ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان موفق به تولید نخستین آهنربای دو بعدی در جهان شدند

حتماً تاکنون در مورد گرافن شنیده اید. ماده ای شگفت انگیز با ضخامتی فوق باریک که تنها از یک لایه اتم کربن تشکیل شده و از گرافیت مشتق می شود. حالا محققان دانشگاه واشنگتن و ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

حتماً تاکنون در مورد گرافن شنیده اید. ماده ای شگفت انگیز با ضخامتی فوق باریک که تنها از یک لایه اتم کربن تشکیل شده و از گرافیت مشتق می شود. حالا محققان دانشگاه واشنگتن و MIT موفق به توسعه نازک ترین آهنربای تولید شده به دست انسان شده اند.

گفتنی است ضخامت آهنربای مورد اشاره به قدری کم است که می توان آن را به عنوان نخستین آهنربای دو بعدی دنیا شناخت که ضخامت آن را تنها یک اتم تشکیل می دهد. این محصول تازه از آن جهت به صورت دو بعدی کارآمد است که الکترون ها قادر هستند تنها روی صفحه متشکل از اتم ها حرکت کنند؛ درست همانند مهره ها روی صفحه شطرنج.

آهنربای توسعه یافته دارای ضخامتی برابر با یک اتم است

لازم به اشاره است تاکنون هیچ آهنربای سه بعدی نتوانسته بود پس از تبدیل شدن به یک صفحه اتمی تنها، خاصیت مغناطیسی خود را حفظ کند.

اما شاید با از خود بپرسید تولید یک آهنربای دو بعدی چه اهمیتی خواهد داشت؟ باید گفت که محصول توسعه یافته در آینده می تواند در ساخت کامپیوترهای کوانتومی قدرتمندتر مورد استفاده قرار گیرد. بنابر گفته «Xiaodong Xu»، یکی از اساتید دانشگاه واشنگتن، «در واقع آهنرباها کاربردی حیاتی در فناوری های مرتبط با ذخیره سازی اطلاعات و حسگرها خواهند داشت. به عنوان مثال می توان از آنها در ساخت هارد دیسک های مدرن بهره برد.»

ناگفته نماند نخستین آهنربای دو بعدی دنیا از طریق فرآیندهای صورت گرفته روی ماده فرومغناطیسی کروم (III) یدید مشتق شده است. نکته قابل توجه این است که امواج مغناطیسی تولید شده توسط آهنربا، زمانی که ضخامت لایه ها به دو اتم می رسد از بین می روند و موقعی که ضخامت به سه اتم رسید، دوباره ظاهر می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی