ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مروری بر تاریخچه سراسر نوآوری جنرال الکتریک

در سال 1889 میلادی شرکتی که توماس ادیسون بنیانگذارش بود، با دو کمپانی دیگر ادغام شد تا به این ترتیب یکی از بزرگ ترین موجودیت های خوشیه ای ایالات متحده آمریکا شکل بگیرد. شرکت جدید ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

در سال 1889 میلادی شرکتی که توماس ادیسون بنیانگذارش بود، با دو کمپانی دیگر ادغام شد تا به این ترتیب یکی از بزرگ ترین موجودیت های خوشیه ای ایالات متحده آمریکا شکل بگیرد.

شرکت جدید که ادیسون جنرال الکتریک نام داشت به نوعی معرف رشد آمریکای صنعتی از دوران ماشین های بخار تا الکتریسیته و فراتر از آن بود.

در جریان جنگ جهانی دوم، جنرال الکتریک وظیفه تامین مدیران باتجربه و البته تجهیزات تولیدی برای ارتش آمریکا را بر عهده داشت و بعد از آن نیز با ارائه لوازم خانگی باکیفیت خود زنان آمریکایی را از مسئولیت های مختلف شان در آشپزخانه نجات داد و انجام امور را برای آنها ساده تر کرد.

در دهه 1980 میلادی، جک ولچ که بعدها به سمت مدیرعاملی این کمپانی منصوب شد فعالیت های آن را بسط و توسعه داد و مواردی نظیر رسانه را هم به آن افزود.

در طول این دوران، جنرال الکتریک شمار زیادی از پتنت هایش را به ثبت رساند که در ادامه قصد داریم شرحی مختصر از قابل توجه ترین بازه های زمانی و محصولات این شرکت را از نظر بگذرانیم.

***

1879

لامپ های رشته ای

رشته موجود در این لامپ از گیاه بامبو ساخته شده

ادیسون نابغه که در آزمایشگاهش واقع در منلو پارک کار می کرد موفق شد نوعی لامپ رشته ای بسازد که تا 40 ساعت می سوخت و روشن می ماند.

در سال 1902 میلادی، ویلیام کولیج یکی از محققان شرکت او، توانست از تنگستن سیم هایی باریک تر از موی انسان بسازد: این ابداع او در نهایت به ساخت لامپ هایی با دوام بیشتر منجر شد که امکان استفاده درون ماشین ها و قطارها را هم داشتند.

60 سال بعد از این اتفاق جنرال الکتریک نخستین لامپ فلورسنت را معرفی کرد که همراه با حباب های سفید تولید می شد. در سال 2010، این شرکت از لامپ های LED خود رونمایی کرد که 77 درصد انرژی کمتری مصرف می کنند و عمر مفیدشان برابر با 22 سال اعلام گردید.

***

1882

عصر انرژی الکتریکی

نخستین نیروگاه برق آمریکا در این سال راه اندازی شد و خدماتش را به 59 مشتری خود در منهتن ارائه نمود. در این تاریخ گروه های انبوهی از مردم برای حضور در صحنه تهیه گزارش نیویورک تایمز در رستورانی واقع در منهتن جمع شدند تا از نزدیک شاهد انتقال برق از شرکت ادیسون الکتریک به لامپ های رشته ای در خیابان Pearl باشند. این نیروگاه برق برای آنکه نظر منتقدانش را به خود جلب نماید برای مدت سه ماه خدماتش را به صورت رایگان عرضه می کرد.

***

1893

لوکوموتیو عظیم الجثه الکتریکی

رندر مربوط به لوکوموتیو که در آن دوران در نشریه نیویورک تایمز منتشر شد

این شرکت در ادامه یک لوکوموتیو 30 تنی را توسعه داد که می توانست با سرعتی برابر با 48 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و در ادامه نیز آن لوکوموتیو در نمایشگاه شیکاگو به نمایش در آمد.

***

1896

دستگاه تابشگر پرتو X

در این تصویر که به سال 1920 بر می گردد یکی از محققان جنرال الکتریک به نام ویلیام کولیج را می بینید که یک دستگاه تابشگر پرتور اکس را در دست دارد. این دستگاه برای استفاده در جریان جنگ جهانی اول ساخته شد.

