ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

آیا فارکرای 5 می تواند یک بیانیه سیاسی جدی ارائه دهد؟

هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که داستان نسخه بعدی سری فارکرای درباره یکی از جنجالی ترین مباحث روز کشور آمریکا باشد. بعد از نمایش تصویر شام آخر و تریلر رونمایی، می توان تقریباً ...

پویا پورنصیر
نوشته شده توسط پویا پورنصیر | ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که داستان نسخه بعدی سری فارکرای درباره یکی از جنجالی ترین مباحث روز کشور آمریکا باشد. بعد از نمایش تصویر شام آخر و تریلر رونمایی، می توان تقریباً حدس زد که در فارکرای 5 چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد.

عناوین قبلی این بازی اول شخص، بازیکن را به مکان های بکر و دست نخورده می برد؛ از طبیعت رشته کوه های هیمالیا گرفته تا محیط زیست کهن دوران انسان های نخستین، همه و همه از نظر بصری بازیکن را میخکوب کرده و در یک اتمسفر مخصوص به خود قرار می داد.

خط مشی نسخه فارکرای 5 کاملاً با نسخه های قبلی متفاوت است. انتخاب مکان بازی در کشور آمریکا و دست گذاشتن روی نقاط حساس فرقه ای - سیاسی، این موضوع را گواهی می دهد که فارکرای 5 می خواهد یک سری مفاهیم سیاسی را از طریق رسانه بازی های ویدیویی به بازیکنان منتقل کند.

ریسک پذیری شرکت یوبی سافت برای تغییر جهت سری فارکرای تا حدی قابل تقدیر است، اما پیاده سازی درست آن به درایت سازندگان بستگی دارد. فارکرای 5 می تواند درون مایه سیاسی اش را به درستی نمایان سازد و بینش درستی نسبت به وضعیت حال حاضر کشور آمریکا داشته باشد.

در همان حال، شاید شرکت یوبی سافت می خواهد از چنین موضوع داغی سو استفاده کرده و یک بازی سطحی از نظر داستانی تحویلمان دهد. بین این دو مسئله فرق بسیار زیادی وجود دارد و خود سازندگان نیز بر این موضوع واقفند.

اگر با مضمون «شما در برابر یک مشت افراطیون دیوانه» طرف باشیم فارکرای 5 می تواند تصویر اشتباهی از شرایط واقعی جامعه به شما نشان دهد.

برای اینکه فارکرای 5 بتواند این مفاهیم را به درستی ارائه دهد باید از وقایع تاریخی مستند الگوبرداری کند؛ وقایعی که در دوران خود جنجال های بسیاری به پا کرده بودند و سرتیتر روزنامه های خبری می شدند. ایده ایالت اشغال شده مونتانا و کشور خیالی Hope Country به هیچ وجه تصادفی نیست.

صحبت های Dan Hay، کارگردان بازی فارکرای 5، در این باره شنیدنی است. بعد از رونمایی رسمی، یک جلسه رسانه ای پشت درهای بسته برگذار شد که در آن دن هی توضیح داد واقعه «اِشغال پناهگاه ملی حیات وحش مِلهُوِر»، که سال 2016 در ایالت اورگِن اتفاق افتاد، یکی از منابع الهام ساخت بازی فارکرای 5 بوده است.

اعلامیه تند جدایی طلبان ایالت اورگن به دولت آمریکا

این مراسم با توضیحات دن هی درباره جنبش هایی با هدف تشکیل حکومت و یا دولت خودمختار شروع شد. بخشی از مردم یک منطقه قصد دارند قانون اساسی کشور آمریکا را نادیده گرفته، حکومتی خودمختار تشکیل داده و به کشور آمریکا اعلان جنگ دهند؛ آمریکایی که بر پایه «ایمان، آزادی، اسلحه» تشکیل شده است.

مسئله بزرگ این است که فرقه Eden's Gate فقط یک گروه میلیشیا نظامی معمولی نیست. تفکرات رادیکالی درباره دین و روز قیامت، جوهره فکری این فرقه را تشکیل می دهد.

محکوم کردن افراط گرایی بسیار ساده است و خیلی راحت می توان آن را تبدیل به دشمن اصلی کرد.

آن ها دنیای خیالی Hope Country را اداره می کنند. زمانی که شما، به عنوان نماینده پلیس، وارد کشور آن ها می شوید قاعدتاً با کیک و شیرینی از شما استقبال نخواهند کرد!

تعصب دینی اعضای فرقه به شدت در تریلرها و عکس ها خودنمایی می کند؛ از کاور شام آخر گرفته تا مردی که هفت گناه کبیره روی پشت آن حک شده، همه و همه نمایانگر افراطی گری اعضای این فرقه مذهبی - سیاسی است.

با وجود تمام این مسائل، داستان بازی به شدت سرراست است: شما به عنوان نماینده پلیس باید کشور «امید» را از چنگ اعضای شیطانی فرقه Eden's Gate نجات دهید.

برای اینکار باید درگیر «جنگ های هوایی» و یک سری سناریوهای هالیوودی دیگر شوید. آیا باید انتظار یک داستان پخته و یک پلات منطقی از فارکرای 5 داشت؟ شاید بهتر باشد هیجان و آدرنالین را در اولویت قرار دهیم، اما به قیمت فدا کردن یک داستان به یاد ماندنی؟ قاعدتاً جواب منفی است.

