییتر است. پیام رسان WeChat نیز که کارکردی مشابه واتس اَپ دارد، آمار 900 میلیونی از کاربران فعال خود را گزارش می کند.

عدم استفاده از فضای مجازی موجب افزایش سطح شادی می شود

البته آثار منفی شبکه های اجتماعی به کشور چین محدود نشده و بر اساس گزارش پژوهشگران، استفاده از فیسبوک احساس سلامت را در افراد مختلف کاهش می دهد. همچنین در تحقیق دیگری که از سوی موسسه شادی دانمارک انجام گرفت، مشخص شد خودداری از حضور در فضای مجازی ارتباط مستقیمی با افزایش سطح شادی در افراد دارد.

لازم به ذکر است شبکه های اجتماعی در کنار مضراتی مانند ضعیف شدن چشم ها و برهم خوردن نظم خواب، فوایدی چون آشنایی بیشتر با سبک زندگی دوستان و همچنین تقویت ارتباطات نیز دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • محمدرضا ترابی
    محمدرضا ترابی | ۱۸ خرداد ۱۳۹۶

    والا ما در فضای مجازی خطری به جز پلیس فتا و وزارت اطلاعات خودمون و برو بچ امنیت سایبری سپاه حس نمیکنیم!!!

  • محمودی
    محمودی | ۱۷ خرداد ۱۳۹۶

    درود به شرف فیس بوک

مطالب پیشنهادی