یک سال بعد از آنکه بشر به وجود پرتو اکس پی برد، Elihu Thomson از بنیانگذاران عصر الکتریسیته مدرن، نوعی تیوب پرتور اکس را توسعه داد. در آن زمان مردم به شدت نسبت به خطرات پرتوهای اکس نگران بودند و آقای تامسون برای نمایش بی خطر بودن آن، دو انگشت خود را مقابل به تیوب گرفت. جالب است بدایند که انگشتان وی در نتیجه این اقدام زخمی شدند و تا آخر عمرش هم شبیه به دو تکه چوب در جایشان باقی ماندند.

***

1906

پخش رادیویی

در  ادامه دستگاه تناوب ساز (الترناتور) که توسط یک مهندس زاده سوئیس به نام Ernst F. W. Alexanderson تولید شد، امکان راه اندازی نخستین شبکه رادیویی صوتی را قوت بخشید. تا قبل از آن دوران، رادیو در قالب مجموعه ای از نقطه ها و خط فاصله ها از طریق تلگراف انتقال داده می شد. در شب کریسمس، رجینالد فسندن صدای خود را از طریق رادیو از مقصد  Brant Rock ماساچوست به کشتی های نزدیک خود انتقال داد.

***

1910

لوازم خانگی الکتریکی

نمونه اولیه از یک ماشین لباسشویی با موتور جنرال الکتریک

کارآفرینی به نام George Hughes نخستین اجاق برقی دنیا را اختراع کرد و کمی بعد، جنرال الکتریک نیز اجاق برقی خودش را ساخت و پس از آن، با شرکت آقای Hughes ادغام شد. تولید انبوه لوازم خانگی توسط جنرال الکتریک بعد از سال 1922 و انتخاب Gerard Swope به عنوان رئیس هیئت مدیره این شرکت اتفاق افتاد.

***

1912

لوله های خلا

این شرکت در سال 1912 میلادی، نوعی محیط خلا را درون یک محفظه شیشه ای ایجاد کرد که می توانست جریان الکتریسیته را از خود عبور دهد. لوله ساخته شده توسط جنرال الکتریک قادر بود تا 50 هزار ولت را از خود عبور دهد و به همین خاطر به شکل گیری پیشرفت هایی قابل توجه در صنعت رادیو و پرتو اکس بسیار کمک کرد. یک سال بعد نوع جدیدی از این لوله به نام مگنترون معرفی شد که بعدها در سیستم های راداری مورد استفاده در جنگ جهانی دوم به کار گرفته شد و اختراع مایکروویو را به دنبال داشت.

***

1927

نخستین آزمایش خانگی تلویزیون

تصویری مربوط به تست گیرنده تلویزیونی

در نخستین نمایش تلویزیون که در سه خانه واقع در نیویورک صورت گرفت تصویر مردی با یک سیگار نمایش داده شد که در کنار وی نیز آلت موسیقی پرشین در حال نواختن بود.

***

دهه های 1930 و 1940

پلاستیک قالب پذیر و ترکیبات سیلیکونی

در سال 1909، Leo Baekland با ترکیب کردن اسید کربنیک و فرمالدئید نوعی رزین سخت و شفاف تولید کرد. در دهه 1930 میلادی، جنرال الکتریک با دستیابی به تکنیک تولید پلاستیک قالب پذیر به میزان چشم گیری بر تولیدات خود افزود و در سال 195، این شرکت پلاستیکی را تولید کرد که امکان شفاف نمودنش وجود داشت.

و اما ترکیبات سیلیکونی که بسیاری تحت عنوان مهره های اصلی صنعت شیمی از آن یاد می کنند؛ این ترکیبات در هر نقطه ای کاربرد دارند و از اسباب بازی گرفته تا ایستگاه های فضایی می توان آنها را به کار برد. در جریان جنگ جهانی دوم فردی به نام Dow Corning توسعه محصولات سیلیکونی را انجام می داد اما کمی بعد جنرال الکتریک به این صنعت نیز ورود پیدا کرد و فرایندهای تولیدی مقرون به صرفه تری را برای این منظور معرفی کرد.