محکوم کردن افراط گرایی بسیار ساده است و خیلی راحت می توان آن را تبدیل به دشمن اصلی کرد؛ اما خلق یک آنتاگونیست (شخصیت منفی در یک داستان) با درنظرگرفتن مسائل اقتصادی - اجتماعی و حربه های سیاسی روز، کار بسیار سخت تری است.

با تمام این اوصاف، داستان اولیه فارکرای 5 که به مبارزه نیروهای پلیس با افراطیون ضد حکومت می پردازند، به تنهایی قابل توجه است. اگر سازندگان به ریزه کاری ها و مباحث کلیدی توجه نکنند، سوبرداشت از داستان می تواند تمام زحمات آن ها را به باد دهد؛ خصوصاً آنکه خشونت از المان های کلیدی بازی است.

از طرفی پرداختن بیش از حد به المان های روایی، مانع از لذت بردن کامل بازیکن می شود. هر چه باشد، فارکرای یک بازی شوتر است و گیم پلی در درجه اول اهمیت قرار دارد.

با نگاه دقیق تر به تاریخ کشور آمریکا، می بینیم که حادثه ویکو درسال 1993 شباهت بیشتری به داستان بازی فارکرای 5 دارد؛ سالی که 80 نفر از اعضای فرقه داودیه توسط ارتش کشور آمریکا و نیروهای اف بی آی قتل عام شدند.

دیوید کورش، رئیس فرقه داودیه نیز از جمله افراد کشته شده بود. در واقعه اِشغال پناهگاه ملی حیات وحش مِلهُوِر، موضوع اصلی درگیری میان دولت فدرال و دولت ایالت بود، اما کورش یک رهبر رادیکالی بود. با اینکه به طور رسمی تایید نشده، اما دیوید کورش متهم به انبارکردن سلاح غیرقانونی و نگهداری از «عروس» های زیر سن قانونی شد.

نقل قول از دیوید کورش: «اگر انجیل حقیقت داشته باشد، پس من مسیح هستم.»

یک سال قبل از حادثه ویکو، جنجال دیگری در روبی ریدج ایالت آیداهو رخ داد. مردی به نام رَندی ویوِر به همراه خانواده اش، به خاطر عقاید مذهبی عجیب غریبشان از جامعه خود طرد شدند و به این منطقه ایزوله مهاجرت کردند.

خانواده ویور متهم به داشتن سلاح گرم غیرقانونی شدند اما در دادگاه حضور نیافتند. به همین دلیل، پلیس کشور آمریکا وارد محوطه زندگی خانواده ویور شده و شروع به تیراندازی کردند.

فرزند و همسر رندی ویور طی این عملیات کشته شدند. این واقعه منجر به جنجال های بسیاری شد. مردم بسیاری به این اقدام پلیس اعتراض کردند و بزرگنمایی خانواده ویور به عنوان یک تهدید را دروغی بیش نمی دانستند.

آخرین تصویر از ویکی ویور، همسر رندی، قبل از آنکه توسط اسنایپر مورد هدف گلوله قرار بگیرد.

موفقیت فارکرای 5 در نشان دادن تصویر واقعی جدایی طلبان کشور آمریکا به دو فاکتور بستگی دارد: ساختار فرقه Eden's Gate و موقعیت شما در Hope Country.

اگر هنگام رویارویی با اعضای فرقه با یک سری افراد تک بعدی طرف نباشیم و از طرف دیگر گیم پلی بازی شما را وادار به تحقیق و ماجراجویی درباره ریشه به وجود آمدن چنین فرقه هایی کند، آن وقت یوبی سافت توانسته وظیفه خود را در قبال جدایی طلبان به درستی ادا کند

اگر توسعه دهندگان فرصتی به وجود بیاورند که نقش دولت در این زمینه و برخورد خشونت آمیزی که با گروه های رادیکال و جدایی طلبان می شود زیر ذره بین قرار گیرد، آن وقت فارکرای 5 قطعاً یک بازی تاثیرگذار خواهد بود.

در غیر این صورت، اگر با مضمون «شما در برابر یک مشت افراطیون دیوانه» طرف باشیم فارکرای 5 می تواند تصویر اشتباهی از شرایط واقعی جامعه به شما نشان دهد.

ساده سازی بیش از حد مسائل به دلیل ماهیت رسانه ای فارکرای (یک بازی ویدیویی، نه یک مستند تاریخی) نه تنها هیچ کمکی به بازیکن نمی کند، بلکه پتانسیل جذاب آن را نیز به ورطه نابودی می کشاند و فارکرای 5 زیرسایه نسخه سوم و یاحتی چهارم قرار می گیرد.

فارکرای 5 در تاریخ بیست و هفتم فوریه برای سه پلتفرم پلی استیشن 4، اکس باکس وان و کامپیوترهای خانگی منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Arman1377
    Arman1377 | ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

    من بازی farcry 3 رو واقعا دوست داشتم و جزو تجربیات خوبم از بازی های کامپیوتری ولی من تا قسمتی بازی کردم که واقعی بود و یه جایی زامبی و غول و ... بود بازی نکردم و بازی رو پاک کردم !!
    به شدت از زامبی تو بازی ها بدم میاد !! چی هستن آخه ؟!!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی