ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

پتنت جدید فیسبوک: استفاده از دوربین دستگاه ها برای تشخیص احساسات کاربران

انتقال احساسات هنگام چت کردن و ارتباطات کتبی، در اکثر مواقع به خوبی انجام نمی شود که البته این موضوع در سال های اخیر با اضافه شدن اِموجی ها، استیکرها و به تازگی نیز GIF ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

انتقال احساسات هنگام چت کردن و ارتباطات کتبی، در اکثر مواقع به خوبی انجام نمی شود که البته این موضوع در سال های اخیر با اضافه شدن اِموجی ها، استیکرها و به تازگی نیز GIF ها به نرم افزارهای پیام رسان، تا حدودی برطرف شده است.

فیسبوک از طریق دوربین، کیبورد و صفحه لمسی احساسات کاربر را تشخیص می دهد

اما فیسبوک به این مقدار راضی نیست و بر اساس اطلاعات پتنت هایی که اخیراً منتشر شده، قصد دارد با تحلیل داده های به دست آمده از دوربین، کیبورد و صفحه لمسی احساسات کاربر را تشخیص داده و به صورت خودکار، اقدام به تغییر فونت و حتی ارسال اِموجی های مربوط کند.

پتنت های مورد بحث که در سال های 2014 و 2015 به ثبت رسیده اند، فناوری تشخیص احساسات کاربر را شرح می دهند ولی هرکدام از این سه پتنت، به شکل متفاوتی از تکنولوژی مذکور استفاده خواهد کرد.

پتنت اول که برای بخش پیام های فیسبوک طراحی شده، از طریق تشخیص نحوه تعامل کاربر با کیبورد، صفحه لمسی و سایر ابزارهای ورودی کار می کند. فاکتورهایی مانند سرعت تایپ، میزان فشار اعمال شده توسط انگشتان و حرکت دستگاه در محیط می توانند نشانه هایی از احساسات کاربر را به سیستم انتقال دهند.

پیام رسان نیز با دریافت این داده ها، شکل و اندازه فونت و سایر ویژگی های بصری را با توجه به احساسات کاربر و در جهت افزایش بار مفهومی پیام، تنظیم می کند.

فیسبوک با تشخیص احساسات کاربر، محتوای نمایش داده شده را تا حد ممکن شخصی سازی می کند

پتنت دوم اما احساسات را از طریق دوربین سلفی یا وب کم دستگاه تشخیص می دهد و با ذخیره سازی داده های جمع آوری شده از کاربر، «News Feed» را شخصی سازی کرده و محتواهای مورد علاقه بیشتری را برای وی به نمایش در می آورد. کارکرد مذکور همچنین قادر است اطلاعات آنالیز شده و کابردی بیشتری درباره مطالب جالب برای مخاطبان را در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار دهد.

البته پتنت مورد بحث در زمینه حفظ حریم خصوصی با مسائلی رو به روست چرا که برای استفاده از قابلیت مورد اشاره در آن، نیازی به فعال کردن دوربین توسط کاربر نیست و اپلیکیشن به صورت منفعلانه و بدون آگاهی مالک دستگاه، از دوربین استفاده خواهد کرد.

سومین پتنت فیسبوک نیز از همان فناوری تشخیص چهره در پتنت دوم بهره می گیرد؛ ولی با این تفاوت که داده های موجود را برای انتخاب شبیه ترین اِموجی به حالت چهره کاربر مورد استفاده قرار می دهد. البته پتنت مورد بحث علاوه بر تشیص اخم و لبخند، ژست های مختلف و علائم دست را نیز تشخیص داده و این موارد را نیز در انتخاب اِموجی لحاظ می کند.

همانطور که می دانید قرار نیست هر پتنتی که ثبت می شود در نهایت به محصول تبدیل گردد اما با این حال، پتنت ها چشم انداز خوبی از خط مشی شرکت های مختلف را به نمایش می گذارند.

در نهایت پتنت های جدید علی رغم ارائه راهکارهایی برای ساده سازی فرآیند ارتباطات اینترنتی، احتمالاً به دلیل نحوه استفاده از دوربین و وب کم، مورد انتقاد فعالان حوزه حریم خصوصی قرار گرفته و افراد بیشتری را به پیروی از مارک زاکربرگ (مدیر عامل فیسبوک) برای پوشاندن دوربین جلو با برچسب ترغیب خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی