ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تویوتا به دنبال تعبیه پایشگر ضربان قلب در اتومبیل ها برای کاهش تصادفات است

رانندگی می تواند فعالیتی بسیار استرس زا باشد، بنابراین چندان جای تعجب ندارد که بسیاری از تصادفات رانندگی به خاطر بروز مشکلات پزشکی و از دست دادن کنترل اتومبیل توسط راننده به وقوع می پیوندند. ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۱۵

رانندگی می تواند فعالیتی بسیار استرس زا باشد، بنابراین چندان جای تعجب ندارد که بسیاری از تصادفات رانندگی به خاطر بروز مشکلات پزشکی و از دست دادن کنترل اتومبیل توسط راننده به وقوع می پیوندند. بروز حمله های قلبی به هنگام رانندگی، نه تنها برای خود راننده بلکه برای تمام افراد داخل جاده می تواند خطرناک باشد. بنابراین تویوتا اخیراً به تیمی از محققان دانشگاه میشیگان پیوسته تا سیستمی برای پایش ضربان قلب در اتومبیل ها فراهم آورد که به رانندگان درباره احتمالاً حملات قلبی هشدار می دهد.

تیم این پروژه که سرمایه گذاری اش برعهده مرکز تحقیقاتی امنیتی تویوتا بوده، کار خود را با بررسی چگونگی تعبیه سیستمی برای پایش همزمان وضعیت قلبی راننده شروع کرد. کیوان نجاریان، مدیر واحد تحقیقات پزشکی دانشگاه میشیگان می گوید: «تحقیقات هفت ماه به طول انجامید و ما چالش ها، راهکارهای احتمالی، گزینه های سخت افزاری و رویکردی الگوریتمی که می تواند احتمالاً مورد استفاده قرار گیرد را شناسایی کردیم.»

این پروژه حالا با دو چالش اصلی مواجه است. نخست، توسعه سیستمی درون اتومبیل که می تواند ریتم قلب راننده را پایش کند و نویزهای زائد داخل اتومبیل را از بین ببرد. اگرچه دستگاهی خارجی مانند نوعی پوشیدنی پزشکی می تواند این اطلاعات را به دست آورد، سناریوی ایده آل قرار دادن دستگاه پایشگر ضربان قلب در اتومبیل و تعبیه آن روی فرمان، صندلی یا کمربند است.

چالش دوم، توسعه الگوریتمی است که می تواند این اطلاعات را به صورت همزمان پردازش و پیش بینی کند که راننده قرار است از یک حمله قلبی رنج ببرد. این تیم قصد دارد دو یا سه سال دیگر صرف توسعه الگوریتم و سخت افزار کند و امید است که تا سال 2020 میلادی، به نتیجه برسد.

با افزایش تعداد راننده های مسن داخل جاده، خطرناک بروز حملات قلبی به هنگام رانندگی برکسی پوشیده نیست. اما با در نظرگیری پیشرفت روز افزودن اتومبیل های خودران، این سوال پیش می آید که آیا چنین پروژه ای ارزش وقت و زمانی که صرفش می شود را دارد؟ شاید تا 15 سال دیگر، حملات قلبی در اتومبیل ها باعث بروز هیچ تصادفی نشوند چون ما اصلاً در حال کنترل آنها نیستیم. در این صورت، اتومبیل صرفاً تغییر مسیر می دهد و راننده را به نزدیک ترین بیمارستان می برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی