ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

روش های ساده برای احیای قدرت موتور خودرو [تماشا کنید]

زمانی که یک خودروی نو را مورد بررسی قرار می دهیم یکی از مهم ترین فاکتورها برای هر علاقه مند به خودرویی عدد قدرت خودرو است که معمولا با واحد اسب بخار و یا در ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

زمانی که یک خودروی نو را مورد بررسی قرار می دهیم یکی از مهم ترین فاکتورها برای هر علاقه مند به خودرویی عدد قدرت خودرو است که معمولا با واحد اسب بخار و یا در برخی مواقع با واحد کیلووات نشان داده می شود.

اما قدرتی که سازنده برای یک خودرو اعلام می کند در شرایطی است که خودرو نو است و تمامی قطعات آن کارایی بالایی دارند، بنابراین هر چقدر که از عمر خودرو می گذرد قطعات داخلی مستهلک شده و کارایی آنها کاهش پیدا می کند.

این افت کارایی در عملکرد قطعات موتور به مرور زمان سبب کاهش قدرت تولیدی پیشرانه شده و همین مورد باعث می شود که خودرو دیگر آن عملکردی را که در روزهای اول خود داشت بعد از گذشت چند سال دیگر نداشته باشد.

کارشناسان تخمین زده اند که به طور متوسط و در صورت استفاده متعارف از یک خودرو، هر سال ۱ اسب بخار از قدرت آن کم خواهد شد. با این حساب در ادامه می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا می توان اسب بخار یک خودروی قدیمی و کارکرده را به شرایط روزهای اول بازگرداند یا نه؟ در ادامه همراه ما باشید.

برای شروع، تیم آزمایش یک دستگاه خودروی فولکس واگن کورادو مدل ۱۹۹۵ را برای این کار انتخاب کردند. این خودرو مجهز به موتور شش سیلندر وی شکل به حجم ۱.۹ لیتر است که در زمان صفر بودن خودرو می تواند ۱۹۰ اسب بخار قدرت را تولید کند.

با این حال زمانی که خودرو را بر روی دستگاه دینامومتر (دستگاهی برای سنجش قدرت خروجی موتور) قرار داده شد، دستگاه عدد ۱۷۷ اسب بخار را نشان داد که تقریبا با استاندارد ۱ اسب بخار افت در هر سال نیز همخوانی داشت. حال باید دید که چه مراحلی باید طی شوند تا این خودرو قدرت روزهای اول خود را دوباره به دست آورد.

اولین قدمی که توسط متخصصین پیشنهاد می شود پاکسازی سیستم سوخت رسانی است. برای این کار محصولات بسیاری در بازار وجود دارند که با عناوینی چون انژکتورشور و غیره شناخته می شوند و می توانند سیستم سوخت رسانی خودرو را پاکسازی کنند تا عملکرد آن بهبود پیدا کند.

سیستم سوخت رسانی شامل پمپ بنزین، فیلتر بنزین، لوله های انتقال بنزین و در نهایت انژکتورها است که با گذشت زمان ممکن است آلودگی هایی در این مسیر به وجود آمده و مسیر انتقال سوخت را تا حدودی مختل کنند، نتیجه جرم گرفتن لوله های انتقال بنزین و یا انژکتورها کاهش قدرت تولیدی توسط موتور خودرو است.

پس از آنکه مکمل سوخت یا همان انژکتور شوی با رعایت نسبت ذکر شده بر روی بسته بندی انژکتور شوی درون باک خودرو ریخته شد  خودرو دوباره روی دستگاه دینامومتر رفت.

برای هرچه دقیق تر شدن آزمایش، هر تست تا ۸ بار تکرار می شد و در نهایت بالاترین عدد به ثبت می رسید. قدرت موتور فولکس واگن کورادو پس از استفاده از محلول انژکتور شوی به ۱۸۳ اسب بخار رسید که افزایش ۶ اسب بخاری را در مقایسه با ۱۷۷ اسب بخار قبلی داشت.

این میزان افزایش اسب بخار عدد نسبتا قابل توجهی است و نشان می دهد که کارکرد صحیح سیستم سوخت رسانی خودرو تا چه اندازه مهم است.

البته یک نکته ای هم وجود دارد و آن این است که شما نمی توانید با استفاده مداوم از محلول های پاک کننده سیستم سوخت رسانی قدرت خودرو را افزایش دهید چرا که مایع انژکتور شوی تاثیری بر روی یک انژکتور تمیز نخواهد داشت.

