ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت پارچه ای با قابلیت خنثی سازی تسلیحات شیمیایی

پژوهشگران پارچه ای تولید کرده اند که می تواند اثر تسلیحات شیمیایی را خنثی کند و از این طریق جان افرادی که ممکن است به این خاطر کشته شوند را نجات دهد. این پارچه ابتدا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۵

پژوهشگران پارچه ای تولید کرده اند که می تواند اثر تسلیحات شیمیایی را خنثی کند و از این طریق جان افرادی که ممکن است به این خاطر کشته شوند را نجات دهد.

این پارچه ابتدا از طریق نشریه «شیمی مواد» که توسط جامعه شیمی آمریکا منتشر می شود معرفی گردید و کارش را  با حفاظت از افراد در برابر مواد شیمیایی خطرانی انجام می دهد که به پوست نفوذ می کنند.

اختراع تازه دانشمندان از نوعی چهارچوب فلزی اورگانیک برای ایجاد خواص جادویی خود بهره می گیرد.

اما در مورد تسلیحات شیمیایی باید بگوییم سلاح هایی هستند که از خود مواد شیمیایی خطرناک پراکنده می کنند و می توانند به کشته شدن صدها یا شاید هزاران نفر در یک بازه زمانی کوتاه منجر شوند.

نکته مهم اینکه، حفاظت از این تسلیحات بسیار دشوار است چراکه تاثیر مواد شیمیایی مورد استفاده در کمترین زمانی روی پوست فرد بروز می کند و در کسری از ثانیه جذب آن می شود.

گفتنی است محققان مدت هاست روی راهکارهای احتمالی برای مقابله با این تسلیحات کار کرده اند.

یکی از جدیدترین دستاوردها در این زمینه هم، چهارچوب های فلزی اورگانیک (یا MOFها) هستند که برپایه زیرکونیوم ساخته می شوند. پودرهای ساخته شده بر پایه این تکنیک قادرند که در نهایت اثر تسلیحات شیمیایی را کم کرده یا آنها را به صورت کامل از میان بردارند. اما این مواد ایرادات مختص به خود را هم دارند که یکی از آنها ناپایداری شان است.

لذا دانشمندان به جای آنکه تلاش کنند این پودرهای ناپایدار را روی پارچه به خدمت بگیرند تصمیم گرفتند چهارچوب های ذکر شده در بالا را مستقیما روی بافت خود پارچه تشکیل دهند.

آنها در ادامه حاصل کار را با ماده ای که شباهت زیادی به عوامل عصبی مورد استفاده در تسلیحات شیمیایی داشت مورد ازمایش قرار دادند و دریافتند که پارچه قادر است ترکیبات مذکور را در کمتر از 5 دقیقه خنثی کند.

این پارچه جدای از حملات شیمیایی در تاسیساتی کاربرد دارد که در آنها افراد به صورت مستمر در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار دارند و از آن جمله می توان به کارکنان اورژانس اشاره نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی