ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: داک سامسونگ دکس استیشن [به همراه بررسی ویدیویی]

همه ی ما یک تلفن هوشمند در جیب داریم که به خوبی از عهده ی انجام امور روزمره بر می آید، اما به منزل یا محل کار که می رسیم، ابزار موبایل را کنار گذاشته ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

همه ی ما یک تلفن هوشمند در جیب داریم که به خوبی از عهده ی انجام امور روزمره بر می آید، اما به منزل یا محل کار که می رسیم، ابزار موبایل را کنار گذاشته و فعالیت خود را با کامپیوترهای شخصی پی می گیریم.

غیر از اپل که بارها مخالفت خود را با این موضوع اذعان داشته، تولید کنندگان متعدد دیگری اعتقاد دارند می توان دو پلتفرم موبایل و دسکتاپ را یکپارچه ساخت و با یک ابزار واحد، هر دو را بسته به موقعیت مورد استفاده قرار داد.

تا اینجا موضوع کاملاً منطقی به نظر می رسد و حداقل روی کاغذ چنین ایده ای زمینه ی پر رنگی برای موفقیت دارد، اما جالب اینکه وقتی به عمل می رسیم، با وجود تلاش های بسیار زیاد تولید کنندگان مختلف، هنوز هم همه ی ما پس از رسیدن به محل ثابت ترجیح می دهیم ابزار موبایل را کنار گذاشته و استفاده از کامپیوتر شخصی را آغاز کنیم.

تاکنون شرکت های متعددی شانس خود را در این زمینه آزموده و همگی با محصول ناموفق خود از میدان به در شده اند، از Astrix موتورولا گرفته تا Lifebook 2013 فوجیستو، Elite x3 اچ پی، Liquid Jade Primo و حتی لومیا ۹۵۰ مایکروسافت از جمله تلاش های ناموفق پیشین به حساب می آیند که در کسب سهم از بازار ناکام باقی مانده اند.

با وجود همه ی این تجارب، سامسونگ به عنوان بزرگترین تولید کننده در دنیای موبایل، صدها میلیون تلفن هوشمند در جیب کاربران سراسر جهان دارد و تعجبی نیست که می خواهد بدون توجه به شکست های قبلی، شخصاً وارد میدان شده و تلاش کند موبایل هایش قادر باشند نقش کامپیوتر کاربران را هم بر عهده گیرند.

شرکت کره ای برای این منظور همراه با پرچمداران اخیر خود از یک داک به نام DeX Station پرده برداشت که تلفن هوشمند شما را به مانیتور، کیبورد و ماوس متصل می کند و تجربه ای مشابه کامپیوترهای شخصی در دنیای اندروید فراهم می آورد.

در ادامه با بررسی داک دکس استیشن همراه باشید تا ببینیم ویژگی های محصول ۱۵۰ دلاری سامسونگ و گستره ی پرتعداد کاربران این شرکت، برای از هم گسیختن طلسم زنجیره ی شکست های پیشین کفایت می کند یا تولید کننده کره ای هم در نهایت، به رقبای نه چندان خوش اقبال خود خواهد پیوست.

بررسی ویدیویی

طراحی و امکانات

داک دکس طراحی جمع و جوری دارد و در نگاه اول یک اسپیکر بلوتوث با اندازه نه چندان بزرگ به نظر می رسد، اما کافی است بخشی که روی بدنه با فلش مشخص شده را فشار دهید تا به شکل کشویی کنار رفته و محل قرار دادن تلفن هوشمند نمایان شود.

در این حالت حالا با محصولی مواجه هستیم که ظاهر یک داک شارژ بی سیم را تداعی می کند، اما اگر دستگاه را در دست بگیرید وزن ۲۲۶ گرمی آن بیشتر از چیزی به نظر می رسد که از ظاهر دستگاه توقع دارید، یعنی چیزی حدود ۷۰ گرم بیشتر از گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) که البته باز هم برای محصولی قابل حمل مناسب محسوب می شود.

در مرکز طراحی دایره شکل یک درگاه USB-C وجود دارد که تلفن هوشمند روی آن قرار می گیرد. درگاه های موجود هم پشت بدنه هستند، از جمله یک درگاه شبکه ۱۰۰ مگابیتی، دو USB 2.0 نوع A برای اتصال ماوس، کیبورد یا دانگل بی سیم، یک HDMI با پشتیبانی از ویدیوهای UHD 4K و یک USB نوع C برای اتصال شارژر موبایل پرچمدار سامسونگ.

