ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آمبولانس را فراموش کنید؛ سوئد از پهپاد برای نجات قربانیان ایست قلبی استفاده می کند

اگرچه اکثر پهپادها برای سرگرمی یا ساخت محتویات چند رسانه ای مورد استفاده قرار می گیرند، محققان انستیتوی کارولینسکا سوئد اخیراً دست به حرکت تازه ای زده اند که می تواند پهپادها را به دیوایس ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

اگرچه اکثر پهپادها برای سرگرمی یا ساخت محتویات چند رسانه ای مورد استفاده قرار می گیرند، محققان انستیتوی کارولینسکا سوئد اخیراً دست به حرکت تازه ای زده اند که می تواند پهپادها را به دیوایس های مناسبی برای مقاصد پزشکی تبدیل کند. این تیم محققان به آزمایش پهپادی پرداخته اند که به دستگاه شوک مجهز شده و می تواند به سرعت به افرادی که در حال تجربه حمله یا ایست قلبی هستند یاری برساند.

بیش از شش میلیون نفر به صورت سالانه به خاطر ایست قلبی فوت می شوند و بیشترین آمار مرگ و میر در سراسر جهان به همین اختلال تعلق دارد. تنها یک نفر از 10 نفر می تواند بیرون از بیمارستان از ایست قلبی جان سالم به در ببرد و سرعت، فاکتوری کلیدی در نجات این افراد است؛ در واقع، با گذشت هر دقیقه از ایست قلبی، شانس نجات فرد تا 10 درصد کاهش می یابد. با درنظرگیری همین موضوع، محققان به راهی هوشمندانه برای کاهش زمان درمان قربانیان ایست قلبی دست یافته اند.

بیش از شش میلیون نفر به صورت سالانه به خاطر ایست قلبی فوت می شوند

جیکوب هالنبرگ و همکاران وی در انستیتوی کارولینسکا به بررسی گزارش های ایست قلبی در خارج از استکلهم پرداخته اند که از عدم وجود منابع فوریت های پزشکی حکایت داشته اند. آمارها نشان می دهد که انتقال قربانیان ایست قلبی به نزدیک ترین مراکز درمانی در این مناطق، حدوداً 30 دقیقه طول می کشد و هیچ یک از این افراد نجات نیافته اند.

تیم مورد اشاره، دستگاه های شوکی را روی پهپادهای مختلف قرار داد و به مقایسه سرعت رسیدن آنها به محل مورد نظر پرداخت. طی 18 آزمایش مختلف، پهپاد توانست در مدت زمان حدودی 5 دقیقه به محل حادثه برسد؛ این در حالی است که آمبولانس ها به صورت میانگین، 22 دقیقه بعد از تماس به همان محل رسیده اند. ضمناً دستگاه شوک قرار گرفته روی پهپادها از دستورالعملی بهره مند است که به اشخاص حاضر در محل کمک می کند خود وارد عمل شوند.

هالنبرگ می گوید تیم وی در حال حاضر مشغول همکاری با سرویس های فوریت های پزشکی محلی است تا برنامه ای مدون برای پهپادهای مجهز به دستگاه شوک فراهم آورد و این سیستم ها تا دو سال دیگر آغاز به کار کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • 2000
    2000 | ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

    من اون بالا بودم سکته می کردم!!

  • محمد امینی
    محمد امینی | ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

    @محمد امینی
    فضای ذهنیتو درک نمیکنم!

    چند بار ایرادات سیستم نظر دهی دیجیاتو رو بهشون یادآور شدم (از لحاظ فنی) اما متاسفانه دریغ از یه جواب ساده. (اقدام پیش کش)
    آیا حتما لازمه اقدام عملی جدی انجام بشه که دیجیاتو جواب بده؟

  • محمد امینی
    محمد امینی | ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

    @محمد امینی
    واقعا لعنت به این سیستم نظر دهی دیجیاتو بیاد که میشه هر زمان به هر اسمی هر نظری بدی. (من تو این لحظه میتونم به اسم هر کدوم از کاربرای دبجیاتو نظر بذارم)
    فضای فکریتو درک نمیکنم که چنین چیزایی تو سرت میگذره و مخاطب دیجیاتو هستی.

  • محمد امینی
    محمد امینی | ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

    حتما می خواد اون ها رو ببره بالا شوک بهشون وارد کنه

مطالب پیشنهادی