قدم بعدی تعویض فیلتر هوای کهنه خودرو با یک نمونه ی نو است. فیلتر هوای کثیفی که ذرات ریز گرد و غبار درون آن وجود دارند در تنفس موتور اختلال ایجاد می کند و همین مورد می تواند سبب کاهش قدرت خروجی پیشرانه شود.

با تعویض فیلتر هوا ضمن اینکه موتور تنفس راحت تری خواهد داشت و اکسیژن بیشتری به دست می آورد جریان هوای ورودی به سیلندرها نیز بهبود پیدا می کند.

پس از تعویض فیلتر هوا، نوبت به تعویض روغن موتور و فیلتر روِغن می رسد. موتور خودرو در حین کارکرد به دلیل حرکت قطعات فلزی بر روی یکدیگر ذرات ریز فلزی (براده) تولید می کند که البته براده های موتورخودرو دارای ابعاد میکروسکوپی هستند و با چشم دیده نمی شوند.

این ذرات با روغن موتور مخلوط شده و به نقاط مختلف موتور راه پیدا می کنند. چنین چیزی می تواند اصطکاک داخلی موتور را برهم شده و کارایی روغن را نیز کاهش دهد.

یک فیلتر روغن تمیز و نو نیز جریان روغنکاری موتور را بهبود می بخشد و این مورد سبب عملکرد بهتر سیستم روغنکاری می شود. در فولکس واگن کورادو پس از تعویض روغن موتور، فیلتر روغن و فیلتر هوا قدرت موتور با ۲ واحد افزایش به عدد ۱۸۵ اسب بخار رسید که نشانه ای از عملکرد خوب است.

تا اینجای کار تقریبا ۵ اسب بخار دیگر باقی مانده است تا این خودرو قدرت روزهای اول خود را به دست بیاورد. قدم آخر سیستم جرقه زنی است.

تعویض شمع ها و وایرها (سیم ها) در این قسمت را باید گران ترین بخش این آزمایش دانست چون شمع های خوب قیمتی بالاتر در مقایسه با روغن موتور و فیلترها دارند.

سیستم جرقه زنی خودرو نیز از بخش هایی است که با گذشت زمان فرسودیگی در آن ایجاد شده و عملکرد آن افت پیدا می کند.

افت سیستم جرقه زنی نیز ممکن است به صورت افت وایرها و یا دوده گرفتن شمع ها خود را نمایان کند. شمع ها جرقه ی مورد نیاز برای انفجار مخلوط سوخت و هوای درون سیلندر را فراهم می کنند و کارکرد صحیح آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین با تعویض شمع ها و وایرهای نو انتظار می رود که با دستیابی به احتراقی قدرتمندتر، قدرت خروجی پیشرانه نیز افزایش  پیدا کند. امیدوار بودیم که فولکس واگن کورادو با دریافت شش عدد شمع نو قدرت روزهای اول خود را دوباره به دست بیاورد با این حال تست ها قدرت ۱۸۸ اسب بخاری را نشان دادند که تنها ۲ اسب بخار از قدرت خودروی نو کمتر است.

گرچه موفق نشدیم خودرو را به روزهای اول خود برگردانیم اما افزایش قدرت بیش از ۱۰ اسب بخاری به دست آمد که این میزان افزایش قدرت را در هنگام رانندگی می توان به شکل واضحی احساس کرد.

خودرو حالا نه تنها قدرت بالاتری دارد بلکه مصرف سوخت آن کاهش یافته و واکنش آن به پدال گاز نیز بهتر شده است. به شما نیز توصیه می کنیم که اگر خودرویی قدیمی و یا با کارکرد بالا دارید مراحل بالا را امتحان کنید تا عملکرد خودرویتان بهبود یافته و با قدرت بیشتری برایتان کار کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ho1993
    ho1993 | ۲۴ خرداد ۱۳۹۶

    تعويض شمع خودرو هر چند كيلومتر خوبه؟ و همين طور استفاده از مكمل سوخت يا تميز كننده انژكتور هر چند مدت بايد استفاده بشه؟

    • sepehri
      sepehri | ۲۴ خرداد ۱۳۹۶

      تعویض شمع های معمولی تو بیست هزار کیلومتر و مکمل هم سالی دو سه بار خوبه

      • ho1993
        ho1993 | ۲۴ خرداد ۱۳۹۶

        دمت گرم ????

  • Saeed_S22
    Saeed_S22 | ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

    تقویت سیستم برق رسانی ماشین و تعویض سیم های قدیمی با سیم های ضخیم تر هم مقداری تاثیر میذاره

مطالب پیشنهادی