وجود درگاه ها پشت بدنه کمک می کند سیم ها را پس از اتصال از جلوی دست مخفی کنید. در این قسمت ضمناً سوراخ های هواکش به چشم می خورد که در صورت افزایش درجه حرارت، به کمک فن موجود در بدنه وظیفه ی خنک کردن داک دکس را بر عهده دارند.

بر خلاف محصولی مثل Display Dock مایکروسافت (بررسی دیجیاتو) که شبیه یک هاب USB طراحی شده بود، داک دکس استیشن سامسونگ واقعاً مثل یک پایه برای قرار دادن تلفن هوشمند و شارژ همزمان آن عمل می کند و از این نظر نسبت به رقیب آمریکایی برتری دارد.

اما آیا از نظر نرم افزاری هم محصول شرکت کره ای می تواند به رقیب مبتنی بر ویندوز برتری داشته باشد؟ از شما دعوت می کنیم برای رسیدن به پاسخ با ادامه ی مطلب همراه باشید.

راه اندازی و عملکرد

برای راه اندازی داک دکس استیشن علاوه بر پرچمداران اخیر سامسونگ، به ۲ کابل احتیاج دارید که هیچ یک داخل بسته بندی این دستگاه وجود ندارند. یک HDMI برای انتقال تصویر و کابل برق که قاعدتاً شارژر موبایل پرچمدار شما خواهد بود.

فراموش نکنید که با قرار گرفتن موبایل رو داک نمایشگر موبایل خاموش می شود و دیگر امکان استفاده از رابط کاربری لمسی دستگاه وجود ندارد، در نتیجه برای استفاده از دستگاه لازم است یک ماوس و کیبورد به دکس متصل کنید.

اولین محدودیت دستگاه در اینجا نمایان می شود چرا که تنها ۲ درگاه USB روی بدنه وجود دارد که با اتصال ماوس و کیبورد هر دو از دسترس خارج خواهند شد. ضمناً توجه داشته باشید که در صورت استفاده از ماوس و کیبورد بیسیم لازم است آنها را پیش از قرار دادن موبایل رو داک با دستگاه جفت کنید چرا که پس از آن رابط لمسی از دسترس خارج می شود.

محدودیت دوم هم این است که داک دکس استیشن اسپیکر یا خروجی هدفون ندارد. وقتی گلکسی اس ۸ را روی داک خود قرار می دهید، ۲ راه برای پخش صدا وجود خواهد داشت، یکی انتقال صدا به اسپیکر یا جک هدفون مانیتور شما و دیگری اینکه اسپیکر خود گلکسی اس ۸ را مورد استفاده قرار دهید. در این حالت اسپیکر زیر بدنه ی موبایل به داک چسبیده و عملاً فضای چندانی برای پخش صدا ندارد، جک ۳.۵ میلی متری که در این بخش قرار دارد هم طبعاً قابل دسترس نیست.

اما از این محدودیت ها که عبور کنید، پس از چند بار زدن دکمه ی next راه اندازی اولیه دستگاه به پایان می رسد. از این به بعد کافی است تلفن هوشمند را روی پایه قرار دهید تا چند ثانیه بعد تصویر رابط کاربری دستگاه روی مانیتور ظاهر شود.

به لطف سادگی طراحی و توضیحات سازنده، از همان ابتدای ورود با عملکرد هر بخش آشنا می شوید و مفهوم دشوار یا غیر قابل فهمی به چشم نمی خورد. آیکون برخی برنامه های پیشفرض ضروری مثل فایل منیجر، مرورگر اینترنت، ایمیل گالری و بخش تنظیمات در سمت چپ صفحه همان جایی که توقع می رود ردیف شده اند.

پایین صفحه نواری وجود دارد که سمت چپ آن به ۳ دکمه ی ناوبری محیط اندروید اختصاص یافته و بخش میانی برای نمایش اپلیکیشن هایی که در حافظه باز هستند اختصاص دارد.

در گوشه ی پایین سمت راست هم نوتیفیکیشن ها، تنظیمات سریع، ساعت، درصد باتری و موارد اینچنینی را مشاهده می کنید. طراحی برخی نرم افزارها از جمله اپلیکیشن های پیش فرض دستگاه، برای استفاده به شکل رومیزی بهینه شده اند و موارد دیگر با همان رابط کاربری موبایل روی تصویر اجرا می شوند.

