ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

از ژیان تا لوتوس اسپریت؛ جالب ترین خودروهای راجر مور در نقش جیمز باند

جیمزباند را باید یکی از مهمترین فیلم ها در ژانر خود دانست و بدون شک راجر مور کسی است که با شخصیت و بازی تاثیر گذار خود این مجموعه را به شهرت و موفقیت فعلی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

جیمزباند را باید یکی از مهمترین فیلم ها در ژانر خود دانست و بدون شک راجر مور کسی است که با شخصیت و بازی تاثیر گذار خود این مجموعه را به شهرت و موفقیت فعلی رسانده است.

البته در کنار مور، نباید از نبوغ و خلاقیت ایده پردازان کلاسیک جیمزباند نیز غافل شد، افرادی که در پشت صحنه خودروهای اعجاب آوری را برای ربودن ذهن مخاطب خلق می کردند و بدین وسیله جیمز باند را به ماموری فراتر از سایرین همکاران خود مبدل می ساختند.

در این مطلب نگاهی کوتاه خواهیم داشت به زندگی راجر مور و مهمترین خودروهای همراه او در سری فیلم های جیمز باند.

 

راجر مور در 14 اکتبر 1927 در لندن دیده به جهان گشود. او که تنها فرزند خانواده خود بود، پس از سرگذشتی نسبتا پر فراز و نشیب بالاخره وارد دنیای سینما شد. تا اوایل دهه 70 میلادی وی تجربه حضور در سریال ها و فیلم های متعددی را پیدا کرد تا اینکه در سال 1973 به عنوان بازیگر نقش اول در سری فیلم های جیمز باند انتخاب شد.

او پس از هفت مرتبه ایفای نقش جیمز باند، در سال 1985 از این مجموعه خداحافظی کرد. از آن تاریخ تاکنون اگر چه وی در چند فیلم و سریال دیگر به ایفای نقش پرداخت، اما هیچ یک از آنها به اندازه سری جیمز باند معروف و محبوب نشدند.

وی که در سال های آخر عمر خود به انجام فعالیت های خیرخواهانه و همکاری با یونیسف روی آورده بود، چندی قبل در سن 89 سالگی به دلیل بیماری سرطان در سوئد دیده از جهان فرو بست.

لیلاند مینی موک 1972

شاید باورش کمی سخت باشد اما بعد از مدل های مختلف استون مارتین، لیلاند مینی موک که بر اساس خودروی مینی ساخته شده محبوب ترین اتومبیل حاضر در سری فیلم های جیمز باند محسوب می شود.

این خودرو در چهار قسمت از این فیلم هیجان انگیز حضور داشته و به لطف ابعاد جمع و جور و طراحی جذابش عملکردی متفاوت با سایر خودروهای جیمز باند را از خود به نمایش گذاشته است.

در واقع از آنجا که همواره بر روی ملیت انگلیسی جیمز باند تاکیدی ویژه وجود دارد، حضور پر رنگ خودروهای ساخت انگلستان در این مجموعه فیلم ها را می توان به حساب نوعی ملی گرایی و تبلیغ کالاهای انگلیسی گذاشت.

 

لوتوس اسپریت 1976

اسپریت مدل 1976 توسط جورجتو جیاجیوروی معروف خلق شده بود. این خودروی زیبا و آینده نگرانه که هیچ شباهتی به اتومبیل های دوران خود نداشت، می توانست آقای باند خوشتیپ را برای فرار از خطر به اعماق آب ها منتقل کند.

امروزه نیز در ایده های مشابهی شاهد تولید برخی خودروها با قابلیت حرکت در سطح و زیر آب هستیم، اما در میانه دهه 70 این ایده تقریبا بدیع بود و کمتر خودرویی توانایی شناور ماندن در سطح آب را داشت.

با این حال طراحان درگیر در پروژه این فیلم یک قدم از مرزهای مهندسی زمان خود فراتر رفته بودند و با تمهیدات ویژه ای بدنه لوتوس اسپریت را با ساختار فنی یک زیر دریایی کوچک ادغام کردند.

البته همانطور که حدس می زنید این لوتوس در عمل نمی توانست نقش یک خودرو واقعی را ایفا کند و با از دست دادن چرخ های خود عملا یک زیردریایی سبک با شکل ظاهری لوتوس اسپریت بود، اما همین پروژه نیز در آن زمان بودجه نسبتا زیادی معادل 100 هزار دلار را به خود اختصاص داد که براساس برآورد ها با نرخ های فعلی معادل رقمی در حدود 500 هزار دلار است.

جالب است بدانید که 6 دستگاه لوتوس اسپریت برای ساخت این فیلم مورد استفاده قرار گرفتند اما تنها یکی از آن ها تبدیل به زیر دریایی شد و این نمونه خاص به لطف محبوبیتش در سال 2013 با رقم غیر قابل پیش بینی 550 هزار پوند به یک کلکسیونر ناشناس واگذار شد.

رنو 11 1983

جیمز باند در میانه دهه هشتاد میلادی و هنگام تعقیب یک چترباز در پاریس به همه نشان داد که یک خودروی دیفرانسیل جلو برای موفقیت جز موتور، فرمان و تایر به چیز دیگری نیاز ندارد!

در واقع می توان جیمز باند را یکی از اولین ایده پردازان نصف کردن خودروهای دیفرانسیل جلو دانست، چرا که پس از این بدعت گذاری بسیاری از مجموعه های تلویزیونی و سینمایی از این شیوه برای جلب نظر مخاطبانشان استفاده کردند.