***

1941

موتورهای تجاری جت

تصویری از بوئینگ B-47 stratojet که از موتور تولیدی جنرال الکتریک به نام J-47 بهره می گرفت

اولین موتور جت  توسط فردی به نام فرنک ویتل در آزمایشگاهی واقع در Rugby انگلستان تولید شد و کمی بعد جنرال الکتریک اولین موتور جت آمریکا به نام G.E.a-A را به مرحله تولید انبوه رساند. این موتور در ابتدای امر در هواپیمای  Lockheed F-80 مورد استفاده قرار گرفت اما تولید هواپیما آنقدر طول کشید که امکان کاربرد آن در جنگ دوم جهانی فراهم نشد.

***

1957

انرژی هسته ای

اولین نیروگاه انرژی هسته ای دنیا در شیپینگ پورت در نزدیکی رودخانه اوهایو نزدیک پیتزبورگ قرار داشت. این نیروگاه 120 میلیون دلاری ابتدا توان تولید 60 هزار کیلووات را داشت که برای تامین انرژی مورد نیاز 120 هزار نفر کفایت می کرد. نیروگاه شیپینگ پورت در سال 1982 به فعالیت خود خاتمه داد.

***

1962

نورهای لیزری

جنرال الکتریک و IBM در یک روز از کشف نور لیزری خبر دادند؛ اختراعی که برای برقراری ارتباط از طریق امواج نوری طراحی شده بود. در طول سالیان، این شرکت لیزرها را در هر جایی به کار برد که از ساخت پنل های خورشیدی گرفته تا ایجاد حفره در تیغه های هواپیما را شامل می شد.

***

وسایل پزشکی

چهار سال بعد از اختراع سی تی اسکن، جنرال الکتریک از توسعه اسکنری خبر داد که می توانست در کمتر از پنج ثانیه از بدن بیماران اسکن های شارپ و مقطعی بگیرد.

در اوایل دهه 1970 میلادی، ریموند دامادیان از محققان مرکز پزشکی Downstate در دانشگاه نیویورک، ایده ساخت آهنرباهایی بزرگ و دایره ای را داد که در واقع بیمار در میانه آنها قرار می گرفت. در سال 1983، جنرال الکتریک سیستم انحصاری خود را برای عکسبرداری از بافت های نرم بدن بیمار عرضه کرد.

***

دهه 1980

NBC

باب رایت در سمت راست تصویر، در روزی که به سمت ریاست NBC منصوب شد، در کنار جک ولچ، مدیرعامل جنرال الکتریک (وسط) و گرنت تینکر مدیر سابق NBC

زمانی که جک ولچ سکان هدایت جنرال الکتریک را بر عهده گرفت، این کمپانی بسیاری از کارکنان خود را اخراج کرد و شرکت های کوچک و بزرگ زیادی را خریداری نمود. در سال 1986 میلادی، جنرال الکتریک اقدام به خرید RCA کرد تا از این طریق شبکه تلویزیونی NBC را که به آن تعلق داشت زیر چتر خود بیاورد. اما بزرگ ترین خریدهای این کمپانی را شرکت های مالی تشکیل می دادند و تا سال ها، مدیران آن به عنوان آسان ترین راه درآمدزایی اقدام به خریدشان می کردند چراکه با این کار دیگر نیازی به تاسیس کارخانه نداشتند.

وقتی آقای ولچ هدایت جنرال الکتریک را به جانشینش واگذار کرد، توانسته بود ارزش این شرکت را از 25 میلیارد دلار به صد میلیارد دلار برساند.

اما بحران مالی سال 2008 ضربه سختی به این شرکت خوشه ای وارد کرد و در نتیجه در این برهه، شمار زیادی از شرکت های مالی خریداری شده از بدنه آن جدا شدند و جنرال الکتریک به ریشه های تولیدی خود باز گشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

    حنرال الکتریک هنوز هم غوله.
    در مورد رقیبش وستینگ هاوس هم مطلب بذارید

  • CANOPUS
    CANOPUS | ۲۴ خرداد ۱۳۹۶

    بسیار عالی
    من واقعا از این سبک مطالب لذت میبرم
    ای کاش جدی تر بگیرید و پررنگ تر بشه

    تشکر

مطالب پیشنهادی