دکس استیشن به لطف این ویژگی ها به خوبی می تواند از عهده ی عملکردهای روزمره بر آید. پس از قرار دادن موبایل روی داک دکس حتی می توانید با اسکنر چهره قفل دستگاه را باز کنید و روی صفحه ی مانیتور به برقراری تماس تلفنی بپردازید. این محصول ضمناً در بنچمارک Geekbench 4 امتیاز ۶ هزار را کسب کرد که در مقایسه با یک رقیب اندرویدی مثل Lenovo Yoga Book دو برابر بیشتر به حساب می آید.

قدرت چیپست ۸ هسته ای دستگاه در مجموع برای اجرای چند اپلیکیشن به همزمان کافی به نظر می رسد و غیر از تاخیر های گهگاه، مشکل عمده ای از این نظر به چشم نمی خورد. هرچند وجود چندین پنجره روی تصویر به این معنا نیست که دقیقاً چیزی مشابه ویندوز در اختیار دارید و محدودیت هایی هم وجود دارد که برای استفاده از دستگاه باید با آنها آشنا باشید.

محدودیت ها

اولین محدودیتی که گریبان من را گرفت این بود که قصد داشتم این بررسی را به شکل کامل با استفاده از دکس استیشن انجام دهم، اما ظاهراً داک سامسونگ حداقل فعلاً از کیبورد فیزیکی فارسی پشتیبانی نمی کند، در نتیجه لازم است برای تایپ فارسی از کیبورد گرافیکی روی تصویر استفاده کنید.

مشکل دیگر محدودیت تعداد اپلیکیشن هایی است که از رابط کاربری دسکتاپ داک دکس پشتیبانی می کنند. برای مثال بازی هایی را تصور کنید که مبتنی بر صفحه ی لمسی موبایل شما طراحی شده اند و حالا انجام آنها با ماوس و کیبورد و مانیتور لطفی ندارد. هنگام اجرای چنین اپلیکیشن هایی که کم تعداد هم نیستند، با این پیام مواجه می شوید که احتمالاً برخی از قابلیت های نرم افزار روی دکس قابل استفاده نخواهند بود.

برخی اپلیکیشن پر طرفداری مثل یا اسپاتیفای هم در دکس جایی ندارد که این مشکل را تا حدی می توانید با استفاده از نسخه ی مبتنی بر وب آنها جبران کنید. البته من به دلیل محدودیت های نسخه وب ترجیح دادم از یوتوب برای پخش موسیقی حین استفاده از دکس استفاده کنم که در اینجا محدودیت دیگری نمایان شد.

داک دکس استیشن در آن واحد تنها می تواند یک فایل ویدیو را پخش کند و حداکثر رزولوشن قابل نمایش هم Full HD خواهد بود. وقتی فایلی در پس زمینه در حال پخش باشد، به احتمال زیاد حین مرور وب با تبلیغات ویدیویی وب سایت ها مواجه می شوید که بر اساس رویه اخیراً مرسوم دنیای وب به شکل خودکار پخش آنها شروع می شود. در این حالت پخش ویدیوی پس زمینه متوقف شده و ویدیوی تبلیغاتی جای آن را می گیرد.

اجرای دو بازی به شکل همزمان در کنار هم نیز امکان پذیر نیست، البته نه به دلیل محدودیت توان سخت افزاری که گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) حد مناسبی از آن را داراست، بلکه به دلیل ساز و کار پلتفرم اندروید.

در حقیقت باز کردن هر اپلیکیشن جدید باعث به خواب رفتن قبلی ها می شود و الزاماً هر نرم افزاری که روی صفحه مشاهده می کنید و در پایین صفحه لیست شده در پس زمینه فعال نخواهد بود. کافی است از اپلیکیشن پیام رسان به مرورگر اینترنت بروید و برگردید، مشاهده می کنید که اپلیکیشن پیام رسان در پس زمینه پیام های دریافتی شما را بروزرسانی نکرده است.