البته شاید اگر به جای رنو فرانسوی، پای یک خودرو انگلیسی در میان بود، ایده پردازان جیمز باند روش دیگری را بر می گزیدند اما می توان گفت که تکه تکه کردن خودروهای فرانسوی به لطف چنین ابتکاراتی در دهه های بعدی نیز ادامه یافت و جزئی جدا ناپذیر از بسیاری فیلم های سینمایی مبدل شد.

از نظر فنی این کار نسبتا راحت قابل انجام است و تنها باید ضمن مسدود کردن کانال های روغن ترمز، فکری به حال تعبیه یک منبع سوخت کوچک در بخش جلویی خودرو کرد، چرا که جز باک و مسیرهای سوخت رسانی رسانی و مدار روغن ترمز، تمامی اجزای فنی خودروهای دیفرانسیل جلو در بخش جلویی قرار گرفته اند و  بدین ترتیب رانندگی بدون وجود بخش انتهایی خودرو نیز امکان پذیر می شود.

ای ام سی Hornet 1974

بله، زمانی بود که جیمز باند باید از یک دستگاه AMC Hornet سرقتی برای خلق صحنه های هیجان انگیز تعقیب و گریز استفاده می کرد!

البته این تبلیغ برای کمپانی سازنده سودی نداشت چرا که برند آمریکایی AMC که با هدف رقابت با فورد، جنرال موتورز و کرایسلر تاسیس شده بود، در سال 1988 و پس از 29 سال فعالیت به انتهای حیات خود رسید.

با این وجود می توان پرش انجام شده با AMC هورنت در این فیلم را یکی از نمونه های شاخص در بدلکاری با خودرو عنوان کرد.

آلفارومئو GTV 6 1981

این خودروی ایتالیایی به دلیل ترانس اکسل عقب، سیستم ترمز منحصر به فرد inboard – که در آن دیسک های ترمز به جای چرخ ها بر روی محور چرخ ها نصب می شوند – و همچنین موتور V6 از توانایی های دینامیکی فوق العاده بالایی برخوردار بود.

به همین جهت در فیلم اختاپوس خودروهای پلیس که عمدتا ب ام و بودند، نتوانستند بر این آلفارومئوی خاص غلبه کنند و بدین وسیله فیلم های جیمز باند بار دیگر به محلی برای تبلیغ برند آلفارومئو مبدل شد.

جالب آنکه به لطف حضور GTV در این فیلم، فروش ماکت های این خودرو نیز افزایش یافت، چرا که بسیاری از مخاطبان جوان فیلم به داشتن یک GTV جیمز باندی در خانه ترغیب شده بودند.

لوتوس اسپریت توربو 1981

به احترام اسپریت زیردریایی، آقای مور یا همان جیمز باند در یکی از فیلم ها برای اجرای ماموریت با یک دستگاه لوتوس اسپریت توربو به اسپانیا رفت. اما در طول عملیات نیروهای شرور وی را مجبور کردند تا خودروی مورد علاقه خود را از بین ببرد.

پس از این اتفاق جیمز باند که راهی برای تبلیغ بیشتر با لوتوس نداشت ناچار به ژیان سواری شد.

سیتروئن 2CV 6 1981

سیتروئن 2CV که بعدها مدل ژیان نیز از آن مشتق شد، یکی از خاطره انگیرترین خودروهایی است که آقای مور در فیلم For Your Eyes Only پشت فرمان آن نشسته و به تعقیب ماموران سرویس امنیتی شوروی سابق که سوار بر پژو 504 بودند، پرداخت.

البته این اتفاق زمانی رخ داد که خودروی اصلی وی در جریان عملیات از بین رفت و وی مجبور شد از این اتومبیل فرانسوی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند.

آسیب دیدن شدید پژو 504 ها که در ایران نیز خودروهای شناخته شده و خاطره انگیز محسوب می شوند در این تعقیب و گریز و فرار زیبای ژیان سبک وزن و نرم یکی از سکانس های نوستالژیک تعقیب و گریز در تاریخ سینما را رقم زده است که البته به نابود شدن هر دو خودرو فرانسوی حاضر در این ماجرا منجر می شود.

اتوبوس AEC Regent III 1947

اگر چه این وسیله نقلیه برخلاف سایر گزینه ها چندان هیجان انگیز نیست، اما باز هم شایستگی حضور در این لیست را دارد.

باند در یکی از ماموریت های خود در یک جزیره تخیلی در کاراییب، با اعمال تغییراتی در بخش های مختلف بدنه این اتوبوس، عملکرد آن را تا حد زیادی بهبود بخشید. این اتوبوس دو طبقه در دهه 50 میلادی نقشی کلیدی در حمل و نقل عمومی و جابجایی شهروندان لندن ایفا می کرد، اما تا پیش از نمایش این فیلم، کمتر کسی می توانست چنین وسیله بزرگ و کُندی را به عنوان یکی از خودروهای مورد استفاده توسط جیمز باند تصور کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Solitude
    Solitude | ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

    جیمز باند=استون مارتین

  • only Nintendo
    only Nintendo | ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

    خدا رحمتش کنه راجر مور رو
    خیلی فیلم هاش قشنگ بود
    چقدر هم خوش قیافه بود

مطالب پیشنهادی