علاوه بر این تعداد اپلیکیشن هایی که برای پلتفرم دکس بهینه شده باشند در مجموع چندان زیاد نیست و عموماً برخی از نرم افزارهای پیش فرض سامسونگ و چندتایی از ساخته های گوگل مثل Gmail و البته مجموعه نرم افزاری آفیس ۳۶۰ را شامل می شود. البته برخی موارد مثل Word یا Excel عملاً نسخه ی تبلت هستند که حالا می توانید اندازه ی پنجره ی آنها را تغییر دهید.

گذشته از اپلیکیشن های مایکروسافت، برخی اپلیکیشن های نسبتاً حرفه ای مثل Adobe Lightroom یاPhotoshop Express هم از قابلیت تغییر اندازه ی نمایشگر پشتیبانی می کنند. اما در این میان برخی اپلیکیشن بسیار پر طرفداری مثل فیسبوک شانس آن را نداشته که روی دکس با اندازه یا طراحی متفاوت نسبت به نسخه ی موجود روی موبایل شما اجرا شود.

یک موضوع مهم دیگر هم اینکه باید توجه داشته باشید هنگام قرار دادن یا برداشتن موبایل سامسونگ روی دکس، اپلیکیشن های باز بسته خواهند شد، پس باید هربار پیش از انجام این کار فعالیت های خود را ذخیره سازی کنید.

اگر بخواهید فایلی را به یکی از اپلیکیشن ها انتقال دهید، انجام این کار با کشیدن و رها کردن (drag & drop) در پلتفرم دکس استیشن وجود نخواهد داشت.

یک مورد جالب اینکه هرچند سامسونگ روی بسته بندی دکس به پشتیبانی درگاه HDMI از رزولوشن UHD 4K اشاره کرده است، اما حداکثر رزولوشنی که دستگاه پخش می کند Full HD است و پخش رزولوشن های بالاتر به کاهش کیفیت منجر خواهد شد.

سامسونگ ضمناً می گوید فقط مانیتورهایی که از فناوری HDCP پشتیبانی می کنند قادر به استفاده از داک دکس خواهند بود، اما مشکلی از این نظر برای ما وجود نداشت و هر مانیتور یا تلویزیونی که برای بررسی امتحان کردیم قابل استفاده بود.

اگر به پلتفرم ویندوز احتیاج داشته باشید امکان اجرای آن به شکل ریموت روی شبیه سازهایی مثل Amazon WorkSpaces یا استفاده از یک اپلیکیشن مبتنی بر remote desktop وجود دارد (غیر از اپلیکیشن خود مایکروسافت که روی دکس پشتیبانی نمی شود). اما برای این منظور به اطلاعات فنی و امکانات بیشتری احتیاج دارید که چنین قابلیتی را به کاربران حرفه ای تر محدود می کند. در صورت راه اندازی چنین سیستمی، می توانید ویندوز ۱۰ را به شکل کامل اما از راه دور، با کمی تاخیر و پرش روی یک پنجره ی تمام صفحه در اختیار داشت باشید.

آخرین نکته هم اینکه ظاهراً دکس فقط با آداپتور های مجهز به شارژ سریع سامسونگ کار می کند و استفاده از آداپتور موبایل جی ۵ و محصولات دیگر موفقیتی در پی نداشت، اما هیچ آداپتوری در بسته بندی دکس وجود ندارد و برای این منظور لازم است شارژر موبایل خودتان را به دستگاه اختصاص دهید.

در پایان باید توجه داشته باشیم که بیشتر این محدودیت ها نرم افزاری هستند و وجود آنها در ابتدای حیات هر محصول جدیدی طبیعی به حساب می آید. البته انتظار می رود شرکت سازنده به مرور با انتشار بروزرسانی چنین کمبودهایی را مرتفع و قابلیت های جدیدی هم به دستگاه اضافه نماید.

برخی محدودیت های سخت افزاری دستگاه هم با اندکی هزینه ی بیشتر قابل رفع هستند، از جمله کمبود تعداد درگاه های USB که با هاب حل می شود و اتصال دستگاه به مانیتورهای قدیمی که با تبدیل HDMI به DVI یا VGA قابل انجام است. هر دو این راه حل ها را حین انجام بررسی امتحان کردیم و کارکرد بدون مشکل آنها مشخص شد، اما متاسفانه برای تایپ فارسی با کیبورد فیزیکی موفقیتی نداشتیم.

جمع بندی

این همه ی محدودیت هایی بود که هنگام استفاده از دکس با آنها مواجه بودیم. با این وجود لازم است اذعان کنیم که انجام همه ی عملکردهای روزمره با این محصول امکان پذیر است.

اگر فعالیت شما در حد مرور وب، مطالعه، پخش ویدیو و موسیقی، ارسال ایمیل یا ویرایش فایل های مجموعه آفیس به شکل ابری باشد، داک دکس استیشن از پس همه ی اینها بر می آید. عملکرد ماوس و کیبورد و اجزای رابط کاربری مثل یک کامپیوتر عادی روان است و تاخیر و مشکلی به چشم نمی خورد که استفاده از داک سامسونگ را دشوار کند.

اما کاری که دکس انجام می دهد عملاً بسیار ساده است. این محصول در حقیقت یک مانیتور جانبی و ماوس و کیبورد به موبایل شما اضافه می کند تا انجام امور روزمره ساده تر از اجرای آنها روی موبایل باشد.

کافی است داک را در محل مورد نظر خود تعبیه کنید، حالا دیگر هر وقت پشت میز می شینید، کافی است موبایل را روی دکس قرار دهید و از رابط کاربری دستگاه به شکل کامپیوتر رومیزی استفاده کنید.

اما اگر می خواهید نرم افزارهای حرفه ای پلتفرم های دسکتاپ را استفاده کنید، هنوز هم هیچ موبایلی در دنیای اندروید نیست که قادر باشد به شکل کامل جای کامپیوتر شخصی شما را بگیرد.

هرچند اپلیکیشن ریموت دسکتاپ خود مایکروسافت پشتیبانی نمی شود، اما راه حل های برای اجرای ویندوز از راه دور وجود دارد. البته این روش ها تا حدی دشوار هستند و به دلیل تاخیر و محدودیت های مختلف بیشتر راه حل هایی موقتی به نظر می رسند، نه روشی برای آوردن ویندوز ۱۰ به موبایل اندرویدی سامسونگ.

داک دکس ضمناً در حال حاضر تنها از گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس پشتیبانی می کند. اگر یکی از این دو محصول را دارید، می توانید با پرداخت ۱۵۰ دلار دیگر، امکان اضافه کردن ماوس و کیبورد و مانیتور جانبی را برای موبایل پرچمدار خود فراهم کنید.

در حقیقت سامسونگ اعتقاد دارد وجود داک دکس در محل هایی که نیاز دارید، با هزینه ی کمتر نیاز شما را به خرید لپ تاپ مرتفع می کند. اما در واقعیت موفقیت دستگاه در گروی این خواهد بود که شرکت سازنده اپلیکیشن های بهینه ی بیشتری برای پلتفرم جدید فراهم آورده و محدودیت های آن را در مقایسه با کامپیوترهای شخصی هرچه کمتر کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • mohammad reza farahani
    mohammad reza farahani | ۳ تیر ۱۳۹۶

    همین رو ماکروسافت رو ویندوز فون زده خیلی هم بهتره عملکردش
    نیاز به داک به اون بزرگی هم نداره
    سامسونگ فقط بلده تقلید از کار دیگران رو بزرگنمایی کنه ? ?

  • Ali Rahmanian
    Ali Rahmanian | ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

    امکانش هست که بلک بری کی وان را بررسی کنید؟؟

  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

    یه برنامه هست توی گوگل پلی به نام Farsi hardware keyboard layout که برای افزودن زبان فارسی به کیبورد فیزیکی است، لطفاً اون را هم امتحان کنید.

    • reza_zarchi
      reza_zarchi | ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

      ضمناً از اپلیکیشن External Keyboard Helper Pro هم میشه برای اضافه کردن فارسی به کیبورد فیزیکی متصل به داک استفاده کرد.

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

    دستگاه صرفا نسخه اولیه و تستی به نظر میرسه و قابلیت هاش باید در نسخه های بعدی به بلوغ برسه
    هروقت بتونن نرم افزار هایی مثل افیس کامپیوتر رو کامل اجرا کنن من لازمم میشه یکی

  • SaSaN EkRaMi
    SaSaN EkRaMi | ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

    آقای گلستانه Bluestacks هم مشکل تایپ فارسی داشت ولی میشد با یه برنامه درستش کرد لطفا یه سرچی تو وب بکنید ببینید میشه با اون راه درستش کرد یا نه؟؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی